Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er et backbone?

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi en god forklaring på hva et backbone er for noe og hva det brukes til? Er det bare nødvendig med et backbone når det er store nettverk, dvs. noe alà TG? Backbone er bra å ha ved bruk av fiber internett? Et nettverk jeg prater om er på rundt 60-70 maskiner.

Hvordan ville dere delt fiber internett her? Router? Hva slags router?

Gi meg linker. Takk skal dere ha, gidiup!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

backbone

A backbone is a larger transmission line that carries data gathered from smaller lines that interconnect with it.

1) At the local level, a backbone is a line or set of lines that local area networks connect to for a wide area network connection or within a local area network to span distances efficiently (for example, between buildings).

2) On the Internet or other wide area network, a backbone is a set of paths that local or regional networks connect to for long-distance interconnection. The connection points are known as network nodes or telecommunication data switching exchanges (DSEs).

Kilde: http://whatis.techtarget.com/definition/0,...i211629,00.html

Kall det gjerne ryggraden i nettverket

Lenke til kommentar

Backbone er greit å ha hvis du skal koble sammen flere switcher og videre ut på nett... er vel kanskje ikke vits hvis du ikke har fibernettverk, men d vet jeg heller lite om... "Vårt" (dataklubben jeg er med i) backbone er ihvertfall på størrelsen med et kjøleskap :devil:

Om d blir varmt? ja! d blir d.. :dribble:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Backbone er brukt i større nettverkog gjerne mellom forskjellige nettverk. Det er også brukt i "bus-topologi" nettverk. Konseptet er på en måte som ei elv (:p) der alle små bekker--> (forskjellige segment) er koblet til den store elva--> (backbonet) og nettverket blir enklere å feilsøke, billigere å sette opp, og enklere og administrere enn f.eks mesh og ring topologier.

| = Backbone

-----------|---------- segment

Notis til alle dere nettverk guruer og CCNP folk;

Ja jeg vet at sammenligninga ikke er all verden og forklaringa ikke er "teknisk korrekt", men det er slik jeg ser på det og det funker for meg.

Håper dette hjalp litt...

Endret av volcomer
Lenke til kommentar
Noen som kan gi en god forklaring på hva et backbone er for noe og hva det brukes til? Er det bare nødvendig med et backbone når det er store nettverk, dvs. noe alà TG? Backbone er bra å ha ved bruk av fiber internett? Et nettverk jeg prater om er på rundt 60-70 maskiner.

Hvordan ville dere delt fiber internett her? Router? Hva slags router?

Altså, backbone (eng. for ryggrad) er kjernen i et større nettverk. I ditt tilfelle med 60-70 brukere, er dette aktuelt. La oss si at du kjører 4 stk. 24-porters switcher, med èn gigabit (TP) uplink. En backbone vil i dette tilfelelt bestå av 5 porter (eller fler), med gigabit-porter. 4stk. til switchene, og èn til internett.

En backbone takler større hastigheter, og vil derfor opprettholde 100mbit mellom alle brukere - på alle switcher. (det vil selvfølgelig være en smule flaskehals, da evnt. 24stk. 100mbit-brukere, skal dele èn 1000mbit uplink til backbone. Hvis det da er *stor* trafikk mellom switchene, vil man ikke oppnå 100mbit til alle).

Hvis man absolutt *må* ha best ytelse, lønner det seg å bruke fiber som backbone. Da opererer man med lysets hastighet, så tviler på at man møter noen flaskehals da :roll:

Uansett er dette med fiber en *meget* dyr løsning, da fiberkabler - og ikke minst backbone - koster ræva av folk.

TG opererer med kraftige backbone, men mister mye speed, blant annet forde de bare kjører 100mbit til backbone fra switchene.

Noen kaller også backbone for "core" (som betyr "kjerne"). Uansett blir en backbone/core kjernern der alt møtes.

Når det gjelder deling av fiber, beror det litt på hvor stor linjen er. (fiber kan være alt fra ISDN til flere gigabit, så mulighetene er mange). La oss si at dere har 10mbit.

Det finnes uttallige måter å dele på. Ett alternativ er å sperre alle P2P-tjenester (p2p *sluker* båndbredde), og bare gi full pupp til alle switchene. Da fordeles linjen ettersom hvor&hvem som bruker. Da fordeles altså 10mbit på hvor mange som laster ned/surfer/etc.

Ett annet alternativ, er å gi f.eks. 2,5mbit til hver switch. Til dette kan man.feks bruke forskjellige subnet, eller kjøre 4nettverkskort i en linux-maskin.

Håper du ble litt klokere nå. Er det noe mer du lurer på, så ikke nøl med å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...