Gå til innhold

Komplett.no + defekt vare=

Anbefalte innlegg

Hei!
Først kommer problemet, så pepper!

Kjøpte et kodak cx6230 på komplett, og det var greit det. Bestillte fra Grand Canaria og mamma og pappa hentet det for meg. Kamerate skulle være en gave til min forlovede.
Pakket da inn kameraet når jeg kom hjem (noen dager etter) og det ble pakket ut ca 1 uke etterpå.
Da viser det seg at halve lcd skjermen er ødelagt. Kontakter derfor suppport straks.
Etter litt mailing ser det lyst ut og jeg returnerer kameraet i beste tro...men den gang ei...
Jeg får mail om at det ikke kunne vises at kameraet var blitt skadet under transport. Greit nok det, men kameraet blir retunert til meg. Så jeg ble altså sittende med skjegget i potkassa for noe som enten hadde skjedd under frakt eller på lagret deres, evt. hos kodak.
Så jeg mailer litt mer og sier at dette gir jeg meg ikke på, for jeg har behandlet kameraet som glass (noe som er sant. Det hadde mor og far også).
Men nei. Ikke noe å hente der. Men jeg prøvde lenger opp i systemet, men nei. Her er mailen:
[quote]Hei

Det var veldig trist å høre at kameraet var skadet når din forlovede åpnet pakken.
Og jeg har full forståelse for at dere syntes at dette var en hendelse dere
ville svært gjerne ha unngått. Vi ønsker heller ikke at våres kunder skal komme
opp i slike situasjoner. Men  det skjer dessverre en gang i blant.

Så her må vi finne ut hvordan en slik sak skal løses etter forbrukerkjøpsloven.
Vi ønsker å stole på våres kunder, men av erfaring så må vi få dokumentert hva
som er sagt og hva som virkelig har skjedd. Og når kunden sin påstand ikke kan
dokumenteres, så er det forbrukerkjøpsloven som avgjør hva som blir resultatet.

Det som er viktig er når risikoen på varen går over til forbrukeren. § 14 sier
at risikoen går over ved levering. Det betyr at når kamerat ble hentet på
postkontoret gikk risikoen over på deg som kunde. En forbruker har da et ansvar
for å sjekke at varen ikke er skadet, når man mottar denne. Normalt er det
enkelt å se, siden emballeringen vil da også være skadet. Men hvis kunden går
til postkontoret med en gang man kommer hjem og ser at varen er skadet, så er
det ikke noe problem. En transport skade er posten sitt ansvar, og posten godtar
at man får lov til å komme hjem før man oppdager skaden.

Forbrukerkjøpsloven gjelder i hovedsak for mangler ved en vare. Der hvor varen
er fysisk skadet så foreligger det ingen mangel. Se forbrukerkjøplovens kap 6 og
§26 og § 16.

Hvordan skaden har oppstått kan jeg ikke gi et svar på. Men tekniker mener at
skaden har blitt påført ved enten et fall på en skarp gjenstand eller et kraftig
trykk. Altså ingen produksjonsfeil.

Hvis skaden ble forårsaket under transport er det Posten som er ansvarlig. Da må
dere ta opp saken med Posten.

Fra dere hentet pakken til skaden ble meldt til oss så gikk det noen dager. Det
betyr at dere har bevisbyrden for at det er vi eller produsenten som er
ansvarlig for skaden. Det vil si at skaden var der før posten hentet pakken. Men
det er meget vanskelig å dokumentere en slik påstand. Men hvis man klarer å
dokumentere at skjermen på denne kameramodell har en svakhet, så vil vi
selvfølgelig sende et nytt og annet kamera. Det er ikke nok å si at man på tro
og ære ikke har forårsaket denne skaden.

Ved fysiske skader så får vi ikke returnert varene til våres produsent. Og
normalt får ikke kunden godkjent retur der hvor varen er fysisk skadet hos oss
heller.

Men dere må gjerne ta kontakt med forbrukerrådet, for å høre hva de sier. Men vi
kan foreløpig gi deg et nytt kamera før det foreligger et grunnlag for det. Det
at noen hos oss med vilje skal ha ødelagt skjermen er mulig, men det er også
stor mulighet for at skjermen har blitt ødelagt etter at posten hentet pakken.
Og siden kunden har bevisbyrden, så hviler ansvaret på deg som kunde.

Jeg regner med at du ikke har forståelse for resultatet, men håper at du kan se
at vi løser saken på et rettferdig og objektivt grunnlag. Magefølelsen og hva vi
tror er ikke lagt til grunn for resultatet. Og det er riktig at da vil vi få en
misfornøyd kunde. Men vi må prøve å behandle alle kunder på en lik og objektiv
måte, og da kan ikke magefølelsen avgjøre resultatet.

Mvh

XXXXXXX [/quote]

Noen som kan gi meg noen fornuftige råd her? Jeg kommer lite trolig til å handle hos komplett! Dette er det dummeste jeg har vært med på! Håper de "ansvarlige" har fæle mareritt!
Grr!! :devil:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva hvordan hadde det gått hvis jeg hadde møtt selger face to face? Synes det er for dumt. Spesielt ettersom det står:

"Er pakken forsikret under transport?

Ja, Komplett forsikrer pakken slik at du er dekket dersom den forsvinner eller skades på vei til deg."

Da blir det for dumt at et kamera som var ødelagt når det kom til meg, ikke kan erstattes/repareres. Men hadde jeg faktisk trykka på kodak-pakken sånn at det hadde vært hull i den, hadde jeg fått det erstattet. Snakk om at ærlighet varer lengst!

Lenke til kommentar
Synes du undervurderer de litt.

De gjør så godt de kan, tviler på at det hadde ordnet seg så mye bedre på andre webshopper.

Veldig enig.

Synes denne komplett mannen er veldig flink til å forklare hvordan og hvorfor det

ble som det ble.

Men er jo selvfølgelig også veldig leit at kamerat er ødelagt, men som komplett mannen nevner, så finnes det personer som ikke er så alt for ærlige her i verden.

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

men har ikke posten noe annsvar her,har du prøvd og snakke med

dem om problemet !

vet ikke om komplett har rett eller ikke her,siden det er vanskelig og

bevise når skaden oppsto..

skaden kunne jo ha vært fra komplett,renger med at Kamerate lå

innpakket.hadde komplett sett inne i pakken får de sende den til deg !

sikkert vanskelig sak dette,synd at det skal gå utover deg som kunde.

men ville ha snakka med posten også.

Lenke til kommentar

Har kontaktet posten, men det er absolutt ingen merker etter hverken trykk eller fall. "beskyttelsesglasset" er helt perfekt, og hvis jeg lyser med lommelykt, kan jeg se en linjalrett stripe nesten loddrett over lcd'en...hvis det hadde vært trykk, hadde denne heller vært slik som skisse to? så tviler på at dette er en postsak...

EDIT: Har lagt ut skisse på hvordan jeg mener er..

LCD-brekt.jpg

LCD-brekt-hvis-fall-osv.jpg

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

Kinkig sak det der,spesielt siden du sier det ikke var skade på embalasjen. Det er vel få som pakker opp en pakke på posten som ser uskadet ut og ikke minst begynner å prøve produktet der.

Komplett har nok rett juridisk sett , men så er det jo en moralsk side ved dette.

Hva med å få det reparert til halve prisen av det rep koster,da ville dere iallefall møtes på halvveien og ingen stod igjen som verken vinner elller taper.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at dette er en produksjonsfeil hvis du mener det ikke har skjedd hos deg. Dette skal vel igrunn gå under reklamasjon/DOA og ikke garanti. Jeg vil si det er ganske utrolig at komplett krever man skal åpne en vare som er en gave, men OK det får være dems sak. En mulighet er å kjøre angrefrist på dette hvis det er gått under 14 dager hvis komplett ikke virker lystne på å ordne opp, selvklart vil dette virke mistenksomt, men jeg tror dette går ganske automatiskt.

Det kan vel kanskje også være en mulighet å ta en telefon til Kodak Norge. Kanskje de er mer lystne til å ta dette på sin kappe.

Lenke til kommentar

Har nok gått over 14 dager, desverre. Men hadde de tatt imot kameraet da? Ettersom jeg hadde fått det retunert en gang? Tviler...

Men jeg lurer på å kontakte kodak. Men hva mener dere om teoriene mine om skjermen? Mulig den har blitt brekt før den har blitt satt inn. Dette er vel kanskje logisk, ettersom det ikke er en skramme på kameraet...

Lenke til kommentar
Har nok gått over 14 dager, desverre. Men hadde de tatt imot kameraet da? Ettersom jeg hadde fått det retunert en gang? Tviler...

Men jeg lurer på å kontakte kodak. Men hva mener dere om teoriene mine om skjermen? Mulig den har blitt brekt før den har blitt satt inn. Dette er vel kanskje logisk, ettersom det ikke er en skramme på kameraet...

Alt tyder(i følge meg) på at dette er en produksjonsfeil. Hadde i ihvertfall vært merkelig om en slik skade kan skje under transport når embalasjen er fin.. Hvis det har skjedd under transport så må kodak ha brukt farlig dårlig materiale i skjermen sin.. Og det tror jeg ikke de har gjort.. Kontakt Kodak du... så fikser det seg sikkert...

hvis jeg tørr tippe.. så tipper jeg det ender slik:

Kodak norge:

Å... ånei.. ja det er en feil vi har vært mye borti ved dette kameraet.. bare send inn kameraet så sender vi nytt i retur..

Endret av Murty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...