Gå til innhold

serial ata; er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et system med opptil flere ide disker. har nå kjøpt meg ny (barebone) pc med s-ata støtte og vurderer å kjøpe en ny harddisk av typen serial ata av nettopp den årsak. Det var noen som nevnte at man ikke tjener noe på serial ata, og at det ikke var verdt det. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en Western Digital Raptor 74gb disk. Denne er VANVITTIG rask i forhold til en vanlig S-ata disk.

Prisforskjellen på vanlige S-ATA disker i forhold til IDE disker er jo lik null, så det er absolutt verd det. S-ATA disker er litt raskere enn IDE disker, men er ikke store forskjeller.

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke, men jeg tipper at WD raptor bråker EN GOD DEL. eneste forskjell jeg kunne tenke meg at du har nytte av er at sata kabel er mye tynnere enn ide - det vil hjelpe på luftgjennomstrømming i kabinett - det er vel noe å tenke på i barebone system?

Lenke til kommentar
nå vet jeg ikke, men jeg tipper at WD raptor bråker EN GOD DEL.  eneste forskjell jeg kunne tenke meg at du har nytte av er at sata kabel er mye tynnere enn ide - det vil hjelpe på luftgjennomstrømming i kabinett - det er vel noe å tenke på i barebone system?

men det har vel ingenting å si da jeg alikevel må ha slik diger kabel til cd/dvd rom :(

men dere mener at ytelsesforskjellen ikke er merkbar eller...? det finnes vel ikke cdrom med s-ata?

Lenke til kommentar
nå vet jeg ikke, men jeg tipper at WD raptor bråker EN GOD DEL.  eneste forskjell jeg kunne tenke meg at du har nytte av er at sata kabel er mye tynnere enn ide - det vil hjelpe på luftgjennomstrømming i kabinett - det er vel noe å tenke på i barebone system?

men det har vel ingenting å si da jeg alikevel må ha slik diger kabel til cd/dvd rom :(

men dere mener at ytelsesforskjellen ikke er merkbar eller...? det finnes vel ikke cdrom med s-ata?

det blir jo ikke så mange ledninger som sperrer for luftstrømmen med sata

kun ide/ata kablene,

selv har jeg en 10000 r min sata harddisk

den er lydløs

merker ikke forskjell om du bytter til sata om du ikke kjøper en 10000 r/min

så må du ha støtte for det på hovedkortet (sata)

Endret av 1G FSB
Lenke til kommentar
har støtte for det. men vil ikke 10000 rpm føre til større varmeutvikling?

lurer fremdeles på muligheten for å få cdrom/dvdrom med s-ata kontakt...

dude, jeg har en seagate barracuda som ligger jevnt 10 grader over raptor disken min. så selv om den er 10000 rpm så blir de sjokkerende lite varm og er like

stillegående som barracudaen..

som sagt så er det ikke noe særlig vits å gå til

s-ata med mindre du skal ha en raptor, siden 7200rpms disker yter like bra på s-ata som p-ata. (omtrent)

jeg vil anta at hw.no sikkert har en test av raptoren,

søk og du vil finne.

Lenke til kommentar

hvordan er denne raptor disken med tanke på stabilitet o.l. da? hører enkelte andre wd disker har litt dårlig rykte. sies at de lett går i stykker pga varme...bildene jeg har sett av raptor disken ser det nesten ut som det er kjøleribbe på disken. Er det korrekt?

74 GB er jo litt lite da...

Lenke til kommentar
hvordan er denne raptor disken med tanke på stabilitet o.l. da? hører enkelte andre wd disker har litt dårlig rykte. sies at de lett går i stykker pga varme...bildene jeg har sett av raptor disken ser det nesten ut som det er kjøleribbe på disken. Er det korrekt?

74 GB er jo litt lite da...

74Gb er ikke lite, du bruker den disken til OS f.eks, og en vanlig IDE/S-ATA til lagring!

Lenke til kommentar

Med rett type HK så blir vel to 36.7GB WD disker bedre (Raid 0) som systemdisk(er). Synes egentlig 74 GB blir litt MYE til OS disk.

Men skal du bare bruke disken som lagring så funker en IDE disk med 7200rpm mer enn godt nok(Funker jo mer enn godt nok som OS diks og da men). Eneste positive med S-ATA er jo stort sett at de har noen mindre ledinger.

Lenke til kommentar

1. s-ata overførings hastigheten er vel i utgangs punktet ikke noe raskere en vanlig ide/udma 133.

2. Raptor diskene bråker ikke mer enn andre disker, ikke er de noe varmere heller. raptor diskene har digre kjøleribber!

3. Nei det er fortsatt ikke noen optiske enheter med s-ata tilkobling, men de kommer. Plextor har sagt at de skal lansere en s-ata versjon av PX-712A

Da følger nok de andre produsentene kjapt etter.

4.Jeg kan jo også nevne at s-ataII ikke er langt unna. Det kan se ut som overførings hastigheten blir rund 300mb/sec

Jeg kan ihvertfall si at s-ata kablene er mye lettere å "jobbe" med og gir betydelig bedre luftgjennomstrømning.

Lenke til kommentar

Er jo ikke allverdens plass i en barebone da. optiskt media kommer på S-ata, men er så vidt jeg vet ikke tilgjenglig per dags dato. I barebones er det trangt, og da mener jeg TRANGT!. I en shuttle vil ikke en ide-kabel blokkere luftstrøm så lenge man bruker hue når man monterer, men s-ata kabel.. JA TAKK! Vet ikke åssen det er i andre barebones, men antar de har nogen lunde like løsninger.

Til deg som sier at en raptor 10k disk ikke bråker? Hvor i helvette har du gjemt pc'n din? Eller har 20* 120mm vifter som overdøver pc'n? Jeg testa en WD disk i shuttle'n min....... Satan, den gikk RIMELIG raskt ut. Samsung (eller seagate) all the way!

Lenke til kommentar
4.Jeg kan jo også nevne at s-ataII ikke er langt unna. Det kan se ut som overførings hastigheten blir rund 300mb/sec

Nå har det jo ikke akkurat vært interfacet, men diskene som har vært og vil fortsatt være flaskehalsen.

Hva er da vitsen med en ny og raskere versjon? :p

Lenke til kommentar

Her var en del Kloke Koner ja.... :green:

Raptor har 5 års Garanti (ikke forveksle med reklamasjonsrett.)

Og er konstruert for 5 års kontinuelig gange !! (Vet ikke om annet utstyr som har så god gangtid)

Med sine 10000 rpm hverken bråker eller varmer de mer enn noe annet.

Hvis du skal bruke disken til lagring og spill etc. behøverr du ikke kjøpe Raptor, for da vil du ikke kunne utnytte disken på en slik måte at du kan si noe godt om den.

Men hvis du skal arbeide med video eller musikkredigering kan du med fordel sette etpar Rapor i Raid, og nyte følelsen av utstyr som sparker fra, og virkelig hjelper til med å få arbeidet unna ...

Det er forskjellen... med eller uten fancy kjøleribber. :green:

Lenke til kommentar

Nå har det jo ikke akkurat vært interfacet, men diskene som har vært og vil fortsatt være flaskehalsen.

Hva er da vitsen med en ny og raskere versjon? :p

For å innarbeide standarden til den dagen det faktisk trengs. I tillegg så er s-ata kabelen veldig lettvind og grei. Se på ATA standarden ... alle kjører ATA133 .. noen gang testa disken din og hvor rask den er? Er du heldig så er du kanskje oppe og lukter på ATA66/100. Og hvor lenge har ata133 vært på markedet? begynner å bli en stund ja.

Lenke til kommentar
Se på ATA standarden ... alle kjører ATA133 .. noen gang testa disken din og hvor rask den er? Er du heldig så er du kanskje oppe og lukter på ATA66/100. Og hvor lenge har ata133 vært på markedet? begynner å bli en stund ja.

Poenget med ATA 133 er at den kan gi 133mb / s tilsammen på kablen, ikke til hver disk, så om du har 2 disker på en kabel så nermer du deg nok grensen (så sant du ikke har en samsung disk som kan karakteriseres som en stor diskett når det kommer til ytelser).

Det er flere problemer med P-ATA, og det er at den kun kan komunisere med en disk av gangen, så om du har 2 disker / enheter på en kabel så vil den ene stå på "pause" mens den andre jobber. Dette merker man ikke så mye til ettersom de fleste disk produsenter har klart å få inn noen MB med cache i diskene sine.

Jeg kjører Raptor 74gb i min Shuttle, denne bråker mindre enn de fleste samsung 5400rpm diskene jeg har hørt, og jeg har i tillegg byttet ut alle vifter til lydløse.

Jeg har raptoren i NoVibes, men har prøvd uten, og den bråker overraskende lite.

Man hører litt støy av den når den jobber, men det gjør man fra alle disker. Jeg kan ikke høre en eneste lyd av at disken spinner, og det er godt gjort når den spinner på 10 000 RPM.

Raptor har "kjøleribber" på seg, men den gir ikke fra seg mye varme, pga den har glidelager / oljelager, og ikke kulelager, dermed har den mye mindre friksjon enn en vanlig disk.

CD rom til S-ATA er på god vei og kommer nok i butikkene i løpet av en måned eller to. (Plextor har lansert 12x DVD+R brenner med S-ATA interface)

WD har fått dårlig rykte på seg med tanke på varmgang og lyd, men dette har de nå blitt vesentlig bedre på nå som de har gått over til glidelager på P-ATA (PB diskene), tror alle S-ATA diskene og har glidelager.

Lenke til kommentar
Se på ATA standarden ... alle kjører ATA133 .. noen gang testa disken din og hvor rask den er? Er du heldig så er du kanskje oppe og lukter på ATA66/100. Og hvor lenge har ata133 vært på markedet? begynner å bli en stund ja.

Poenget med ATA 133 er at den kan gi 133mb / s tilsammen på kablen, ikke til hver disk, så om du har 2 disker på en kabel så nermer du deg nok grensen (så sant du ikke har en samsung disk som kan karakteriseres som en stor diskett når det kommer til ytelser).

Det er flere problemer med P-ATA, og det er at den kun kan komunisere med en disk av gangen, så om du har 2 disker / enheter på en kabel så vil den ene stå på "pause" mens den andre jobber. Dette merker man ikke så mye til ettersom de fleste disk produsenter har klart å få inn noen MB med cache i diskene sine.

Motsier du deg sjøl ikke litt her? Du sier den kan overføre tilsammen 133MB/s tilsammen på kabelen og da nærmer deg grensa tilsammen, men du sier også at du kun kan overføre til en enhet om gangen ...... Bestem deg nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

1. Raptor-disker bråker ikke så spesielt mye.

2. Du får adaptere/overganger som gjør det mulig å bruke S-ATA kabel på "vanlig" CD-ROM

3. Ytelsen er rå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...