Gå til innhold

HJELP ! Abit NF7-S v.20 Vifteproblemer

vihovde

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt opp ny maskin, men det er en IRRITERENDE lyd ifra den vifte som sitter på hovedkortet ( Abit NF7-S v.20) En slags "skurrelyd". men når jeg trykker forsktig på selve viften, så blr det litt bedre, og da mener jeg LITT.

Går den ann å koble denne ifra uten at hovedkortet tar skade ? Eller kan jeg ettermontere en ny vifte. Ellers ser maskinen ut til å funke greit nok den (føreløpig)

Eneste er at jeg blir SPRØ av denne ulyden fra vifta :angry:

Noen forslag ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er lett å fikse. Viften har gått tom for smøremidler.

1. Skru viften av kjøleren.

2. Løsne forsiktig den ene siden av tapen på undersiden av viften.

3. Drypp inn et par dråper sykkelolje eller tilsvarende.

4. Skru den på plass igjen. Voila!

Lenke til kommentar

Jaha ja.... Å dette holder hvor lenge ?

Kan noen anbefale en STILLE men EFFEKTIV CPU vifte fra samme plass ???

Endret av vihovde
Lenke til kommentar

CPU vifte? er det da ikke snakk om chipset (NB) da?

Den som b0nna foreslo er en svært god løsning, som funker bra. Helt stille fordi den ikke har vifte og den kjøler nok. Du fester den med termisk lim eller bruker festene som er ved NB (tror jeg)...

Lenke til kommentar
CPU vifte? er det da ikke snakk om chipset (NB) da?

Den som b0nna foreslo er en svært god løsning, som funker bra. Helt stille fordi den ikke har vifte og den kjøler nok. Du fester den med termisk lim eller bruker festene som er ved NB (tror jeg)...

C P U vifte ja... Den du setter oppå prossoren, vet du :p Kjører min 2500+ Barton (boxed) på dette HK. Har lyst å få den opp til 3200+. Er det noen andre her som har samme CPU og HK ? Lurer på hva slags IDLE temp. dere har med Boxed vifta ???

Lenke til kommentar

Med den tonen du tar der så får du ikke mer hjelp fra meg ihvertfall. Du skal være glad at noen gidder å hjelpe deg du.

Lenke til kommentar

Med den tonen du tar der så får du ikke mer hjelp fra meg ihvertfall. Du skal være glad at noen gidder å hjelpe deg du.

Hva mener du med det ? Jeg spurte deg bare om ett spørsmål :scared:

Lenke til kommentar

Hvorfor sier du da at det er vifta på hk som bråker da? Og at den chipset saken så for stor ut til å passe?

men det er en IRRITERENDE lyd ifra den vifte som sitter på hovedkortet ( Abit NF7-S v.20) En slags "skurrelyd". men når jeg trykker forsktig på selve viften, så blr det litt bedre, og da mener jeg LITT.

Går den ann å koble denne ifra uten at hovedkortet tar skade?

Hvordan var det å få montert den "klumpen" der på kortet ? Får denne virkelig plass ? Grunnen til at jeg spørr, er at den vifta som sitter på der nå, er så veldig liten. Er du sikker på at denne passer mitt hovedkort ?

PS: en hyggelig tone hjelper alltid (skader ikke i hvertfall) ;)

EDIT: tror kanskje jeg misforstod litt... handler det om to forskjellige problemer her?

Tror jeg burde legge meg nå jeg...

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hvorfor sier du da at det er vifta på hk som bråker da? Og at den chipset saken så for stor ut til å passe?
men det er en IRRITERENDE lyd ifra den vifte som sitter på hovedkortet ( Abit NF7-S v.20) En slags "skurrelyd". men når jeg trykker forsktig på selve viften, så blr det litt bedre, og da mener jeg LITT.

Går den ann å koble denne ifra uten at hovedkortet tar skade?

Hvordan var det å få montert den "klumpen" der på kortet ? Får denne virkelig plass ? Grunnen til at jeg spørr, er at den vifta som sitter på der nå, er så veldig liten. Er du sikker på at denne passer mitt hovedkort ?

PS: en hyggelig tone hjelper alltid (skader ikke i hvertfall) ;)

EDIT: tror kanskje jeg misforstod litt... handler det om to forskjellige problemer her?

Tror jeg burde legge meg nå jeg...

Jeg har sagt at det er vifta på HK som bråkte, MEN jeg spør også om noen kan anbefale en bra CPU vifte fra samme plass. Beklager viss jeg har gjort meg misforstått, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar

Jeg har samme hovedkort og CPU, har byttet ut chipset kjøleren med den blå Zalman saken uten problemer. Prøvden den ikke engang med viften, men satt på kjøleribben direkte. Forøvrig ligger CPU på ca. 40 grader idle, og opp i 55 ved load. Dette med en Silent breeze og oc til XP3200 (200 X 11). Kombinert med Fortron Sorce PSU er klokken på hånden min det som bråker mest i rommet. (bortsett fra tastaturet akkurat nå da :-)

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...