Gå til innhold

Mulig å få tekst på TV-bilde LITT klarere?

Lifeform

Anbefalte innlegg

I et vanlig TV signal, som kompositt og S-Video, så er båndbredden begrenset til 6MHz. Dette medfører at det blir vanskelig å få hurtige overganger i lysstyrke, som jo er nødvendig for å vise tekst. Hurtige overganger er per definisjon høy frekvens, og når disse høye frekvensene blir kuttet vekk så vil bokstavene "flyte" ut.

En vanlig monitor i dag har en båndbredde på 100 - 200MHz, så forskjellen til TV er enorm.

Vil tro at du får noe høyere båndbredde (f.eks dobbel så høy) ved å overføre RGB signaler til SCART, og det vil lett vises som skarpere bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan nevne at en 100 Hz TV viser 25 hele bilder i sekundet.

(25 hele bilder, eller 50 delbilder. Et vanlig TV-signal er interlaced.)

I motsetning til en 50 Hz TV som viser hvert delbilde bare en gang, viser en 100Hz samme bildet 2 ganger, for at det skal bli mindre flimring.

Det å få en TV til å gå på VGA uttaket ser jeg på som en umulighet.

Er forøvrig TV-reparatør av utdanning.

Så det sier jo litt.

Eneste måten å få et klart bilde på er å kjøre en lav oppløsning.

Jo høyere oppløsning, jo mere kornete vil det bli.

Vell.. Matrox har jo VGA -> Svideo adapter. Jeg prøvde det på mitt Nvida kort og da fikk jeg syncfeil på bildet. Holder selv på og utdanne meg til Innen radio og TVreprasjon.

Men bruk TVtool og enhance text.. DU kan også skru ned flimringsfilteret siden dette gjør bildet endel mer uklart.. TVTOOL ER noe man ikke kan klare seg uten!

Bruk TVtool til og sette TV`en til TV`ens Native oppløsning. 720x576

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil du ikke få bedre bilde enn på en skjerm som kan greie 100+ kHz signal, men jeg er sikker på at du må kunne få mye bedre bilde enn på den crappy TV-OUT tingen. Jeg har 98p, og TV-OUT delen er uaktuelt å bruke. Fragene er slappe og kontrastene er til å le av. Bildet er ikke skarpt på noen måte og alt annet enn en 12MB RM versjon av Simpsons er uaktuelt å se på den.

Jeg skal lage meg en slik kabel og se hva jeg får til.

Lenke til kommentar

ATI AIW 9700 og AIW 9800pro har ekstra component utgang til tv/prosjektor som har component inngang

har man en widescreen tv som takler progressivt signal via component inn er man langt på vei.

det fins få tv'er som har vga inngang, som er ypperlig i kombinasjon med moderne grafikkkort med 2 vga utganger eller dvi og vga ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...