Gå til innhold

Mulig å få tekst på TV-bilde LITT klarere?

Lifeform

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om det er noe måte å gjøre tekst og grafikk LITT mer lesbart på et TV som får bildet fra en Windows XP-PC?

Er altfor kornete til at det går an å bruke det til annet en filmvisning slik det funker pr. akkurat nå.

Skjermkort: Matrox G550

TV: Wide 32"

Life

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du går på skjerm -> innstillinger -> generelt og forandrer PPT (størrelsen på tekst) så blir teksten både større og klarere, dog dette kan bli litt kollisjon grunnet vinduer blir større enn de er ment for osv. men til enkel bruk fungerer det ypperlig, bare pass på å ikke overdrive slik at Ok og Bruk knapper forsvinner ut av skjermbildet, blir litt vanskelig å forandre ting da.

Lenke til kommentar

IceCone: Har dessverre ikke Gamma-innstillinger på TVen tror jeg...!

Rikky: Hvordan skrur jeg ned oppløsningen under 800x600 når dette er laveste modus som slideren på oppløsningsinstillingene virker?

tex: Prøvde dette, men det gjorde ikke akkurat susen.

Ser forøvrig at skjermen sender ut i 50 Hz, mens TVen er 100 Hz. Antar at dette har noe med kvaliteten på TV-ut-kontakten på skjermkortet, eller er dette noe som går an å manipulere?

Skal teste litt mer her, men har vel så og si godtatt at PC mot TV brukes til film og videotitting.

L

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Det beste er å lage egen kabel til fra d-subkontakten til scarten på tv'en og bruke rgb. Men da må en kjøre på den en oppløsning tv'en takler, da får du helt klart bilde. En kamerat av meg gjorde dette med å lodde på skjermkortet(gammelt matrox) men det burde da også gå an o koble til via en d-sub kontrakt også.

Skal snakke med ham og finne link til skjema.

Du kan bruke Powerstrip eller linux til å få en slik lav oppløsning, men husk, ikke prøv deg på noe høyere enn det tv'en takler, den har ikke beskyttelse mot det slik de fleste pc-skjermer har(out of range osv). Er det en 100hz i så fall har den høyere båndbredde enn en vanlig tv og vil da sannsynligvis kunne kjøre på høyere oppløsning under lavere refreshrate.

Jeg har aldri sett bedre tv-ut en det han fikk til med sin lodding. Kunne sitte på konsoll i linux og greit lese teksten.

Lenke til kommentar

Kan nevne at en 100 Hz TV viser 25 hele bilder i sekundet.

(25 hele bilder, eller 50 delbilder. Et vanlig TV-signal er interlaced.)

I motsetning til en 50 Hz TV som viser hvert delbilde bare en gang, viser en 100Hz samme bildet 2 ganger, for at det skal bli mindre flimring.

Det å få en TV til å gå på VGA uttaket ser jeg på som en umulighet.

Er forøvrig TV-reparatør av utdanning.

Så det sier jo litt.

Eneste måten å få et klart bilde på er å kjøre en lav oppløsning.

Jo høyere oppløsning, jo mere kornete vil det bli.

Lenke til kommentar

snole:

Det er vel mulig å kjøre signal ut fra D-sub (til RGB kanskje? Signalet som blir sendt er jo i utgangspunktet RGBHV), men signalet må vel sendes interlaced. Nå skal det nevnes at jeg er på særdeles tynn is her, men jeg mener å ha hørt snakk om dette. Litt vågalt av meg å diskutere sånt med en TV-reparatør ;)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Har noen linker om dette emnet som kun dekker kabelen, men denne guiden virker som den beste, siden den også dekker programvaredelen av oppsettet. Har ikke prøvd dette selv, fordi dette var en link jeg fant mens jeg studerte måter å koble en PC til en TV. Uansett, det umulige er nok mulig i en del tilfeller. ;-)

Hvis noen trenger flere linker om den fysiske kabelen, så kan jeg sikkert lete etter de i Guides-delen av favorittene mine senere. Har nå en avtale med horisontalen.

Lenke til kommentar
Oppløsningen som er definert for PAL (tv-systemet vi bruker i norge) er 720X576

Dette er oppløsning for DVD og DV.

En vanlig PAL TV har en oppløsning på ca 625 linjer horisontalt.

Når man kjører VHS, så er den i stand til å gjengi kanskje 325 linjer pga for dårlig båndbredde på videobåndet og antennesignal.

S-VHS maskiner kan gjengi rundt regnet 525-550 linjers oppløsning, og er derfor mye bedre enn standard VHS maskiner.

Uansett. Dette bunner ut i at du må ha en relativt lav oppløsning på TV-ut for å matche en TV's oppløsning.

Hvis ikke flyter punktene ut i hverandre.

Under boot vil bildet se ganske bra, siden TV-ut kjører DOS-oppløsning.

Nå har jeg aldri prøvd å ta et RGB signal direkte fra en VGA-utgang, rett og slett fordi jeg har aldri sett for meg at det funker, og har heller aldri hørt om noen som har fått det til å funke.

Forskjellen på PAL og VGA er for store.

PAL er mellomlinjert (interlaced), VGA er ikke det, og det trur jeg er det største hinderet.

Her er en side som beskriver det tekniske om konvertering av VGA->PAL.

Natually the computer graphics (VGA) and normal broadcast television (NTSC,PAL or SECAM standard) are very incomatible with each other. With suitable conversion it is possible to show VGA picture on TV screen with somewhat degraded quality.

The HSYNC rate of TV is 15625 Hz (for PAL and SECAM standards) or 15750 Hz (for NTSC standard). The VSYNC rate is 50 Hz (for PAL and SECAM) or 60 Hz (for NTSC). Original VGA used around 31 KHz HSYNC rate and 60-70 Hz frame rate, nowadays typical values are HSYNC=30-65 kHz and VSYNC=50-120 Hz.

Anybody who has tried to display computer graphics on a television knows that they look bad. Colors wash out, detail is lost, and the whole thing flickers.

Does the image look in TV as good as my VGA Monitor?

The answer is no. Once the image is converted, its quality will depend upon the quality of the converter, what video interface is used for connection and the quality of your TV. Generally, the better the TV you have, the better the image will look. TV will never be as sharp as a VGA monitor because the technology is different and converters must do some filtering to the picture to avoid flickering in the TV screen.

Her er en oppskrift på hvordan lage en krets som kan funke som en VGA->TV adapter.

Den blander horisontale og vertikale syknroniseringspulser (som er separate på VGA).

Endret av snole
Lenke til kommentar
PAL er mellomlinjert (interlaced), VGA er ikke det, og det trur jeg er det største hinderet.

Det er fullt mulig å få interlaced VGA signal. Det var en opsjon i skjerminnstillingene før i tiden, men det er selvsagt fjernet nå siden ingen bruker det. Men med det rette tweak-verktøyet skulle ikke det være noe problem. Som påpekt av andre, det er noen som har fått dette til.

Lenke til kommentar
Men hva med vertikal sync da?

PAL = 15.625 Hz

VGA = 31.000 Hz og oppover.

Klart man får problemer hvis man prøver seg på standardinnstillinger. Men har du lest nøye fra der det står Powerstrip, i guiden jeg linket til ovenfor? Både interlacing og sync er dekket av de innstillinger man kan gjøre i programmet.

Jeg synes selv at dette er en upraktisk løsning, men for de som liker å fikle med slikt, så er det mulig å få til løsninger som fungerer. Mulig denne løsningen ikke fungerer på alle kombinasjoner av skjermkort/TV'er, men det er en løsning. Når en har greid å lage en løsning, så kan andre gjøre det samme. Jeg har også sett tilsvarende kablingsløsninger blitt beskrevet andre steder, så andre må også ha fått tilsvarende løsninger til å fungere. Det blir derfor bare tull å hevde at dette er umulig. Give it a rest, hmm?

Lenke til kommentar

Greit. Ser at det er mulig, hvis du manipulerer skjermkortet til å gi ut noe helt annet enn et standard VGA signal.

Så er spm'et, vil dette bli bedre enn en vanlig TV-utgang?

Vil forsåvidt Powerstrip hjelpe på en standard TV-utgang da?

I tilfelle man ikke vil/kan lage en slik ledning selv.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Greit. Ser at det er mulig, hvis du manipulerer skjermkortet til å gi ut noe helt annet enn et standard VGA signal.

Så er spm'et, vil dette bli bedre enn en vanlig TV-utgang?

Vil forsåvidt Powerstrip hjelpe på en standard TV-utgang da?

I tilfelle man ikke vil/kan lage en slik ledning selv.

En TV-utgang gir enten kompositt eller s-video-signal, ikke RGB. RGB gir bedre kvalitet enn begge disse signaltypene, så i teorien skal dette gi noe bedre kvalitet. Har som sagt ikke testet denne løsningen, så jeg garanterer ikke for dette. Men når man kobler en DVD-spiller til TV, så anbefales det at man bruker RGB om dette er støttet av DVD-spiller og TV, for best mulig kvalitet. For å få RGB mellom DVD-spiller og TV, må man bruke SCART-kabel. Dette fordi man ikke kan overføre RGB over kompositt eller s-video-kabel.

I denne guiden er de ulike signaltypene rangert fra best til dårligst for DVD til TV. Tilsvarende denne guiden for PC til TV. Kabelguiden kan også være nyttig.

Og nei, Powerstrip kan ikke forbedre kompositt eller s-video-signalene. Men kabelkvaliteten kan i noen tilfeller påvirke kvaliteten på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...