Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksproblemer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror kategorien er cat. 5 utp eller noe...

Pakningen er borte for lenge siden.

Cat 5 er ikke laget for Gigabit.

Det står på kabelen hvilken kategori den er.

Funker nok fint til det den du :)

Short for Category 5, network cabling that consists of four twisted pairs of copper wire terminated by RJ45 connectors. Cat-5 cabling supports frequencies up to 100 MHz and speeds up to 1000 Mbps. It can be used for ATM, token ring, 1000Base-T, 100Base-T, and 10Base-T networking.

Lenke til kommentar

Joda, CAT-5 funker helt til 90m med gigabit. Hele poenget med den standarden var at man skulle kunne bruke eksisterende kabling!

Så til problemet ditt: Du kan ikke bruke krysset kabel til GB, fordi HELE kabelen er i bruk, ikke bare 1,2,3 og 6 som 10-100 bruker. Bruk en standard kabel, og helst via en switch, så nyter du godt av kø-funksjonen der. Ellers kan det fort bli kollisjoner og droppede pakker. Det er tross alt 1000Mb/s vi snakker om!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Funker nok fint til det den du :)

Cat 5 støtter ikke Gigabit offisiellt, men det funker over korte avstander. Har du prøvd selv?

Prøvde med en 5-10 meter lang Cat 5 kabel mellom to 3Com Gigabit nettverkskort. Målte maks 13 MB/s.

Min kryssede kabel er 7 meter og jeg måler 100,0 Mb/s så det der er vel litt tvilsomt.

Men jeg har ikke tvunget den til 1000mbs/s da.

Endret av Marti
Lenke til kommentar

Vel, tenkte til å begynne med at twisted-pair er annerledes enn 10/100mbit-twisted. Men dette stemmer ikke. En 10/100mbit twisted cat5-kabel funker som gull mellom to gigabit NIC's.

For å være sikker på at du har en krysset kabel, sjekk bildet under;

graphic57.gif

Hvis kabelen er twisted, men du fremdeles ikke får gigabit, sjekk først at begge kortene er "installert" som gigabit-kort, samt at du tvinger dem i 1000mbit-modus (altså; de skal ikke stå på "Auto-Sense").

Lenke til kommentar
Joda, CAT-5 funker helt til 90m med gigabit. Hele poenget med den standarden var at man skulle kunne bruke eksisterende kabling!

Så til problemet ditt: Du kan ikke bruke krysset kabel til GB, fordi HELE kabelen er i bruk, ikke bare 1,2,3 og 6 som 10-100 bruker. Bruk en standard kabel, og helst via en switch, så nyter du godt av kø-funksjonen der. Ellers kan det fort bli kollisjoner og droppede pakker. Det er tross alt 1000Mb/s vi snakker om!

Krysset kabel fuker da helt utmerket til 1000Mbit... Hadde en 7m krysset kabel og brukte den da eg skulle kopiere 180GB raskt. :)

Mener å husker at eg måtte sette kortet til Gbit og ikke auto, men eg er ikke helt sikker. Men det funker hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...