charfred11 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg bor på et hybelhus hvor alle hyblene har tilgang til internett via bredbånd. Etter påskeferien fant jeg et brev i postkassen min fra administrasjonen på hybelhuset om at flere beboere sto i fare for å få stengt internett-tilgangene sine pga. deling av opphavsbeskyttet materiale (musikk, filmer, etc.). Vi er flere på huset som bruker DC++-klienten til fildeling og annet og er nå usikre på om vi tør å fortsette dette lengre. Spørsmålet mitt er om det er mulig for de som drivet nettverket å se hvor mye upload og download hver enkelt internett-tilkobling har? Kan de se at f.eks. jeg har en upload og download i DC++ på så så mange GB? Takk for svar Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Spørs hvordan dere er koblet opp tipper jeg. Eller, når jeg tenker meg litt om er det vel kanskje ikke det. De har nok egentlig GARANTERT fullstendig oversikt over alt du har lastet ned. Mengde, filnavn, filstørrelse og nettsider du surfer på. Så yes, dere bør passe dere Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) kommer kansje litt ann på hvordan dere har share'et filene. Fjern alle windows shares. Lag en DC++ hub med en sær port og passord, slik at han ikke sniffer set så enkelt. Eller at alle kjører egne ftp'er med forskjellige porter høyt oppe, med passord. Kan jo hende at han bare har vært på hver enkelt maskin og sett om det har vært noen shares. Edit: Vet du hvem denne administratoren er, har han peil ? eller leker han bare ekspert ? Endret 21. april 2004 av Wabby Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Nytter det spess mye hvis all trafikken inn til PCene dems må gjennom en server/router han har som overvåker all trafikk, alle pakker og har programvare som henter ut den infoen han vil ha da? Har alltid trodd at det var mulig for en router å iallefall hente ut navn på websider og slikt. Greit, filnavn var kanskje litt drøyt, men han kan nok da iallefall garantert se hvor mye hver enkelt av dere har lastet opp/ned. Det kan dere bare glemme å gjemme Lenke til kommentar
leoss Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Dersom du bor på NTNU-hybel har de god kontroll på linjebruken. Pass deg så du ikke mister linja, det er vel litt kjipt. Men jeg tror ikke de har lov til å sjekke hva du surfer på, hva du deler og hvilke filmer du har, dersom de ikke har skjellig grunn til mistanke om det. Har du lasta ned 40 GB i døgnet i det siste, så kan vel det kanskje kalles skjellig grunn. Leoss Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det er vel bare videreformidling av <den slags filer det gjelder> som er ulovlig, nedlasting er helt lovlig tror jeg Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Noen ISP'er har overvåking på protokollnivå og porter, slik at de kan se at det f.eks. surfes og mailes lite, mens det går en del i fildelingsprogrammer. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Dersom du bor på NTNU-hybel har de god kontroll på linjebruken. Pass deg så du ikke mister linja, det er vel litt kjipt. Men jeg tror ikke de har lov til å sjekke hva du surfer på, hva du deler og hvilke filmer du har, dersom de ikke har skjellig grunn til mistanke om det. Har du lasta ned 40 GB i døgnet i det siste, så kan vel det kanskje kalles skjellig grunn. Leoss Jeg vet at de har grense på 10GB i døgnet på NTNU-hybel. Overstiger du den blir du koblet ut for et par dager. Endret 21. april 2004 av pertm Lenke til kommentar
charfred11 Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Internett er koblet opp over universitetsnettet (uninett). Men holder jeg meg til 10gb i døgnet bør det vel ikke være noe problem, tror dere vel (...eller...)? Har ikke snøring på hvem administrator er, men han har nok peil Vel vel, får trappe ned da Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Siden det stod i brevet at du kom til å miste tilgangen pga deling av opphavsbeskyttet materiale, tror jeg ikke det vil hjelpe å bare trappe ned nei. Du må i tillegg sikre deg på alle måter at de ikke kan finne ut hva du har av filer, deler og laster ned Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Etter erfaringer, vil jeg nok påstå at SSL er kun den eneste måten på å skjule hva men driver å laster ned/opp. Selvsagt vil en administrator se at det blir brukt linje, men en umulig oppgave å se hva som blir overført ( filnavn, type etc ) når man benytter seg av SSL. Vel å merke er det kun ftp og irc som jeg vet om, der man kan benytte seg av SSL protokollen. Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 På "hyblene" til NTNU hvor Itea drifter linjene har de av og til "rassiaer".. De overvåker linjene og kan hente ut det aller meste av informasjon... Dette mtp hva du laster opp og ned.... på din egen maskin kan de kun se det du har delt, men uansett er det jo griselett for de å monitorere upload/download.... dette gjøpres konstant... 10GB er bare en "grense" de har satt... poenget er at det ikke blir for mye over lengre tid... Så liker man generelt høy upload dårlig da det indikerer at du deler materiale som sannsynligvis er opphavsbeskyttet. Mange som sitter på hybler med NTNU linje er meget restriktive på å dele med personer utenfor dette nettet... På internnettet går det som regel greit uansett hvor mye som lastes frem og tilbake... Nå er det andre nett på NTNU som administreres av andre hvor de har en litt "mildere/greiere" policy.... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Tror dere går litt avansert, og urealistisk til verks her nå... Har dere felles IP til internett? I så fall er det garantert dette som har skjedd: RIAA eller annen organisasjon har sendt et trusselbrev til ISP'en dere bruker, hvor det vises til en delt fil som har vært delt av en IP adresse. Denne IP adressen var hybelenhuset's, og dermed har ISP'en har videresendt denne trusselen til fyren som har ansvaret for internett hos dere, og ISP'en truer med å bryte internettilgangen. Siden internett-ansvarlig gjerne vil at dere skal få tilgang til internett, har han sagt i fra at dere må slutte med fildeling. Enkelt og greit, uten at han vet hvem somdriver med det. Endret 22. april 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Vil tro at alle har unik ip på nettet. Jeg får ihvertfall det når jeg kobler meg opp mot UiT sitt nett på universitetsområdet. Hvis ikke vil det vel kunne skape konflikter der unik ip er nødvendig. Ellers er det godt mulig at Gee er inne på noe. Det ble sendt ut en mail av lignende karakter på alle mailinglistene hos UiT også for en uke siden elns. Endret 22. april 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Siden internett-ansvarlig gjerne vil at dere skal få tilgang til internett, har han sagt i fra at dere må slutte med fildeling. Enkelt og greit, uten at han vet hvem somdriver med det. Og om han har enda litt mer snurring i toppen så har han sett på loggen over uploadtrafikken og bare levert trusselbrevet til de som er aktuelle. Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 For å si det på den måten så er det Itea som er verst på NTNU, og der jobber studenter som er ferdige med 3 år på Siv-ing studiet i Datateknikk, Elektronikk etc..., slik at ja.. de klarer å finne ut det meste. Det er egen IP på nettet. Har vært lignende episoder etter f-eks personer som har reis hjem på ferie med PC påskrudd og delt 30 GB MP3......... Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Nytter det spess mye hvis all trafikken inn til PCene dems må gjennom en server/router han har som overvåker all trafikk, alle pakker og har programvare som henter ut den infoen han vil ha da? Har alltid trodd at det var mulig for en router å iallefall hente ut navn på websider og slikt. Greit, filnavn var kanskje litt drøyt, men han kan nok da iallefall garantert se hvor mye hver enkelt av dere har lastet opp/ned. Det kan dere bare glemme å gjemme Det stemmer nok at en router kan innhente navn på websider, ta f.eks min 3Com som har URL filter.... den registrerer jo og logger hvis noen prøver å komme på sperrete url'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå