Gå til innhold

oppbrukt design har en egenskap

Anbefalte innlegg

Bare tenkte på en ting. en kan si at ting og tang er oppbrukt, at dere er lei det osv. Fks det binære tallsystem i et design ser du hele tiden. En kan jo da si det er oppbrukt. Men om budskapet med en side er å si at her ser du ting og tang om data, da er det jo lurt å bruke slike oppbrukte elementer som det binære tallsystem. Når kan du bruke oppbrukte ting og når kan du ikke?

Hvorfor er ting og tang oppbrukt? du kan bli lei av å se det, siden 10101 gir veldig store asosiasjoner til data, da bruker du jo det i siden din.

Det er jo om å gjøre at brukeren skjønner hva siden dreier seg om meg en gang han ser den OM han ser etter det innholdet.

Selvfølgelig, du kan ha en gåtefullside for å skape interesse men, om du skal kjøpe noe datautstyr gidder du ikke å letie deg fram i gåtefulle sider.

Jeg tenkte litt mens jeg skreiv, så spørsmålet er vel, om dere skal gi kritikk på en webshop som selger data, sier dere da at diverse elementer er oppbrukt?

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vanskelig å definere hva som er oppbrukt, andre har sett det tusen ganger, og for andre er det første gang, men jeg skjønner godt hva du mener.

Jeg tror en side kommer bedre ut dersom designeren finner en god og original måte som får fram budskapet, enn en side som bruker samme effektene man har sett flere ganger før.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for at "oppbrukte" effekter/stiler kan brukes til fordel, om det bare gjøres "riktig", ikke overdrevet (der mange feiler) og heller prøver å gjøre nye vrier.

Eksempler på "effekter" som ofte omtales som oppbrukte er; grids, scanlines, binærkode (010101110...). Bruker disse mye selv, men prøver å begrense meg, nettopp på grunn av at mange ser på det som lite kreativt og nytenkende.

Ta scanlines f.eks. Nå er det for tiden "in" med skrålinjer, en bitteliten modifikasjon av en gammel effekt som virker til fordel. Om ikke lenge er denne også "oppbrukt". Men da kommer det helt sikkert nye modifikasjoner igjen.

En annen ting er at "alle" benytter seg av dette, og ja, en vil etter en tid bli lei av disse når en ser dem på 90% av websidene. Synes egentlig Mikka sa det veldig fint:

Blant folk i faget, så er for eksempel grids veldig godt kjent. Man vet at det gir en effekt og at det kan virke positivt, men siden alle vet det, virker det motsatt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...