SpkStrp Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Leste i en RF manual at man må trekke fra volumet elementet tar opp. Hva skal det trekkes fra ? anbefalt volum ? eller er anbefalt volum virkelig anbefalt volum, og dermed basta? Får det ikke helt til å stemme. Sikkert meg som er idiota i hodet , men noen som kan forklare meg dette her ? EDIT: her er teksten. Er nok engelsk kombinert med dårlige sub kunskaper som er årsaken her... The speaker itself also reduces the internal volume. The amount of air displaced by each model is listed on the specification sheet and should also be subtracted from the gross volume calculation. Endret 20. april 2004 av SpkStrp Lenke til kommentar
Opus Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 The speaket itself also reduces the internal volume. The amount of air displaced by each model is listed on thespecification sheet and should also be subtracted from the gross volume calculation. Høytaleren i seg selv reduserer volumet i kassen. Plassen elemente tar i kassen er listet spesifikkasjonspapiret og skal/bør også trekkes fra kalkulasjonen av det totale volumet til kassen. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Altså, hvis du skal ha en kasse på 10 liter skal du finne ut hvir stort elementet er og trekke det i fra først. Sånn at hvis elementet er 1 liter skal du bygge en 11 liters kasse for at du skal få et reelt volum på 10 liter. Eller er jeg helt på bærtur nå? Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Hva vil dette si om anbefalt volum er 10 liter? skal ikke kassen være 10 liter men... ? hva? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Skal du ha et kassevolum på f.eks. 70l og elementet tar 5l, må du bygge en kasse på 75l. Endret 21. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) ganske simpelt altså... Hengte meg opp i anbefalt volum jeg EDIT: dessuten virker det så meningsløst, for jeg tar bare utgangspunkt i det anbefalte volum og legger til / trekker fra... Men er sikkert mange grunner til å gjøre det sånn som i teksten! Endret 21. april 2004 av SpkStrp Lenke til kommentar
Opus Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Skal si meg enig i at teksten er rimelig diffus. Jeg tror det er riktig at du må legge til volumet av elementet, når du skal bygge kassen. Lenke til kommentar
FE3T Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Heller mest i den retning at RF her sikter til situasjoner der brukeren beregner kassevolum ut fra T/S parametre (feks med et dataprogram) Ville være litt merkelig gjort av dem å anbefale et kasse volum på 35 L når en 12 tommer skal inn i en trykk kammer kasse vis kassen EGENTLIG skal være på 37 L pågrunn av elementets volum. Det samme gjelder forøvrig portene i en bassrefleks kasse. Lenke til kommentar
erik.francis Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Er nok sant det FE3T sier, det som produsenten anbefaler må vel være det reelle volumet?!? En ting jeg alltid har lurt på er om man skal trekke fra dempemateriale man legger i subkassa? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Altså, hvis du skal ha en kasse på 10 liter skal du finne ut hvir stort elementet er og trekke det i fra først. Sånn at hvis elementet er 1 liter skal du bygge en 11 liters kasse for at du skal få et reelt volum på 10 liter. Eller er jeg helt på bærtur nå? 2070453[/snapback] Ser ikke ut som om du er på bærtur Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Anbefalt volum er ikke "riktig" volum, så det utgjør neppe noe stor forskjell om du trekker fra elementet eller ikke... Skal du ha det helt nøyaktig, så må det beregnes utifra åssen bil det skal inn i, og data på elementet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå