Gå til innhold

Vekke sykt hk til live...?

Goophy

Anbefalte innlegg

Jaja, for 20 min siden fikk jeg endelig ny cpu, som jeg hadde ventet en uke på.

Den gamle døde av en eller annen merkelig grunn (ikke oc).

Alle tegn tydet på at hk ikke var skadet og jeg fikk fyrt opp en Duron 1.6 samme dagen den gamle ble ødelagt.

Idag fikk jeg altså en ny XP2600+ tbred, endelig.

Satt den inn i sokkelen sin og på med cpu-vifte, booter opp...

MEN, "No signal input" dukker selvfølgelig opp på skjermen og pc'en poster ikke.

Jeg har prøvd det jeg kom på nå som reset'e cmos, sette fsb jumper på 100mhz, ta ut og sette inn cpu, kjøre med en minnebrikke i alle slotene og kjørt uten IDE-enheter.

Merksnodig nok kan det se ut som om hk'et har tatt selvmord den siste uken det har stått og ventet :cry:

Så hvis noen har et nødråd eller to som kan vekke det til live ville jeg vært evig takknemlig. Jeg trenger sårt datakraft...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kunne trenge et ekstra kabinett å teste i - kan den ukjente feilen som knekte cpu ha tatt med seg skjermkortet/agp ? Tenker på strømtopp (første hus etter trafo), statisk el evt. manglende jording - død psu/ leaking capasitors... ?:

1. har noe annet elektronisk/elektrisk i huset gått nylig

2. går viftene på cpu/psu

3. kommer pip fra hk

Lenke til kommentar

Duron kjører på 100mhz FSB

Tbreded kjører 133mhz og opp, den klarer ikke å kjøre 100mhz.

Barton kjører 166mhz og opp...

Kan ha noe med det å gjøre. Hadde samme problem selv, selv med hk'et låst på 100mhz, bois støtta ikke cpu'en.

Endret av Shadow_iX
Lenke til kommentar
du kunne trenge et ekstra kabinett å teste i - kan den ukjente feilen som knekte cpu ha tatt med seg skjermkortet/agp ? Tenker på strømtopp (første hus etter trafo), statisk el evt. manglende jording - død psu/ leaking capasitors... ?:

1. har noe annet elektronisk/elektrisk i huset gått nylig

2. går viftene på cpu/psu

3. kommer pip fra hk

Har prøvd å kjøre med kabinettet liggende på en eske, funket like dårlig.

Testet også skjermkortet i en gammel pc, det funket fint, men pc'en ville ha begynt å pipe om det var noe galt med det...

Psu fungerer fint og den leverer riktige spenninger til hk.

Hk piper ikke, men feilsøkingstingen viser "CPU error".

Kan ha noe med det å gjøre. Hadde samme problem selv, selv med hk'et låst på 100mhz, bois støtta ikke cpu'en.

Den skal boote fint på både 133 og 100mhz bus, eneste som skjer da er at klokkefrekvensen blir en del lavere...

Men den skal stå på 166mhz, alle jumpererne tilsier det, samt at fsb jumperen står på default by hw...

Tror jeg selger pc'en etter jeg har fått erstattet hk, mye tull med det MSI kortet gitt...

Lenke til kommentar

Tull !

1. Duron 1,6 Applebred har 133MHz FSB

2. T-Bred CPUène kan kjøres med redusert FSB (100MHz)

3. Samme gjelder Barton

En del HK har en 100/133MHz jumper som må flyttes etter behov.

Ps. Flere ASUSkort har feil for jumpersettinger i manualer, se etter

korrigering på hjemmesidene.......

Lenke til kommentar

Høres ut som du har sagt jumperne som går mellom kassen og Hk'et feil. Det kan ha noe å si, reset knappen kan være ekstra ubehagelig når det gjelder dette. før du begynner på noen alvorlige inngrep, bør du prøve å bytte på noen av disse ledningene.

det kan ikke skade :thumbup:

Lenke til kommentar
Vet ikke jeg, men kanskje bios batteriet har stått så lenge, at det har blitt tom for strøm?

Prøvd og ta det ut i 5min, og sette det inn igjen?

da kan man jo spørre seg selv hvor gammelt hovedkortet er, i og med at disse batteriene lever lengre enn noen måneder :p

Endret av RomanzoR
Lenke til kommentar
Vet ikke jeg, men kanskje bios batteriet har stått så lenge, at det har blitt tom for strøm?

Joda, har tilogmed sjekket om det er strøm på det...

Kan uansett ikke ha stått så lenge iogmed at hk'et er litt under en måned gammelt, det var erstatning nr. 2...

Edit: Glemt en bokstav...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

..Jeg kan legge til at jeg har hatt samme problem som deg, Goophy. For meg var løsningen så såre enkel som jeg prøver å fortelle deg: bytte/snu plasseringen av noen av disse jumper/ledningene som går mellom kassen og Hk'et. :)

Lenke til kommentar

da kan man jo spørre seg selv hvor gammelt hovedkortet er, i og med at disse batteriene lever lengre enn noen måneder :p

Greit og ha fått sjekket alt da. :)

Prøv og test den nye cpu'en på en annen pc da (Visst det går).

Kanskje den er defekt, er den brukt?

Eller prøv og få tester hk'et med en annen cpu, ellers er det nok dødt=O

Lenke til kommentar
Hmm..

ville ha prøvd skjermkortet jeg da ?  ;)

Det har jeg testet i en annen P3 pc, ikkenoe galt med det...

now we're talking! absolutt viktig å teste med forskjellige komponenter og slikt.

Litt vanskelig når jeg kun har en socket A cpu og et socket A hk..

..Jeg kan legge til at jeg har hatt samme problem som deg, Goophy. For meg var løsningen så såre enkel som jeg prøver å fortelle deg: bytte/snu plasseringen av noen av disse jumper/ledningene som går mellom kassen og Hk'et.

Mener du jordingsledningen? Forstår ikke helt...

Har prøvd å flytte på alle FSB/Safe Mode osv jumperene...

Edit: Bokstavmangel igjen *slå på skolekeyboard*

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...