Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbåndsfabrikken.

Anbefalte innlegg

Sitter her å vurderer fra hvilken levrandør og hvor raskt bredbånd jeg skal bestille til min nye lielighet. Det stod til slutt mellom Bluecoms 2048/256 Kbps, eller Nextgentels 1600/512 kbps.

Så fikk jeg høre om bredbåndsfabrikken, og ser at de tilbyr 10 mbps for omtrent samme pris...

Hvilke lurerier er det jeg ikke ser??

Noen som har noen erfaringer??

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt og enkelt om Bredbåndsfabrikken - BBF, som er fullt operativt i dag;

Fantastisk isp til like utrolig pris

Nettet består av fiber frem til hvert boligselskap og standard Cat5e/Cat6 til hver bolig i et stjernenett, altså vanlig Ethernet.

Intet modem, ruter el er nødvendig, vanlig RJ-45 i veggen

Ingen begrensinger i bruken, alle porter ol er åpne

Satset vanvittig mange millioner i Oslo i perioden sommer 2000 til vinter 2002

Skulle ekspandere ut i hele Norge

Var _for_ tidlig ute og for få innteksgivende tjenester

NBBL var en svært vanskelige "samarbeidspartner" og gjorde alt de kunne for å legge kjepper i hjulene på BBF

Ble rammet av generelle krakket innen it, børs og kapital høsten 2001

De svenske eierne stoppet utbyggingen i Norge vinter 2002, alle ansatte mistet da jobben

Alle med nettet allerede innlagt i leiligheten er og kan fortsatt være kunder

Alt, dvs 99,9 %, drives fra Sverige, har ingen ansatte i Norge

Har fra dag 1 toppet itavisens "Mest for pengene".

For å bli kunde må man altså bo eller flytte til et boligselskap som har nettet innlagt. Det finnes en egen gammel tråd her på forumet om hvor i Oslo man finner disse svært ettertraktete luksusleilighetene.. :yes:

Og hvorfor gjør de så bra i Sverige;

Den svenske staten bidrar ved å legge mye fiber som operatørene kan leie seg inn på.

De bor på en annen måte i Sverige. Mange meget store drabantbyer, kostnadseffektivt installasjon.

Det er mere vanlig å leie der, det gjør at man skrive en avtale med et firma som eier flere tusen leilligheter, ikke små boligselskaper på 5-100 leiligheter som i Norge.

Edit 080307:

Firmaet er i 2006 solgt til Hafslund og heter nå Bredbåndsservice. Nye tjenester og hastigheter skal komme i 2007. Bortsett fra det lite nytt.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

I Aftenposten 22.10.2003 stod det sist ein artikkel om Bredbåndsfabrikken:søkt da på 10 ulike aviser:

Morgenutgave 2003-10-22

For tre år siden ble vi fortalt at bredbånd måtte til dersom vi skulle ha nytte av datamaskinen vår. Nå er bredbåndsrevolusjonen utsatt på ubestemt tid. Bredbåndsfeber avlyst

[1]

snipp

-----

Typiske nettbrukere

Han og samboeren bruker PC'en til å lese e-post, kjøpe

billetter på Internett og litt jobbing. Paret er typisk for

norske nettbrukere. For bredbåndsnettet spekulantene har

gitt oss har få brukere. Folk flest velger de billigste

abonnementene, med lavest kapasitet. Og ADSL via det gamle

telenettet gir samme ytelse som «ekte» bredbånd.

Bredbånd-boblen har sprukket: Kabel-TV-selskapet UPC har

tapt omtrent 1,5 milliarder kroner på fire år.

Bredbåndsfabrikken har tapt en kvart milliard kroner. Mange

ønsker at staten skal overta ansvaret for

bredbåndsutbyggingen, men mer enn to tredjedeler av oss har

allerede tilgang. Enten via telenettet eller «ekte» bredbånd

- som TV-kabler. I praksis er det ingen forskjell på de to.

snipp-snapp

Flere leverandører tilbyr ADSL. Alle bruker Telenors

telelinjer, men NextGenTel har eget nett i den forstand at

de monterer sitt eget utstyr i sentralene. Flere regionale

bredbåndsnett finnes, mens Bredbåndsfabrikken lever fortsatt

- uten penger til markedsføring.

snapp (slutt)

willig

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting: Hva er det for en håpløs strategi det firmaet der driver?

Altså, når prisen er 400kr, og de stopper etter det jeg forstår pga økonomi, så sier det jo seg selv at opplegget er særdeles lite gjennomtenkt.

De kan ta det mangedobbelte av den prisen, uten at for mange av kundene ser etter andre alternativer.

Lenke til kommentar
Bare lurer på en ting: Hva er det for en håpløs strategi det firmaet der driver?

Altså, når prisen er 400kr, og de stopper etter det jeg forstår pga økonomi, så sier det jo seg selv at opplegget er særdeles lite gjennomtenkt.

De kan ta det mangedobbelte av den prisen, uten at for mange av kundene ser etter andre alternativer.

Du mener at selskapet skal ta igjen 250.000.000 Kroner fra et 1000tals kunder i Oslo????

Med dagens prisnivå trenger di 52083 kunder for å ta igjen et tap på 250millioner på 1 år med forutsettning 0% rente...

La oss si at di har 2000 kunder , det betyr at di må betale 10416 per stykk i måneden (1 år), eller la oss si : 2604 viss vi tar det på 4 år.

Og dette bare for å dekke inn kostnadene bredbåndsfabrikken har hatt i norge.

Nei det er nok mere realistisk en pris på 400kroner per måned, og kanskje i fremtiden kan det bli bygget ut til flere.

Lenke til kommentar

Sendte akkurat en mail til Bredbåndsfabrikken...og jeg som akkurat har bundet meg til NGT for 2 nye år!...1,6 mbits til studentpris ble uimotståelig for meg. Bredbåndsfabrikken var helt borte fra arbeidsminnet... 10 mbits begge veier..wow..men hva ville dere brukt all båndbredden til? Jeg punga akkurat ut 60 spenn til tv2.no for å se gamle humorprogrammer jeg ikke hadde fått med meg og oppdaga at så og si alt ble vist på under 600kbps båndbredde... :thumbdown: men det som var på 1500 så ganske bra ut da...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Sendte akkurat en mail til Bredbåndsfabrikken...og jeg som akkurat har bundet meg til NGT for 2 nye år!...1,6 mbits til studentpris ble uimotståelig for meg. Bredbåndsfabrikken var helt borte fra arbeidsminnet... 10 mbits begge veier..wow..men hva ville dere brukt all båndbredden til? Jeg punga akkurat ut 60 spenn til tv2.no for å se gamle humorprogrammer jeg ikke hadde fått med meg og oppdaga at så og si alt ble vist på under 600kbps båndbredde... :thumbdown: men det som var på 1500 så ganske bra ut da...

Jeg bruker Bredbåndsfabrikken som ISP. Hastigheten er vanvittig. Kundeservice er nesten ikke-eksisterende. Jeg forstår situasjonen deres, og kan bare prise meg glad så lenge jeg har 10Mb rett inn i leiligheten.

Jeg bruker det til å laste ned sw fra nettet. Det er ganske greit å ville se en film, finne den på nettet, laste den ned på 10-12 minutter og så være klar til å se den. Jeg bruker den også til Telefon (Telio). Sameiet jeg bor i (Grønlands Torg) vurderer også å kjøpe andre tjenester som video on demand, o.l. over dette nettet.

Da vi fikk dettet nettet tenkte jeg at 10Mb kan de jo reklamere med så mye de vil, men når det begynner å bli mange på backbonet så vil man ikke effektivt få den hastigheten. Men siden de sluttet å bygge ut nettet sitt i Norge, er det masse kapasitet til de få som har det. Når jeg aksesserer raske nok siter, får jeg faktisk over 1230 kiloBytes pr. sek overføringshastighet.

Det skal likevel sies at det er et fåtall som faktisk ville utnyttet denne båndbredden noen gang, men det viser litt hva som er mulig, og jeg gleder meg til å se hva sameiet kommer opp med at tilbud. Vi har infrastrukturen, nå venter vi bare på tjenestene.

Erik

Lenke til kommentar

Naa holder da Lyse kraft paa aa legge optisk i Stavanger omraadet, samt det er vel et annet kraftselskap som ogsaa hadde noe avtaler om dette.

Uansett bedre enn ingenting for befolkningen.

Vet ikke hvor utbredt dette blir paa landsbasis til slutt da, blir spennede aa se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...