Hondaen Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Har kommet opp mange ganger hvordan man regner ut ny luftmengde hvis man setter ned spenningen på en børsteløs vifte aksialvifte, som typisk finnes i en datamaskin. Det er nemmelig en tilnærmet linær sammenheng mellom spenning og turtall innenfor et vist spenningsområde, det spenningsområdet viften er laget for å jobbe med. ( og godt utenfor også viser det seg men det er ikke tatt med her ) Først den elementære formelen: k = n1/n2 Ny luftstrøm= tidligere luftstrøm · k Så sammenheng mellom påtrykt spenning og turtall: Har lest at det er en linær sammenheng i teorien, men gjenspeiler det virkeligheten? Prøvde ut med to vifter, en 120mm PAPST og en 80mm FONSAN. De fikk gå i 5 minutter hver så de ble driftsvarm. Brukte en variabel strømforsyning av høy klasse, den gir en fin stabilisert likespenning ut. Laget to kurver, der jeg målte spenning tilført vifte og målte turtallet. Dette ble gjort med instrumenter som har god nøyaktighet, klasse 0.5. dvs målefeil har maks 0.5% avvvik. 2 multimetere ( sann rms ja ) og 1 tachometer. Du kan se kurvene her: http://home.no.net/~jmilde/1papst.jpg http://home.no.net/~jmilde/1fonsan.jpg Formler jeg bruker: http://home.no.net/~jmilde/fan.html Ja det var det.. :smile: Hondaen Honda - The power of dreams Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Bra! Finnes det tilsvarende formler for 230 volt´s vekselstrømsvifter også? Kanskje kan man bruke samme formel? Ikke slik å forstå at dette er et "must", men det kunne jo uansett være interessant! For egen del regulerer jeg farta på min 230 volt´s vifte med en triac-regulator. Og kjører vifte-turtallet så lavt som mulig, men uten at dette går særlig utover vanntemperaturen. Men hvor mye reduseres luftmengden når vifta reguleres ned fra 2600r til 1450r? Effekten av dette er uansett at vanntemperaturen i mitt system stiger med to-tre grader, (fra ca 25 til 28 grader) om jeg reduserer turtallet til nevnte verdi. Men holder allikevel en CPU-temp på 37-38 grader. Til syvende og sist er vel dette bare av akademisk interesse, i praksis vil vel forholdet mellom temperatur og viftestøy/kjøling være den avgjørende faktor. Lenke til kommentar
kohi Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Utmerket! Akkurat det jeg lurte på ifm reduksjon av volt på Delta'n min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå