birken Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Skal gå til innkjøp av bærbar data og ADSL, og ønsker i den forbindelse å få tilgang til nettet med den bærbare PC`en gjennom et WLAN. ADSL abbonementet jeg skal kjøpe er fra Telenor. Maskinen jeg har kjøpt har et innebygget 802.11B WLAN kort. Hva mer trenger jeg for å koble denne maskinen opp mot nettet? Har også en stasjonær PC som jeg selfølgelig også ønsker å ha tilgang til det nettet med. Svar mottas med takk! Sverre Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Spørs om du tenker å kjøre trådbasert LAN på den stasjonære eller ikke...., men det du må gjøre er å kjøpe en switch som har mulighet for å kjøre DHCP (modemet fra telenor har ikke innebygget DHCP) Enkleste er wel bare å kjøpe seg en switch som har både W-LAN + Ethernet porter... Aktiver DHCP i denne så er du i gang (muligens du må skrive inn påloggingsinformasjon om det kjøres PPoE) Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Kan anbefale ASUS wl-500g.... -Bra switch -4 porter -1 wan-port -Printserver! (med LTP-utgang) -USB-port til skriver,webkamera, ekstern disk e.l. ASUSen kan du da sette ved den stasjonære, koblet til med kabel, og så bruke bærbaren trådløst... Den har god rekkevidde.... (Sitter nå i 2.etasje med PCen i et skap, mens ASUSen står i kjelleren.... Linjen har aldri falt ut, og hastigheten er upåklagelig... (Om du ikke har bestemt deg for telenor, tilbyr bl.a. NGT trådløs ruter. (kanskje Telenor også??)) Lykke til! Endret 20. april 2004 av L03VIk Lenke til kommentar
birken Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Ok.. Ble litt klokere på dette, men ikke så mye! Jeg er ganske "grønn" når det gjelder data. Derfor disse "dumme" spørsmålene. Det jeg ønsker er å ha den stasjonære PC`en "fast" tilkoblet til nettet (kabel), mens jeg ønsker en trådløs forbindelse til den bærbare (gjennom det innebygde kortet, IKKE et USB adapter) Håper dere kan svare meg på dette også! Dette er forresten et av tilbudene Telenor lanserer sammen med nytegning av ADSL abbonement over internett. Er dette det/alt jeg trenger for å få benyttet begge PC`ene mine på nettet? SparkLAN 11Mbs WLAN router og trådløst USB adapter Bestiller du Online ADSL nå via nett kan du få SparkLAN 11Mbs WLAN router og trådløst USB adapter til kr.599,-! Surf trådløst med Online ADSL eller sett opp ditt eget hjemmenettverk. Har du flere PC-er hjemme, eller du ønsker å surfe trådløst, er dette pakken for deg! Pakken inneholder en Sparklan 11Mbs WLAN router og trådløs USB adapter, som gir deg mulighet for fast tilkobling av inntil 4 PC-er. Den trådløse routeren er lett å sette opp. Pris kun kr 599,- Endret 20. april 2004 av birken Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Ok.. Ble litt klokere på dette, men ikke så mye! Jeg er ganske "grønn" når det gjelder data. Derfor disse "dumme" spørsmålene. Det jeg ønsker er å ha den stasjonære PC`en "fast" tilkoblet til nettet (kabel), mens jeg ønsker en trådløs forbindelse til den bærbare (gjennom det innebygde kortet, IKKE et USB adapter) Håper du kan svare meg på dette også! Hei, har akkurat samme opplegget som du skisserer her, ADSL fra Telenor, 1 Bærbar med trådløst kort innebygget, 1 stasjonær på kabel. Jeg har da kjøpt en trådløs router, koblet den stasjonære med kabel til denne, å den trådløse via trådløs.. Det er da den Trådløse routern som kobler deg opp i mot Telenor sitt nett.. Du legger brukernavn å passord inn i den trådløse routern, å lar den koble seg opp i mot Telenor sitt nett.. Husk online.no etter brukernavnet, når du legger det inn i routern. Lenke til kommentar
birken Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Ok! Så da bare plugger jeg denne routeren til den kabalen som normalt skulle gått rett inn i den stasjonære, og kobler så videre fra routeren og inn i den stasjonære, mens den bærbare får kontakt med nettet gjennom et trådløst signal til routeren? Ble en lang og tung setning dette, men håper dere forstår problemstillingen! Har du noen routere å anbefale? Kan jeg bruke den som jeg listet opp i innlegget over? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Ok! Så da bare plugger jeg denne routeren til den kabalen som normalt skulle gått rett inn i den stasjonære, og kobler så videre fra routeren og inn i den stasjonære, mens den bærbare får kontakt med nettet gjennom et trådløst signal til routeren? Ble en lang og tung setning dette, men håper dere forstår problemstillingen! Har du noen routere å anbefale? Kan jeg bruke den som jeg listet opp i innlegget over? Helt korrekt!! Jeg ville ikke kjøpt den pakka fra Telenor, men heller gått for den som blir anbefalt over, da denne støtter raskere hastighet, 54 Mbs i stedenfor 11 Mbs. Ådu trenger heller ikke den usb adapteret, da du har dette innebygget i den bærbare, å skal ha den stasjonære via kabel. Å itillegg kan du koble en skriver til den fra Asus, å bruke skriveren ifra begge pcene. Hvilket operativsystem kjører du? Xp? Lenke til kommentar
birken Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Takk for mange og hjelpefulle svar! Ja, kjører XP, eller rettere sagt, kommer til å kjøre XP. Bestilte PC`en i dag, så den er på vei! Fant også denne routeren på mpx.no: http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...&g1=331&g1text= Ville denne fungert? Ser egentlig for meg å gjøre dette på enklest mulig måte, da jeg er heller lite datakyndig. Men det du sier med tilgang for printer på begge PC`ene virket interessant! Er det verre å sette opp denne løsningen en en helt enkel router? Er det slik å forstå at med disse routerene, så trenger jeg ikke noe ekstra access punkt? Som tidligere sagt, takk for raske og hjelpefulle svar! Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Takk for mange og hjelpefulle svar! Ja, kjører XP, eller rettere sagt, kommer til å kjøre XP. Bestilte PC`en i dag, så den er på vei! Fant også denne routeren på mpx.no: http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...&g1=331&g1text= Ville denne fungert? Ser egentlig for meg å gjøre dette på enklest mulig måte, da jeg er heller lite datakyndig. Men det du sier med tilgang for printer på begge PC`ene virket interessant! Er det verre å sette opp denne løsningen en en helt enkel router? Er det slik å forstå at med disse routerene, så trenger jeg ikke noe ekstra access punkt? Som tidligere sagt, takk for raske og hjelpefulle svar! Den fra MPX er meget bra, gå for den. Men du burde oppgradere det trådløse nettvkortet på den bærbare til G, etter som jeg forstår nu, er dette en B. Oppgrader til en som støtter både B og G. B=11 Mbs G=54 Mbs Dette har noe å si hvis du setter maskinene i nettverk, da du kan flytte filer fra den stasjonære til feks den bærbare utrolig mye raskere med 54 Mbs. Hos meg er skriverne koblet til den stasjonære pcen, som er satt i nettverk med den bærbare. Da kan du bruke skriveren fra begge maskiner. Kjører du Xp, på begge maskiner går dette lekende lett.. Du trenger ikke noe annet enn en trådløs router, feks den ifra MPX. Lenke til kommentar
birken Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Som et siste åndedrag av mange spørsmål: Hvor mye koster det å oppgradere til g-kort, å er dette en vanskelig operasjon? Vil forresten det at jeg har et b-kort ha noen invirkning på hastigheten på nettet? Tenker da ikke på muligheten for å sende data mellom PC`ene, men direkte nedlastning fra nettet. Er det mulig å koble routeren fra mpx slik at jeg får brukt printeren fra begge PC`ene? Takk så mye for alle svarene! Vil dette være den idèele pakken for meg?!? http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...&g1=290&g1text= Endret 20. april 2004 av birken Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Som et siste åndedrag av mange spørsmål: Hvor mye koster det å oppgradere til g-kort, å er dette en vanskelig operasjon? Vil forresten det at jeg har et b-kort ha noen invirkning på hastigheten på nettet? Tenker da ikke på muligheten for å sende data mellom PC`ene, men direkte nedlastning fra nettet. Er det mulig å koble routeren fra mpx slik at jeg får brukt printeren fra begge PC`ene? Takk så mye for alle svarene! Dette koster ikke mye, ca 300 da jeg kjøpte min bærbare ifra Dell i November. Idag leveres samme maskin som standard med B\G nettverkskort. Ring de du har bestilt maskinen ifra å undersøk.. Den routern hor MPX du refererer til har ikke mulighet for å koble skriver direkte i routern, du må da sette pcene i nettverk. Men den Asus routern det refereres til lenger oppe, kan skriver tilkoples direkte til. Å sette pcene i nettverk er lekende lett, kjør veiviseren for småhjemmenettverk, på begge maskinene, sett at begge maskinene kommer i samme arbeidsgruppe. Høyreklikk så på skriveren på den stasjonære du vil dele, velg deling. Verre er det ikke;-)) Kan hjelpe deg videre med det når du kommer så langt.. EDIT Det at nettverkskortet er B, vil ikke ha noe å si på hastighet ned ifra nett... Den pakken du viser til trenger du ikke, oppgrader til B\G kort på den bærbare, da du da vil få ett innebygget kort. Kjøp kun routern fra MPX Endret 20. april 2004 av sony123 Lenke til kommentar
birken Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Flotte greier! Vet ikke om du har sett linken på pakken fra mpx jeg la ut på innlegget over, men virker jo som om dette er pakken for meg! Takk for all hjelp! Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert som jeg skal koble opp alt dette! Takk for nå! Av hvilken grunn bør jeg kun kjøpe routeren?!? Endret 20. april 2004 av birken Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Av hvilken grunn bør jeg kun kjøpe routeren?!? Da det følger med ett PCMCIA nettverkskort i pakken, å du har etter som jeg forstår bestilt en bærbar pc med innebygget nettverkskort... PCMCIA kortet gjør samme nytten som det innebygde nettverkskortet på den bærbare. Oppgrader heller det innebygde nettvkortet på den bærbare til B\G. Da er du sikret i fall du senere skulle sette maskinene i nettverk. Jeg kunne heller ikke en døyt om nettverk da jeg kjøpte den bærbare. Men er idag kjempeglad for at jeg valgte ett innebygd nettverks kort som støtter både B\G. Da slipper du å å ha noe stikkende ut foran el på siden av maskinen (PCMCIA feks) Lenke til kommentar
birken Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Den er grei! Noen tips om hvor jeg kan få tak i et innebygd b/g kort? Er det vanskelig å bytte ut dette selv? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Den er grei! Noen tips om hvor jeg kan få tak i et innebygd b/g kort? Er det vanskelig å bytte ut dette selv? Hvor har du bestilt pcen ifra?? Etter som jeg forstår på deg er denne bestilt i dag!? Er denne sendt til deg allerede? Prøv å ring leverandøren å få endret til ett kort som støtter B og G. Dette er det enkleste å billigste... Lenke til kommentar
birken Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Skal prøve på dette! Nå tar jeg kveld, så takk så mye for hjelpen! Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Selv så bruker jeg en 3Com Trådløs ruter 54Mbit, veldig fornøyd med den. Den har ikke print utgang, men gjør ikke noe da min skriver har innebygget WLan. Ellers så har jeg testet sparklan ruteren og den er fullspekket av masse settings som krypering, forwarding, filtrering, ruting o.l. Så den er veldig administrativ. Telenor dekker også 3 mnd med fri telefon support på ruteren. Minuset er jo at det er 11Mbit, men dersom det ikke er mye filoverføringer mellom to maskiner vil du ikke merke dette. SparkLan har også en liten antennepisk og ikke innebygget sender, så den gir god dekning. Slike valg er ikke lette, men har hørt mye positivt om Asus (ikke testet selv), er veldig fornøyd selv med 3Com sin og har solgt og satt opp en SprakLan jeg vant engang. Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Hvis du ikke har Telenor ADSL fra før av, og skal kjøpe, husk at det er innebygget router i modemet hvis du kjøper dette fra Telenor. Ergo, holder det med et trådløst aksesspunkt, evnt i kombinasjon med switch/hub hvis behov for fysisk kabling melder seg. Lenke til kommentar
birken Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Så du mener at med modemet som kommer "gjør det selv pakken" fra Telenor kommer det en router? Ergo med nok tilkoblingspunkter til at jeg får ha den stasjonære koblet opp til nettet gjennom kabel, og den bærbare gjennom et accesspunkt som står koblet opp til denne routeren/modemet? Når er det jeg eventuelt trenger en switch? Visst jeg ønsker å koble også den bærbare opp til nettet via kabel? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Så du mener at med modemet som kommer "gjør det selv pakken" fra Telenor kommer det en router? Ergo med nok tilkoblingspunkter til at jeg får ha den stasjonære koblet opp til nettet gjennom kabel, og den bærbare gjennom et accesspunkt som står koblet opp til denne routeren/modemet? Når er det jeg eventuelt trenger en switch? Visst jeg ønsker å koble også den bærbare opp til nettet via kabel? Takk for hjelpen! Det er helt riktig, fom. 19. mars begynte blir Telenor ADSL levert med Speedtouch 510i modem, som har innebygget router. Denne har kun en ethernet-port, her kan du f.eks koble til et trådløst aksesspunkt, noe som tillater deg kun wlan tilkoblinger. Og helt riktig som du sier, hvis du ønsker å koble til med kabel, trenger du en switch eller hub tilkoblet. Da er det bare å koble wlan aksesspunktet til denne, så har du mulighet for begge deler. Ikke noe i veien for å koble til en wlan router heller, men du må skru av nat/dhcp på denne, sånn at den fungerer som et rent aksesspunkt. Aksesspunkt, og evnt switch vil vel kunne komme noe rimeligere ut også. Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå