Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Win XP på diskett i dos???

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen smarte hjerner som kan hjelpe meg ut? Har problemer med en maskin, det er ingen mulighet for å koble til cd spiller eller ta ut hd. Derfor kommer jeg med et ganske vilt spm.

Går det ann å Zip'e Win XP og så dele hele filen i 1,4 Mb store deler slik at jeg kan legge det inn på maskinen i DOS for så å smelte det sammen til en fil i DOS?? (altså utrolig mange disketter men bare en og en om gangen:))

Finnes det et slikt program?? Vet at det kommer til å noe inni helvetes lang tid :smile: men det er verdt det hvis det går...får broren min til å sitte å gjøre det :smile:

Kjempe kult hvis det går?? Mvh. Jon Kennedy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du psyk? Utsette broren din for noe slikt! :grin:

La oss si at det blir 1000 disketter (1,38*1000=1,38 GiB). Bruker du 2 minutter på kopieringen til diskett og inn på harddisk bruker broren din 33 timer - i 1 strekk!! :roll:

Har du ikke original-cd eller cd-brenner?

Og til spørsmålet ditt: Ja, det går an å spanne en fil over mange flere.

Kommandoen for pkzip finner du her.

SI-korrekt sig:

MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-04-03 20:57 ]

Lenke til kommentar

først og fremst.. det reknestykket ditt er rammeskjevt!

XP-cd'en er ca 500MB stor så 500/1.38=362.ettellerannet =)

så ca 360-370 disketter*la oss si 3 minutter = 18timer konstant diskettswapping = lettere å inst fra cd ;P

en annen ting du bør være obs på er at winXP kommer til å ta 1.5 - 2 Gb ferdi innstallert

og hva slags spesifikasjoner har den pc'en du vil ha XP inn på?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 21:05, Tullingen skrev:

Forstod det slik at han skulle zippe en ferdig innstallert XP. Å zippe "kun" cd-rom'en blir jo noe "helt annet" :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 21:10, borre skrev:

Quote:

On 2002-04-03 21:05, Tullingen skrev:

Forstod det slik at han skulle zippe en ferdig innstallert XP. Å zippe "kun" cd-rom'en blir jo noe "helt annet"
:grin:

nåja.

å "installere" XP på den måten er ikke å anbefale pga at windows generelt lager et eget oppsett i drivere for maskina så om man kopierer det over på en annen maskin kan det gå på trynet, men det kan også fungere.

en ting jeg lurer på.

går det an å innstallere winXP fra dos?

jeg har mine tvil, men men..

Lenke til kommentar

Hei!

Morsomt at dere engasjerer dere :smile:

Pc'en er en liten Fujitsu bærbar pc. 300 Celeron, 10" tommer tft. Men problemet er at jeg ikke kan koble til noen cd spiller:( og det er bare dos på maskinen.

Men kan noen ta step by step forklaring på hvordan jeg skal gjøre det. Har XP cd som ligger på hd. Må først zip den mappen så dele inn i 1,38 mb. Så ta en for en over til den andre PC-en.

For så å pakke de sammen og så unzippe xp mappa! Går det? hvordan gjør jeg det?

Takker for hjelp! :smile:

Lenke til kommentar

Ja, det går an å innstallere ifra Dos. Du må bare starte smartdrv.exe og kjøre i386winnt.exe.

Følg fremgangsmåten med å spanne zip-filer i linken jeg ga deg tidligere.

Men jeg anbefaler det absolutt ikke. Har du ikke mulighet til å benytte usb-nettverk, nullmodemkabel eller lignende istedet?

Lenke til kommentar

kom på noe. tror WinRar kan lage .rar filer i masse små filer. hvis du tar dem på 1.38 mb (gidder ikke forklare hvorfor) så går d vel greit. så kan man åpne en av rar filene (kanskje d bare er en rar fil, de andre .001,.002 osv.) og så pakker den ut automatisk slik d var før du Rar'et det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 21:45, eught skrev:

kom på noe. tror WinRar kan lage .rar filer i masse små filer. hvis du tar dem på 1.38 mb (gidder ikke forklare hvorfor) så går d vel greit. så kan man åpne en av rar filene (kanskje d bare er en rar fil, de andre .001,.002 osv.) og så pakker den ut automatisk slik d var før du Rar'et det.

Fungerer .rar filer i DOS? Altså finnes det .rar program til dos?

Mvh. jon k

Lenke til kommentar

ja det er bedre å bruke winrar siden winzip har for seg at den må sjekke siste disketten før den kan pakke ut (morro)

en nullmodemkabel fungerer omtrent som en vridd nettverkskabel men det over serieportene. med andre ord en kabel som går fra serieport på maskin 1 til serieport på maskin 2. men det går treigt...

og du trenger software til dette (husker dessverre ikke noen)

der er vel heller ikke nettverkskort i pc'en heller?..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 21:43, eught skrev:

men finnes d programmer som kan unzippe i dos da?

Skjønner du ikke har vært lenge i pc-verden :wink:

Joda... WinZip, som du sikkert kjenner best, er bare et skall over pkzip som er det originale zip-programmet.

Som du sier lengre ned, kan man også benytte Rar for å spanne over disketter.

Rar er kanskje også det beste alternativet pga. "sjekk av siste disketten". Rar laster du ned her.

Du kan jo også benytte WinRar og pakke cd'en ifra Windows.

Smartdrv.exe tror jeg du finner i i386 mappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...