Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dårlig rekkevidde på Asus spacelink?

Anbefalte innlegg

Har nå fått en Asus spacelink som jeg bruker opp mot et ASUS wl-100g pcmcia kort. Jeg har ikke fått plassert accesspointet der det egentlig skal stå, men når jeg kobla det opp sånn provisorisk, kan jeg ikke si jeg ble så særlig imponert over rekkevidden.

Spacelinken står nå på rommet mitt, og når jeg gikk ned i stua ble signalet halvert. Stua er nesten rett under rommet mitt. Fikk høre at accespoints hadde problemer med å sende signalene rett under seg... kan det stemme?

En annen pc (i et annet hus) skal også kobles til dette accespunktet. Når jeg gikk med laptopen inn i det huset, sank signalet til ca 40-47%, og da datt det helt ut. Når jeg sto i vinduet ut mot gårdsplassen gikk det bra, så jeg håper at når accespunktet blir plassert riktig, blir signalet bra nok. Hvis ikke vurderer jeg en ekstern antenne til dette... er det noen som har noe erfaring med en slik? Disse er jo ganske dyre... så jeg tenker først å prøve med en pringles-box-antenne. Men når jeg kobler til en ekstern antenne, vil det BARE være denne som bærer signalet, eller vil den innebygde "antennen" i accespointet også virke samtidig?

Hvis det er noen som har tips om hvordan jeg kan bedre signalstyrken på det, er det veldig fint!

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spaclink er vel WL-500g.

Gå inn på ruteren på følgende adresse (eller den adressen om ruteren din har):

http://192.168.1.1/Main_AdmStatus_Content.asp

2) I feltet "System Command" skriver man

wl -i eth2 txpwr

og trykk Refresh-knappen for å se hva utgangseffekten er satt til i øyeblikket. Ikke trykk Enter. Skriv

wl -i eth2 txpwr 84

og trykk Refresh-knappen for å sette på maks utgangseffekt.

Lenke til kommentar
Spaclink er vel WL-500g.

Gå inn på ruteren på følgende adresse (eller den adressen om ruteren din har):

http://192.168.1.1/Main_AdmStatus_Content.asp

2) I feltet "System Command" skriver man

wl -i eth2 txpwr

og trykk Refresh-knappen for å se hva utgangseffekten er satt til i øyeblikket. Ikke trykk Enter. Skriv

wl -i eth2 txpwr 84

og trykk Refresh-knappen for å sette på maks utgangseffekt.

vely vely intelesting!! :) Skal teste dette når jeg kommer hjem! Har noen testet med ekstern anetenne? Kan denne f.eks. plasseres på veggen ute? Vil jeg få noen lunde samme effekt med et pringles system? Noen som har noen formening om hvor mye batteri det PCMCIA kortet trekker (tenker på WLAN i forhold til vanlig NIC)...

mange spørsmål dette :p

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

rettelse: det er wl300g

når jeg skrev inn wl -i eth2 txpwr fikk jeg: txpwr is 13

etter jeg hadde skrevet wl -i eth2 txpwr 84

sto det at den var 84... så hvis dette er utgangseffekten TROR jeg den har blitt vesentlig høyere nå! :D

skal teste! :D

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

WHOOT! tror ikke det var utgangseffekten nei! Ble detektert som 127,5 Mbit etter å ha rota med system command... og det ble så ustabilt at jeg har ikke ord for det :p

Dessuten ville den (laptopen) (av en eller annen grunn) bare connecte som Ad-Hoc og ikke som managed.

Har fjerna driverene på laptopen samt tilleggssoftwaren for å se om det blir noe bedre ved avinstallasjon. Windows softwaren som er med her jo helt på trynet. Var mye enklere i linux :p

Lenke til kommentar

hm.. får connecta og greier i linux, men ikke med windows. Hater den softwaren som er med!

omfg.... etter å ha reinstallert wl-100g driverene (pcmcia kortet) og reinstallert softwaren som er med, spretter win2k opp med en bluescreen. CRAP!

edit:

er det bare meg, eller MÅ man installere medfølgende software for at WLAN skal funke i 2000 ? Er ikke slik i XP ?

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

alle syng med: JEKÅÅ ER LUUR! Bestilte faktisk feil accesspoint! :D Skulle egentlig ha wl-500g men det ble 300 !!! :D Regner med at signalstyrken kanksje er noe bedre på 500'rn. Etter noen justeringer kom jeg faktisk ned på bensinstasjonen med 300'n så jeg gleder meg til 500'rn kommer i posten! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...