Svar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Vurderer og sette opp IDE RAID da jeg driver en del med videoredigering. Ønsker bedre fart og sikkerhet. Vurderer et slikt system Os disk: kontroller: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120097&cks=PRL HDD: 2*WD raptor (s-ata) disk (en eller annen kapasitet) RAID: RAID 0 Lagrings disk: kontroller: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119239&cks=PRL HDD 4x120gb WD 8mb (p-ata disk) RAID: RAID 5 på os disken tenker jeg å ha os +programmer på lagringsdisken vill jeg ha bilder og video Er jeg inne på noe her eller er jeg helt på jordet?? Vill dette ha noe for seg? Har vurdert RAID 3 på lagrinsdisken, men en slik kontroller blir alt for dyrt. Det er primert video og bilderedigering dette er tenkt til (+alt annet vanlig pc bruk) alle tips motaes med takk. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Det virker fornuftig det du har satt opp, egentlig, forutsatt at lommeboka di syns det samme! Har du vurdert Raid 0+1 på Lagrings"delen"? med fire disker kan du Kjøre to par i hvert sitt raid-0 sett og deretter kjøre de i raid 1 igjen, Det gir god ytelse ved både skriving og lesing, samt risikobeskyttelse! Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 har vurdert raid 0+1 ja, men da har jeg jo bare 50% diskutnyttelse. Men Raid 5 har jeg 3/4 i dette eksempelet. Men jeg ser at det er noen raid kontrollere som kommer med og uten en form for prosessor, hva er forskjellen? Skal man være sikkelig rå og sikker, burde man vell kjøre raid 0+1 på både os delen og lagringsdelen hehehe Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 raid 5 er jo ganske smart.. med minimalt tap... hvis du raider 8x120 GB disker i raid 5, så vil du "kun" miste 120 GB... *skulle ønske jeg hadde råd til raid 5* Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) *skulle ønske jeg hadde råd til raid 5* Kan få kjøpe en billig Raid5 løsning med meg. Heftig sak med 4 x 2 GB scsi disker(Med Hot Swap) Endret 21. april 2004 av andefaen Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Er ikke skriveytelsen relativt dårlig med raid 5? Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 skriveytelsen er bedre ved raid3, men disse kontrollerene koster for mye for meg (finner ingen under 2700kr) Men i videoredigering er det jo leseytelsen som er den viktigeste skulle man tro. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Er ikke skriveytelsen relativt dårlig med raid 5? Jo, med de billige kontrollerne som ikke engang har egen xor prosessor blir vel ytelsen ganske dårlig. All xor'ingen må dermed gjøres vha. selve CPU'en for hver eneste diskoperasjon, slik at all data i praksis streames gjennom CPU'en. Ellers finnes dette kortet: http://www6.tomshardware.com/storage/20031128/ som er bedre enn de fleste andre løsninger. Der får man Raid 0 ytelse men i tillegg har man Raid 5 sikkerheten. Ulempen er at dette kortet kan være litt vanskelig å få tak i. Lenke til kommentar
volcomer Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Vet ikke om det finnes for SATA enda, men RAID 1.5 er absolutt å anbefale om du har mulighet til det. Ellers ser oppsettet ditt ganske genialt ut. Hadde jeg hatt råd.... Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) så man bør satse på raid kontrollere som har egen xor prosessor? Raid 1.5 ja, er vell ikke mange kontrollere som har det? edit: noen her som vet om raid kontrollere som støtter 1.5?? Endret 21. april 2004 av Svar Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) hva tror dere om denne kontrolleren :http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108864&view=detailed, kontra den jeg satte opp i eksempelet helt på toppen? hvem er best å eventuelt satse på?? edit: eller sagt på en annen måte: hvem belaster cpu`en minst?? Endret 21. april 2004 av Svar Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 hva tror dere om denne kontrolleren :http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108864&view=detailed, kontra den jeg satte opp i eksempelet helt på toppen? hvem er best å eventuelt satse på?? edit: eller sagt på en annen måte: hvem belaster cpu`en minst?? Fasttrak kontrolleren vil nok være den beste med tanke på Raid 5 da den vil minske belastningen på CPU. Hvis prisen ikke spiller noenrolle det alltid best å kjøpe et "hardware-raid" kort. Personlig kommer jeg trolig til å satse på en skikkelig hardware-raidløsning på min neste maskin, da trolig med Netcell SyncRaid kortet med Raid 0+5. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 raid 0+5?? altså en raid 5 som speiles over på en annen raid 5? hvor får man tak i de kortene da? Du mener vell superTrax kontrolleren som er best? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 raid 0+5??altså en raid 5 som speiles over på en annen raid 5? hvor får man tak i de kortene da? Du mener vell superTrax kontrolleren som er best? Umm... nei raid 0+5 var vel egentlig ikke det jeg mente. Syncraidkortene kjører raid 5 men med raid 0 sin ytelse, så altså blir det feil å kalle det 0+5 som jeg gjorde. Problemet med disse syncraidkortene er at de er vanskelige å få tak i ennå. Man kan bestille direkte fra Netcell (www.syncraid.com) men de leverer kun til USA/Canada. Prisen er jo også veldig god da det dyreste kortet koster 250dollar. Vet ikke om noen norske forhandlere ennå dessverre. Og ja, det var SuperTrak jeg mente...ikke FastTrak. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 så spørsmålet nå blir: Skal jeg satse på raid 3 eller 5?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå