Gå til innhold

Komme i gang............. P4 1,8 ASUS p4s333

sukk

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg komme i gang med å overklokke?

Jeg har et nyinnkjøpt ASUS p4s333 hovdekort og Northwood 1,8 Ghz.

Hvis noen bare kunne forklare meg litt, sånn at jeg ikke er helt blank hadde det vært fint. Hvor stor sjanse er det for at maskina skal bli ødelagt? osv.

Siden jeg har brukt rundt 20000 på ny maskin har jeg ikke lyst å ødelegge alt med en gang.

Det som er målet er jo å få kjøret på 2,4 bed boxed vifta, men vet ikke om det går??..... Det er hvertfall ikke aktuelt å bytte vifte.

Jeg vil unnskylde til alle som irriterer seg over at jeg høres ut som en newb som har rotet meg borti noe jeg ikke burde drive med, men jeg er faktisk ikke så dum som jeg høres ut.

Jeg er bare totalblank på overklokking ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør er følgende; Gå inn i bios, der setter du Busshastigheten til 133MHz. Så setter du CPU-spenning til 1.7v. Deretter sjekker du at divideren står på auto eller 1:1.

Ramtimings kan du endre på siden, de står sannsynligvis på default som er midt på treet når det gjelder ytelse.

Lenke til kommentar

Vel d første du trenger er et dig.termometer,ikke stol på temperatur sensoren i hoved kortet.Fås kjøpt på http://www.netconnection.no eller http://www.3dfxcool.no for ca 200-300 kr.Det pleier følge med en gul "teip" med termometeret,teip fast sensoren(fra termometeret)så nærme cpu'n som mulig dvs.så langt nede på kjøle ribba som mulig.Kjøp oxo ett par 80mm vifter,en til front nede som trekker inn luft,en oppe topp som blåser ut.Gå inn i bios ved å trykke Delete under oppstart(når monitoren viser primary/sekendary osv.Siden p4 er låst må du stille på "front side bus"(fsb)Still kun ett eller få "hakk" av gangen,for så å save til cmos og sjekk at maskinen booter opp og du kommer til skrive bordet.følg med på tempen og at den ikke går for høyt.Kjør mange runder med benchmark og 3dmark for å sjekke at pc'n går stabilt.

Begynner å få krampe i fingrene,håper dette hjelper litt.Jeg er langt fra no expert,det er guider her på ok.no som vil forklare dette bedre enn meg :smile:

Lenke til kommentar

skal ikke p4 ha en funksjon som gjør at den automatisk klokkes ned hvis tempen blir for høy da?

bare prøv deg fram steg for steg, ikke ta trinnet fra 1.8 til 2.4 med en gang, ta det gradvis så ser du når den begynner å bli ustabil og klokker ned når den blir det :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...