_TT_ Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Vet ikke helt hvor eg skal poste dette, men tror det er her den passer mest... Spørsmålet mitt er om noen vet om det er mulig å få kjøpt "heatpipes" seperat. Altså ikke ferdigmontert på kjøleribbe, men seperate og fri til å brukes på hjemmelagde kjølere? Lenke til kommentar
Campyy Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg vet ikke om det kan kjøpes, men jeg har iallefall aldri sett det solgt separat i noen som helst butikk, og har aldri hørt snakk om det heller. Dessuten så ville det ikke blitt akkurat "lett" å montere dette Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Og hvorfor tror du ikke det? Lenke til kommentar
Campyy Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) det er kanskje ikke så vanskelig å gjøre det heller, men det er ikke alle som er like flinke til å borre osv. jeg sier ikke at du ikke får det til, hehe men det kommer jo til å kreve tid og arbeid. hvis du får det til, så er det kjempebra. Lag en worklog av det. Men jeg vet fortsatt ikke hvor du kan få kjøpt heatpipes separat. Edit: var noen skriveleifer Endret 21. april 2004 av eriks4 Lenke til kommentar
Reff Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 fant ei svensk side, men veit ikkje om dei selger til privatpersoner eller om dei bare monterer... http://www.bromancob.se/index800.htm Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Og disse "heatpipes" har du tenkt å bruke på PSU... Endret 21. april 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 er ikkje det slik at det er eit flytende stoff i heatpipene også for å lede varme?sikker heilt ute og sykler no... Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Hva ER egentlig pipes ? ( rør på norsk, men antar det ikke betyr det i denne sammenhengen ) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Noen er fylt med litt vann eller annen væske og et nøye kalibrert undertrykk , instillingen av undertrykket gjør at man styrer ved hvilken temperatur væsket omdannes til gass/damp. Konstruksjonen er basert på at flytende væske blir varmet opp i den ene enden og således omdannes til gass/damp som søker seg til den kjølige enden . Og deretter avkjøles gassen/dampen vha kjøle element og blir til veske igjen som presses tilbake igjen i et annet kammer . Så man kan ikke få noe hull i de nei da det er en lukket konstruksjon . Står litt om hvordan de virker her. http://www.thermacore.com/hpt_how.htm Vet dog ikke hvor man kan få tak i det. Merk at heatpipe er et vidt begrep , kjøleskap har også "heatpipe" . Til pc/elektronikk er det vel type diode heatpipe . .... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Rør som er fylt med et stoff som faseskifter mellom væske og gass ved en passende temperatur. (koker) Når stoffet blir varmet opp til den rette temperaturen vil det gå over gass og bli trykt ut gjennom røret og bort ifra den varme CPU/GPU/whatever delen. Der er det mye kaldere, og gassen kondenserer tilbake til væske og beveger seg tilbake til den varme delen hvor alt begynner igjen. Selve poenget er at overgangen mellom væske og gass (faseskiftingen) krever energi. Noe/Mye av energien vil bli brukt på den overgangen, og trengs derfor ikke fraktes bort fra kjøleribben. En av "ulempene" er at vel at en effektiviteten til en heatpipe endrer seg etter temperaturen, og at temperaturene trolig vil "stabilisere" seg på noe samme nivå samme hvor mye energi du pusher på den. (Til en viss grad selvfølgelig) -------- Dere kjenner muligens til "våte-badehånkle-på-flaske-i-solen"-triskset? Det er samme prinsippet. Ved å fukte et håndkle i vann (saltvann fungerer bedre enn ferskvann fordi det fordamper ved lavere temperatur) og tuller det rundt en flaske med en væske og legger det sola. (Perfekt på stranden). Sola vil varme opp vannet, som vil fordampe og dermed bruke energi på det. Og siden den har direkte flatekontakt med flasken vil den "stjele" mye av energien derifra, som igjen gjør at så lenge ikke alle væsken fordamper vil flasken holde seg kald. http://www.silentpcreview.com/modules.php?...rtid=114&page=1 Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Du kan jo kjøpe en slik Her har du 10 Heatpipes til 215,- Endret 22. april 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Og disse "heatpipes" har du tenkt å bruke på PSU... Litt her og litt der... Du kan jo kjøpe en slikHer har du 10 Heatpipes til 215,- Men går det an å bøye dem så mye da? Disse er jo formet skikkelig dumt... Redd for at de kan bli ødelagte og gå hull på hvis en bøyer dem for mye....... Endret 22. april 2004 av _TT_ Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Voldsomt som du redigerte da Jeg er enig at det er litt tåpelig bøy på de. Går jo ann å prøve å bøye en, hvis det går så har du jo løst problemet. Hvis det ikke går er det jo mulig å bruke de som de er også, bare litt vanskeligere Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Postet litt for tidlig, måtte redigere en del da... Istedenfor at eg sløser 200kr bort på noe som eg kanskje kommer til å ødelegge, så kanskje noen her i forumet vet om det går an å bøye rørene noe? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Ja de kan bøyes noe, gjorde det med noen heatpipes fra en annen kjøler. Men metallet blir mykt etterhvert og de kneker rimelig fort... Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Høres ikke bra ut.... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Eksploderte de da? :o Det ser nesten ut som lengden mellom CPU og NB... Hmmm Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Eksplodere?? Da skal eg definitivt ikke bøye på dem !! Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Eksplodere?? Da skal eg definitivt ikke bøye på dem !! Det er vel vakum i rørene, da ville de vel helst implodere. Men tror det eneste du vil oppleve er et kort (og lavt) sus når det går hull. Endret 22. april 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
thomas82 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 AHA! Genialt innlegg... inspirasjon... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå