Gå til innhold

struct med funsjoner

Anbefalte innlegg

Her om dagen lastet jeg ned en kilde kode, men når jeg skulle se på den fant jeg noe merkelig, det var strukturer som hadde funsjoner akkurat som klasser, kompilatoren gir ingen errorer, men det jeg lurte på var om det er noe å tjene/tape på å kode slik og/eller om kompilatoren bare leser strukturer og klasser som en å samme ting å det er derfor en å samme ting.

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på klasser og strukturer er at strukturer ikke kan arve stæsch, derfor er det ingenting i strukturer som heter 'protected'

og all data er public som default. (men jeg tror du kan skrive 'private:' men er litt usikker, og for slapp til å sjekke.)

Fordelen med funksjoner i strukturer er den samme som i klasser, databehandling blir lettere.

du kan ha operators i strukturer også.

Lenke til kommentar

Er det snakk om C eller C++ her? I C++ er struct det samme som klasse, bortsett fra at medlemmer er public med mindre du spesifiserer noe annet. I C kan ikke structer inneholde funksjoner, men det er ikke så uvanlig å emulere klasser ved hjelp av structer inneholdende funksjonspekere.

Lenke til kommentar

structer kan arve 'stæch' og det er noe i structer som heter protected akkurat som i class og de kan gjøre ALT det en klasse kan. den eneste forskjellen i c++ er som A_N_K sa at de er public som default istedetfor private som klasser er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...