Gå til innhold

Hva må gjøres får å få lik visning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bare lurer på hva som må gjøres for å vise hjemmesiden sin mest mulig likt i alle mulig slags nettlesere?

Som jeg har forstått så er det IE som er flinkest til dette,

noen forslag?

Ut ifra det kunnskapsnivået du har når du lager en slik post er at du er relativt fersk på området, riktig? :)

Vil anbefale deg å lære deg HTML og CSS litt skikkelig - det er _alltid_ en god begynnelse, sjøl om du stort sett bruker WYSIWYG programmer.

Deretter kan du kanskje begynne å skrive sidene manuellt, heilt fra bunnen av - da har du full kontroll over korleis sida vil ende opp.

Verken HTML eller CSS er spesielt vanskelig å lære. Om du går inn for det, og leser aktivt, prøver ut, feiler litt og prøver på nytt - trur eg ikkje du bruker meir enn et par dager på å lære nok til å kunne lage sidene dine litt meir strukturert, gjerne uten tabeller. :)

http://www.w3schools.com <= Beste plass å lære seg HTML og CSS

http://css.absentvoid.com <= Heimemekka CSS innledning :)

http://www.w3schools.com/site/site_validate.asp <= Her kan du skjekke feil i koden din, for å rette opp eventuelle feil på sida.

Å sette opp sider med tabeller er som å sette opp en skulebygning av kritttavler - det er feil. ;)

Og nei; IE er definitivt ikkje flinkast å vise nettsider korrekt ;)

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Det skal ikke alltid være så lett. Er i nybegynnerfasen selv, og bare det å få til en blå container midt på siden ved hjelp av en div ville ikke vises likt i IE og feks opera, mozilla. Har enda ikke funnet ut av det, men det finnes hvertfall flust med sider som hjelper deg å skrive korrekt kode som gjør at sidene vises korrekt i alle browsere.

ramla over denne i stad, som jeg syns virker oversiktlig og bra: http://www.westciv.com/style_master/academy/css_tutorial/

Lenke til kommentar
Det skal ikke alltid være så lett. Er i nybegynnerfasen selv, og bare det å få til en blå container midt på siden ved hjelp av en div ville ikke vises likt i IE og feks opera, mozilla. Har enda ikke funnet ut av det, men det finnes hvertfall flust med sider som hjelper deg å skrive korrekt kode som gjør at sidene vises korrekt i alle browsere.

ramla over denne i stad, som jeg syns virker oversiktlig og bra: http://www.westciv.com/style_master/academy/css_tutorial/

Skal gi deg et lite eksempel på det lille problemet ditt :)

======= HTML =======

<div id="container">
<p>Her er teksten i den lille sentererte containeren din</p>
</div>

======= CSS =======

div#container { 
width: 500px; /* Angir bredden til containeren */
height: 400px; /* Angir høgden til container */
position: absolute; /* Angir at containeren sin plassering er absolutt, ut ifra left, right, top, bottom egenskaper. */
top: 50%; /* Angir at den skal plasserest 50% (av skjermstørrelse) ned fra toppen */
left: 50% /* Det samme som over, men 50% inn fra venstre */
margin-top: -200px /* Angir at den skal ha en marg på fra toppen på MINUS halve høgda si, slik at midten av containeren havner midt på sida */
margin-left: -250px /* Samme som over, men negativ marg på venstre, for å få containeren senterert horisontalt*/
background-color: #00A; /* bakgrunnsfarge */
}

div#container p {
color: #A00; /* Tekstfarge på [font=courier]p[/font] elementet inni div#container */
font-size: 14px; /* angir skriftstørrelse */
}

Ah - det var et langt og tungt innlegg, håper du skjønner det meste ;)

Lenke til kommentar

Forståelig og greit det der. Får nok til ting bare jeg knoter lenge nok med det. Enkle ting som det er ikke vanskelig å få til, men sliter faktisk med å få det til å bli likt i de ulike nettleserne..

Edit: leif

Endret av phanti
Lenke til kommentar
Forståelig og greit det der. Får nok til ting bare jeg knoter lenge nok med det. Enkle ting som det er ikke vanskelig å få til, men sliter faktisk med å få det til å bli likt i de ulike nettleserne..

Husk å bruke riktig doctype! ;)

tusen tusen takk veldig bra svart, og du hadde rett jeg er ganske fersk på dette området ja.

Jeg skal lese igjennom sidene du ga meg når jeg har tid,

regner med at du har ganske så lang erfaring med web design ser sånn ut værtfall,

takk igjen, dere får sikkert høre mer fra meg ;)

Lenke til kommentar

Husk å bruke riktig doctype! ;)

tusen tusen takk veldig bra svart, og du hadde rett jeg er ganske fersk på dette området ja.

Jeg skal lese igjennom sidene du ga meg når jeg har tid,

regner med at du har ganske så lang erfaring med web design ser sånn ut værtfall,

takk igjen, dere får sikkert høre mer fra meg ;)

Alltid morro å kunne hjelpe! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...