Smidt Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 jeg har denne koden for å inkludere en fil: <? $side = $_GET['side']; if (!file_exists($side . '.php')) { $side = 'forside'; } if (empty($side)) { $side = './sider/forside'; } $siden = "./sider/$side.php"; include($siden); ?> alle sidene som skal inkluderes ligger i ./sider jeg får bare inkludert forsiden, men ingen av de andre sidene. har jeg gjort noe feil med koden? jeg vil helst ha alle sidene som skal inkluderes i en mappe, blir mer system over sakene da. Lenke til kommentar
jeskeide Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Er katalogen sider i samme katalog? To punktum brukes for å gå et hakk tilbake bruk bare include('../sider/side.php'); eventuelt include('sider/side.php'); om sider katalogen er en underkatalog av den du "står" i Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) jeg får inkludert forside.php og den ligger i samme mappen som de andre sidene som skal inkluderes. tror det er en feil i øverste delen av koden (at jeg skal legge inn ./sider der et sted) men jeg forstår ikke helt hva som skjer der, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg? edit: jeg ser ikke helt hvor i koden den henter siden om $_GET['side'] finnes Endret 21. april 2004 av Smidt Lenke til kommentar
lord_n Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Er "side" satt i adressefeltet? Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Hvilken feil får du? Ingen feilmelding og resten av siden lastes eller? Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Er "side" satt i adressefeltet? adressen er http://www.predicted.net/layout/index.php?side=allenyheter det som kommer opp er forsiden Endret 21. april 2004 av Smidt Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Hvilken feil får du? Ingen feilmelding og resten av siden lastes eller? får ikke noe feilmelding, for det koden sier er at når den ikke finner filen inkluderes forside.php men jeg tror at jeg ikke har lagt inn skikelig path til de andre filene som skal inkluderes utenom forsiden, men jeg vet ikke hvor jeg skal legge den inn Lenke til kommentar
eXZire Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Se på den første if'en din! Du må legge til en './sider/' . foran $side i den if'en (Sånn at den sjekker om siden finnes.. i riktig mappe ) Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Synes du hadde gjort det hele på en litt merkelig måte. Så jeg mekka det hele om litt. Dette burde funke. <? if (isset($_GET['side'])) { $side = "sider/".$_GET['side'].".php"; if (is_file($side)) { @include($side); } else { @include('sider/forside.php'); // Siden som hentes om filen ikke finnes. } } else { @include('sider/forside.php'); // Siden som hentes om ingen side er spesifisert. } ?> Endret 21. april 2004 av Findus Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 og det funket. takk takk Findus.. ser du la inn to ganger at den skulle hente forside.php, er den ene beregnet til en 404? Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Den ene er om ?side ikke er satt. Så kan du sette hvor den skal gå da. Typisk forside sak. Den andre er om filen ikke finnes, eller 404 om du vil. Edit: Kommenterte de to forskjellige ut i koden i posten over. Endret 21. april 2004 av Findus Lenke til kommentar
toer Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) bom Endret 21. april 2004 av Tore Dalaker Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Den ene er om ?side ikke er satt. Så kan du sette hvor den skal gå da. Typisk forside sak.Den andre er om filen ikke finnes, eller 404 om du vil. Edit: Kommenterte de to forskjellige ut i koden i posten over. takk, så det Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Har basert et script på Findus' versjon <?php if (isset($_GET['page'])) { $page = $_GET['page'].".php"; if (is_file("./include/".$page)) { $page_inc = "./include/".$page; } else { $page_inc = "./include/content.php"; } } else { $page_inc = "./include/content.php"; } ?> Linkene i menyen min blir da fx "index.php?page=news", men hvorfor kan man bruke "index?page=news" eller bare "?page=news" ?? Siden vises ved begge de tilfellene. Er dette en sikkerhetsrisiko, og hva kan jeg i så fall gjøre med det? Lenke til kommentar
joffar Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 du trenger ikke skrive inn index.php fordi at index.php eller index.htm legges automatisk til av serveren dersom en index fil finnes og det ikke er angitt en fil i addressen. Så dersom du skriver inn ?page=news vil serveren automatisk legge til index.php?page=news Dersom du har både en index.htm og en index.php på root kommer det an på hvilken som er nevnt først i server instillingen... trur eg. Detter er ingen sikkerhets risiko afaik... Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Okay, da skulle vel det være trygt vertfall. Sjekket det på noen sider jeg var innom. På noen fungerte det som på min, mens på andre fikk jeg 404 error... Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Har bare med innstillinger i web server å gjøre(apache). Med mindre det er satt opp helt latterlig så har det ingen ting å si på sikkerhet som joffar sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå