Gå til innhold

Støydempe cpu med lyd?

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel for lenge siden, om en forsker som hadde fått en fullstendig lydløs pc, ved hjelp av en mic og en/to høytalere..

Mic`en tok imot lyden fra cpu vifta, høytaleren spillte den av på "vranga" så lyden fra vifta å høytaleren kolliderte og ble borte..

Må nesten vurdere å gjøre noe av det samme, så jeg får min vanlige nattesøvn tilbake.

Vil dette funke? Evt... Hva trenger jeg av utstyr? Koblinger? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke giddet. Hvis du skal gjøre dette, trenger du en fullstendig lineær mikrofon (like følsom for ALLE frekvenser), lineær forsterker, lineære høyttalere og en dsp/prosessor med kort forsinkelse. Detta koster spenn! Og så må dette plasseres på best mulig måte, og, og...

Lenke til kommentar

skal man tro artikkelen om den forskeren så er det ikke så altfor lenge til man får PC'er med innebygget støyeliminator.. mener å huske at det stod at PC'en ville bli ca 150 kroner dyrere eller.no

men det måtte bygges inn i hovedkortet med noen ekstra chiper..

Lenke til kommentar

poenget er jo at støyen blir eliminert :p

altså nøytralisert.. borte.. ikke-eksisterende!

tenk deg at du tar en sinus kurve og en -sinus kurve og tar gjennomsnittet mellom disse.. hvis alt er gjort riktig bør du få funksjonen y=0

tror støyeliminering blir noe av det samme, bare med lydbølger: lydbølgene fra "antilyden" er de nøyaktig motsatte av den originale lyden slik at den blir nullet ut og forsvinner..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bruker ikke toppmodellene til Audi denne teknologien til å la hver passasjer høre forskjellig musikk, uten å høre hva de andre hører på?

Høres mere ut som Lyd-dusj-greiene. Slike som de har på Gardermoen og på de hadde det også på Oslo-S :D fete greier...

Men hvis jeg skulle hatt en lydløs data, så kjøp en stillegående vifte/kjøler, vet at zalmann har en meget bra en. Stappa lyd-dempings-matter i kabinettet, henge disker i strikker, og en stille PSU, så blir det rimelig stille ja.

Har for meg at hvis man skal bekempe lyd med lyd, så krever det ganske psyco presisjon, og enten funker det, ellers så funker det ikke.. vet ikke, aldri vært borti noe slikt, men det krever nok....

herregud.. nå vet jeg ikke helt hva jeg snakker om:P LOL@ME

Lenke til kommentar
Har for meg at hvis man skal bekempe lyd med lyd, så krever det ganske psyco presisjon, og enten funker det, ellers så funker det ikke.. vet ikke, aldri vært borti noe slikt, men det krever nok....

herregud.. nå vet jeg ikke helt hva jeg snakker om:P LOL@ME

jo jeg vet hva du prater om :) det er nok ikke bare å rigge opp en mic og vrenge lyden så funker det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...