FreeBSD Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg har kjøpt ny harddisk, og ønsker dermed å flytte hele min Slackware-installasjon over til den nye harddisken. På min nåværende harddisk har Windows en 30 GBs-partisjon (NTFS), Slackware har en "/" på 7 GB (ReiserFS) og en SWAP på 1024 MB (Linux SWAP). Jeg skulle gjerne ha flyttet hele installasjonen på rot-partisjonen over på ny harddisk? Har noen et instruksjonssett for dette, hvordan gjøre det enklest? Noe som: opprette partisjoner på ny disk, flytte data, endre LILO - men hvordan? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg skulle gjerne ha flyttet hele installasjonen på rot-partisjonen over på ny harddisk? Har noen et instruksjonssett for dette, hvordan gjøre det enklest? Noe som: opprette partisjoner på ny disk, flytte data, endre LILO - men hvordan? Overrasket at en så dreven kar som du spør om noe slikt, men kanskje *BSD er annerledes enn Linux på dette punktet Uansett, den siste linja di sa vel alt jeg kommer til å si nå: 1. Opprett swap + rot partisjon på ny harddisk. 2. mkswap /dev/nyswap 3. mkfilsystem /dev/nyroot 4. mount /dev/nyroot /mnt/nyroot 5. cp -Rx / /mnt/nyroot 6. Fiks /mnt/nyroot/etc/lilo.conf 7. chroot /mnt/nyroot 8. lilo && exit 9. reboot Disclaimer: Ikke skyld på meg om kattene fra nabolaget spiser opp alle fingrene dine eller andre uforutsette hendelser pga denne prosedyren. Tatt rett fra huet, aldri testet det selv, men bør funke Lenke til kommentar
xeon Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 ellerså kan man bare bruke dd og resize*fs* Lenke til kommentar
iDude Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) 5. cp -Rx / /mnt/nyroot tar er også greit for dette; er etter min erfaring noe snillere med linker osb... tar cf - / | (cd /mnt/nydir && tar xvf - ) Endret 21. april 2004 av ibrotha Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 ellerså kan man bare bruke dd og resize*fs* dd kopierer alle sektorer, til og med tomme, noe som vil ta lengere tid enn å bare kopiere filene (ved mindre harddisken er fylt opp til randen). Dessuten er en slik metode åpen for store feiltrinn ved små skrivefeil, så hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt? Det er tross alt bare steg 5 som tar tid i mitt forslag. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Takk, Cronius, etter jeg har fått klarhet i et lite problem skal metoden din utprøves. Mitt største problem nå er at etter jeg satt inn ny harddisk, som er tom, og uformatert vil ikke Linux lenger starte opp - den kommer til "unable to mount root fs on /dev/hda3". Maskinen er altså helt urørt siden sist den ble slått av, den eneste forskjellen er at en ny disk er satt inn ved siden av den forrige. Windows vil til gjengjeld starte opp, og gjenkjenner fint den nye disken, men Linux vil ikke lenger starte - har den nye endret rekkefølgen slik at /dev/hda3 ikke lenger peker til den partisjonen på den gamle harddisken? En annen ting er at ved kjøring av fdisk på Slackware-oppstarts-CD vises ingen av mine partisjoner, og den returnerer en feil (/dev/hda) om at partisjonstabellen er skrivebeskyttet. Noen med ideer her? Endret 22. april 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Sikkert bare feil jumper-instilling på harddisken. Har du satt den nye på slave og den gamle på master eller csel (cable select)? (Noen harddisker er sære, prøv deg fram.) Følg med på hva biosen sier ved oppstart. Men: jeg ser nå at du har windows og linux på samme harddisk. Ettersom windows booter opp må det være noe annet galt. Prøv å dra ut alt bortsett fra den nye harddisken - bruk f.eks. knoppix til å fikse partisjoner og formatere, så vet du i hvert fall at du har en brukbar partisjonstabell+filsystem når du krangler med den etterpå. Edit: Sett den nye harddisken på den andre kabelen (dvs. secondary) hvis du ikke allerede har gjort det, så får du maks hastighet når du kopierer over fra den gamle (som da må stå i primary ). Endret 22. april 2004 av Cronius Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Jeg kjørte en "fdisk -l" og der kom disken opp under det nye navnet "/dev/hdc3". Jeg mountet disken, og kom inn, kjørte en "chroot /mnt/mindisk" og endret lilo.conf til å bli riktig, men da jeg kjørte kommandoen "lilo" for å oppdatere, så fikk jeg feilmeldingen om at /dev/hda er skrivebeskyttet... det forvirrende er et min primary harddisk nå heter /dev/hdc og ikke /dev/hda. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Hmm... primary master vil alltid være /dev/hda og secondary master vil alltid være /dev/hdc. Dette gjenspeiler den fysiske plasseringen av disken (i motsetning til f.eks. partisjoner hvor partisjonsnummeret gjenspeiler i hvilken rekkefølge de ble laget, ikke den faktiske plasseringen på harddisken). Har aldri vært borti den feilen før, men jeg tror bare det er noe krøll med lilo.conf. Sjekk at du gjør alt riktig nå. Se som sagt på hva biosen sier (eller dmesg). Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Jeg skulle gjerne ha flyttet hele installasjonen på rot-partisjonen over på ny harddisk? Har noen et instruksjonssett for dette, hvordan gjøre det enklest? Noe som: opprette partisjoner på ny disk, flytte data, endre LILO - men hvordan? Overrasket at en så dreven kar som du spør om noe slikt, men kanskje *BSD er annerledes enn Linux på dette punktet Uansett, den siste linja di sa vel alt jeg kommer til å si nå: 1. Opprett swap + rot partisjon på ny harddisk. 2. mkswap /dev/nyswap 3. mkfilsystem /dev/nyroot 4. mount /dev/nyroot /mnt/nyroot 5. cp -Rx / /mnt/nyroot 6. Fiks /mnt/nyroot/etc/lilo.conf 7. chroot /mnt/nyroot 8. lilo && exit 9. reboot Disclaimer: Ikke skyld på meg om kattene fra nabolaget spiser opp alle fingrene dine eller andre uforutsette hendelser pga denne prosedyren. Tatt rett fra huet, aldri testet det selv, men bør funke Harddiskkonfigurasjonen var en smule underlig ja, men fiklet litt med /etc/lilo.conf og fikk det endelig til ved å endre en del detaljer rundt /dev/hdc, der. Metoden og fremgangsmåten din er riktig, bortsett fra et par ting som jeg har lagt til. Jeg ekskluderte /proc og /mnt i kopieringen (slik at jeg ikke får med kopi av kopi og evt. cdroms og floppys som måtte stå i - og laget katalogene manuelt med riktige permissions etterpå - med hjelp av tar-kommandoen som ibrotha foreslo. Takk, for hjelpen! Nå er systemet klart. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 En annen ting.. Bare pingler og/eller bakstreverske folk bruker lilo.. det er grub som ruler gata Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå