Jalladoode Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Etter så lite som en dags bruk så er OS-partisjonen knallrød etter en analyse i defragmenterer. Ingen installering av programmer eller noe som helst. Og ja, jeg har oppdatert antivirus, firewall og adaware. Noen tips om hvordan (hvis mulig) det går an å unngå dette, eller er eneste løsning å defragmentere daglig? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Kan ikke skjønne at den blir rød etter en dags bruk ? Da må du slette / laste ned / kopiere mye filer internt på disken. Selv har jeg en disk til OS, og den kjører jeg defragmentering på en gang pr mnd, max. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Så sant du ikke har foretatt haugevis av installeringer (og av-installeringer) i løpet av dagen så høres dette litt rart ut. Jeg kjører defrag av diskene mine hver 6-7 uke (ihvertfall ikke oftere enn en gang i måneden) eller noe og får som regel opp beskjeden 'det er ikke nødvendig å defragmentere nå'. Endret 21. april 2004 av Shimano Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Hmm... dersom du ikke formaterte partisjonen, så kan det hende at det er filfragmenter fra den forrige installasjonen... Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Har egen partisjon til OS + programmer, og den blir fragmentert selv om jeg ikke installerer/sletter noe. Weird! Edit: OS ble installert på ren/formatert partisjon forholdsvis nylig (ca 2 mnd siden) Endret 21. april 2004 av Jalladoode Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Har egen partisjon til OS + programmer, og den blir fragmentert selv om jeg ikke installerer/sletter noe. Weird! Vel det er faktisk ikke fysisk mulig at disken blir fragmenter uten at den er i bruk. Hadde du formatert OS partisjonen før du installerte Windows sist gang? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg har den nyeste versjonen av defragmenteringsprogrammet O&O defrag (v6). Den har en funksjon som analyserer disken, og kjører defragmentering kun når det er nødvendig. Ved vanlig, daglig bruk av maskinen (med XP), så kjører den defrag ca hver 10. dag. Dette er et utrolig bra program, og ytelsen er merkbart bedre enn før, da jeg bare brukte Window's defragmentering. Men siden det gjør jobben ca hver 10. dag - så trenger vel neppe Window's egen defrag gjøre det noe oftere.... Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 enig med pmarius ang o&o v.6 Det virker mer og mer som om den innebygde defragmenteringen i windows ikke er til å stole på. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 enig med pmarius ang o&o v.6 Det virker mer og mer som om den innebygde defragmenteringen i windows ikke er til å stole på. ..... Ikke bare det, men den bruker sinnsykt lang tid også. O&O har en defragmetode som bruker stort sett under minuttet. Eller man kan velge en mer omfattende metode, hvor den sorterer alle filene etter navn, sist endret eller opprettet - disse tar sjelden mer enn 20 min. Husker Windows defrag tok flere timer en gang..... Lenke til kommentar
Legion Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 defragtid er avhengig av applikasjonen som blir brukt til dette O&O, Diskeeper osv, innstillingene til applikasjonen, grad av fragmentering, type fragmentering, ledig diskplass på partisjonen, type filsystem mm. nå bruker jeg ikke O&O, men en defrag som tar under et minutt gjør ikke stort. å flytte på data tar tid som ob1 nevnte, den innebygde defragen til windows er ikke mye tess, selv om XP sin er bedre enn de forrige winOS (om w2003 bruker enn bedre en vet jeg ikke). er disken mye fragmentert må man kjøre defrag flere ganger etter hverandre for å være sikker. hvorfor trådstarte får en så fragmentert disk er litt pussig. noe fragmentering skjer kontinuerlig uansett. skriving og oppdatering av små filer skjer kontinuerlig, spesiellt i registeret Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det er ikke "automatisk defrag" i windows xp . Det det tenkes på er kanskje prefech og applicasjons optimaliseringen. Beskrevet her: http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1149277,00.asp Xp's kernel sammen med NTFS filsystem gir også en viss type optimalisering da filsystemet overvåkes hele tiden. Men normal defragmentering må gjøres manuellt eller legges inn som task . Hvorfor fragmenteres disk uten å laste ned noe ? All surfingen din f.eks skriver temporære cachede filer i C:\Documents and Settings\"USERname"\Local Settings\Temporary Internet Files System restore opretter restorepoints ved hver oppstart /endring i C:\System Volume Information\_restore{9B067237-7E2B-412B-B77B-E07B5C1C88D0}\RP110 .. RP111 ..RP112 osv . Samt at last known good registry/config oppdateres ved hver oppstart . C:\WINDOWS\repair Logg filer av ulike slag ikke minst. Så det er mye som skjer uten at man tilsynelatende installerer program eller lagrer dokumenter / laster ned filer . ................. Det beste 3'de part defrag programmet er etter min mening Raxcos ,Perfect Disk 6 Er faktisk også anbefalt av Microsoft selv overfor andre . Har prøvd de fleste .. (Diskkeeper er livsfarlig..,iallefall den versjonen jeg prøvde ut) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Nylig prøvde jeg ut diverse defrag programmer, men fant ut at alle brukte Windows egen, men på en bedre måte, så det hjalp meg ikke. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Har du prøvd perfect disk 6 da. Hvis ikke , vil jeg anbefale deg det . Den bruker ikke xp's defrag men samarbeider med prefech og layout ini .(Hvis man vil ,eller kan ta over dette også) ... Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Takk for gode tips! Lasta ned en demo av perfect disk 6 og må si at det ser svært bra ut! Masse avanserte muligheter til optimalisering og greier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå