Gå til innhold

Bør militæret være frivillig eller tvang?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi alle har godt av en 6 måneders / 1 års oppstramming fra late kvelder forran dataen hvor man sitter og sløver. Er man ikke i god form, kan man bli det. Vi må skjerpe oss på den fronten, ettersom Norge har blant verdens slappeste ungdommer.

Hvis man har allergi, eller dårlig syn er det alltid en eller annen oppgave man kan gjøre, selvom det ikke er på samme nivå som de "vanlige". At norske ungdommer er for late til å gå i militæret er faen meg for dårlig grunn, så da får de heller få en annen stilling som ikke stiller like store fysiske krav. Unnasluntring liker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Mhm, det er noe av det som gjør at jeg tipper litt også. Idèen ved å gi norsk ungdom en skikkelig stram lektyre i disiplin, respekt og kanskje et helsemessig puff er en god. Noe av det samme som gymmen i skolen egentlig var ment som. MEN man skal her huske at det er snakk om myndige mennesker, med full råderett. Man kan ikke tvinge noen til å f.eks trene.

På den annen side kan nok landet nyte godt av et profesjonellt forsvar. Som sagt her: kvalitet over kvantitet er et stikkord i våre dager. Krigføringen er ikke lenger massive frontlinjeangrep, men bruk av "presisjon" (kan diskuteres) og etterettning.

Vanskelig sak... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er for verneplikten, men jeg ser selvfølgelig problemet med at noen har grunn til å slippe - men man skal ikke ha mulighet til å kjøpe seg ut - er du rik, er ikke det grunn god nok til ikke å gjøre en innsats for landet. De som hverken tjenestegjør i forsvar eller siviltjeneste bures inne for en viss tid, slik er regelen her til lands - og Aslak Sira Myrhe fikk jo smertelig erfare det.

Forsvarsmessig stiller vi ikke særlig sterkt, og det er i en kontinuelig nedtrappingsprosess med nedlegging av tidligere baser, og konsentrerer seg nå heller om større områder i nord - Bardufoss, Varanger (Finnmark), mens leire i Oslo-området legges ned (for eks. Gardeleiren), og Rygge flystasjon er også nå fri for forsvarsvirksomhet. I en eventuell krigssituasjon tror jeg Norge vil nyte godt av NATO-medlemskapet.

Lenke til kommentar

det har jo alltid vært aktuellt at NATO skal komme til vår unnsetning da.. trodde forsvaret av landet vårt skulle utarte seg slik (under den kalde krigen iallefall)

time 1-48 = vi må klare oss selv

48 -> vi har fått hjelp fra NATO land, deriblandt kanada, som hadde store styrker som var øremerket forsvar av norge ved ett evt. angrep, men som siden er lagt ned fordi Norge trappet ned forsvaret så mye at det ble "okei, hvis dere ikke gidder, gidder iallefall ikke vi!" holdningen...

Lenke til kommentar
Jeg er for verneplikten, men jeg ser selvfølgelig problemet med at noen har grunn til å slippe - men man skal ikke ha mulighet til å kjøpe seg ut - er du rik, er ikke det grunn god nok til ikke å gjøre en innsats for landet. De som hverken tjenestegjør i forsvar eller siviltjeneste bures inne for en viss tid, slik er regelen her til lands - og Aslak Sira Myrhe fikk jo smertelig erfare det.

Aslak ble vel ikke fengslet. Han ble frikjent eller noe tror jeg. Men han hadde en grunn til å nekte da. For å søke siviltjeneste må man enten være religiøs eller passifist. Aslak ville ikke inn av politisk overbevisning. Han hadde valget mellom å lyge på se passifist eller ikke krysse av og bli tiltalt. Han valgte det siste.

Lenke til kommentar

Nå er vell poenget med verneplikt at norge skal ha eit basis forsvar som kan yte motstand visst vi blir angrepet og dei andre NATO landa av ein eller anna grunn ikkje kjem oss til unsettning. Dessutan for at NATO aliansen skal være noko vært så må vi ha noke å tilby resten av aliansen visst dei treng hjel. På det området har norge nå satset på å ha elite grupper innan forskjellige fagfelt som kan settast inn der det trengs.

I ein krigssituasjon så meiner eg at alle burde ha fått nokk opplæring til å kunne yte motstand, i krig så skal alle forsvare landet enten du er motivert eller ikkje, er du ikkje motivert så skal du bli det.

Vi har her i landet noke som heiter totalforsvar som vil seie at både militære og sivile skal danne motstandskamp mot fientlige inntrengere. Det er derfor alle kommuner skal sette opp lister over kvar ein finn alt slags materiell som kan være nyttig i ein krigssituasjon. Dette kan være lastebilar, sanitetsutsty, brannutsyr, matlager, telt osv.

Bete måten for at alle skal få ein viss militær opplæring er å ta verneplikta inn i den vidaregåande skulen synest eg.

Lenke til kommentar
Mhm, det er noe av det som gjør at jeg tipper litt også. Idèen ved å gi norsk ungdom en skikkelig stram lektyre i disiplin, respekt og kanskje et helsemessig puff er en god. Noe av det samme som gymmen i skolen egentlig var ment som. MEN man skal her huske at det er snakk om myndige mennesker, med full råderett. Man kan ikke tvinge noen til å f.eks trene.

Hvis man er så lat så kan man velge en kontorjobb eller siviltjeneste. Det er iallfall urettferdig at noen får 1 års "forsprang". I så fall må man få virkelig store fordeler av å gjennomføre førstegangstjenesten! Ekstra studiepoeng er kjekt å ha, men det er ikke desto mindre et faktum at skolenes karaktersetting ikke har noe som helst sammenliknginsgrunnlag med hverandre. Derfor er det noen som slipper lettere unna enn andre, selv om de ikke nødvendigvis har "fortjent" det.

Og ja, alle har godt av et år borte fra mor og far, flytte på ræva og lære seg å ta imot ordre. Jeg tror nok at en arbeidsgiver heller foretrekker en som har gjennomført militærtjenesten fremfor en som har gjort alt for å slippe unna, så sant resten av kvalifikasjonene står likt :-)

Lenke til kommentar
Bør militæret være frivillig eller tvang?

Tvang.

Jøss....jeg var egentlig motstander av militæret, men den gode argumentasjonen din har overbevist meg helt....

Nå er jeg militærfrik :roll:

Selvfølgelig skal militæret være tvang.

Tvang er hyggelig og øker livskvaliteten.

Dette har fungert utmerket under "slavetiden" og det er ingen grunn til at ikke tvang skal bli en del av fremtiden.. :roll:

En piska hest løper jo fortere enn en vanlig hest.

Lenge leve tvangen!!

Lenke til kommentar
jeg mener iallefall at jeg hadde godt av 1 år i grønnt...hadde liten lyst på forhånd egentlig...

Hver sin smak....

Jeg lærte å bli kynisk og hatfull ovenfor overordnede og hvordan man kan "sove" på en mauertue i en myr i øsende regnvær med hull i teltet ,uten å få mat på 24 timer. Det var jo lærerikt og sikkert noe jeg får brukt for senere i livet....

Lenke til kommentar

Synts at militærtjeneste skal være en frivillig ting de som vil kan gjøre. Selv er jeg inne til frivilig tjeneste, å ser at jeg har inigativ. Mens en ikke frivilig gjør alt for å spollere. dette synts jeg at er bortkasta penger. Som det ble sagt før i tråden, det er bedre med et elitforsvar bare med folk som vil, en et søppelforsvar som koster millioner av kroner...............

Tror at mange er ienig med meg her??????

S:T:A:N:D

Endret av S:T:A:N:D
Lenke til kommentar

Frivillig tjeneste og høyere lønn for frivillige soldater. Hadde motivert flere. Selv vil jeg ikke i militæret, men skal muligens i Marinen. Norge har flere tusen andre utgifter de burde dekke enn på ett elendig forsvar med unge umotiverte gutter.

Lenke til kommentar
Frivillig tjeneste og høyere lønn for frivillige soldater. Hadde motivert flere. Selv vil jeg ikke i militæret, men skal muligens i Marinen. Norge har flere tusen andre utgifter de burde dekke enn på ett elendig forsvar med unge umotiverte gutter.

Helt riktig reno :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg mener verneplikten skal bestå av følgende grunner:

1. Vi trenger et forsvar, hvorfor er en annen diskusjon.

2. Norge har for få folk til å basere seg på et rent profesjonelt forsvar alla US og UK.

3. Det er for mange pyser i dette landet, gutta trenger et år i forsvaret for personlig utvikling!

Lenke til kommentar

Helt riktig reno :thumbup:

:thumbup:

Ikke bare hadde forsvaret fått flere motiverte ved å være frivillige, men flere kvinner også, noe jeg mener forsvaret trenger.

Lenke til kommentar
Jeg mener verneplikten skal bestå av følgende grunner:

1. Vi trenger et forsvar, hvorfor er en annen diskusjon.

2. Norge har for få folk til å basere seg på et rent profesjonelt forsvar alla US og UK.

3. Det er for mange pyser i dette landet, gutta trenger et år i forsvaret for personlig utvikling!

Egentlig sant det du sier her på nr 3. men hva har man et forsvar til, å utvikle de unge, eller forsvare landet???

Dette på nr:2 var bare for dumt sagt. Den generelle kvaliteten få norsk forsvar er VELDIG dorlig ja. Det skal VELDIG mye til for å slå USA i akurat dette. men dette er fordi USA bruker 85% av statskassa på forsvar. Men når det kommer til best spesialstyrke, så banker vi alle (Tilogmed NAVY SEALS og Legionen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...