bleidd Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Må det være skiltet for motorvei klasse B også? Husker hvordan skiltet ser ut, men det er svært sjelden man ser dem. Her i Ålesund er ingen veier skiltet "motorvei", selv om her er f.eks. veier med 3 felter, 80km/t og forbud mot fotgjengere og syklister. Hva betyr egentlig "motorvei"? At ikke fotgjengere og syklister har lov å ferdes der? Lenge siden jeg tok lappen nå, ikke så lett å huske slike definisjoner Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Vel, ved påkjøring til Okstadbakken/Omkjøringsveien er det skilting med forbud mot moped, traktor, syklende og gående. Og nei, jeg mener å tro at det ikke alltid må være skiltet for motorvei klasse b, men ettersom veiene er adskildt og har egne på- og avkjøringsfelt, er det motorvei klasse b... tror jeg. Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Er det flere enn meg som mener det burde ha vært ytterligere krav før de får lov til å kjøre på en vei hvor trafikken går relativt fort og samspill er viktig? Nei, men de burde iallfall ha en god del erfaring før de hiver seg utpå motorveien, samt at foreldrene burde ta litt ansvar. Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) motorvei klasse B. Ut mot støren mener jeg det er et slikt skilt. Okstadbakken/Omkjøringsveien er det skilting med forbud mot moped, traktor, syklende og gående.Det har ingenting med om det er motorvei eller ikek å gjøre Endret 27. april 2004 av Ezekiel Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 En motorvei er en vei som ikke er tilgjengelig for mopeder, syklister osv. Private eiendommer har ikke direkte adkomst til veien. Motorvei klasse A har separerte kjørebaner i hver retning, og planfrie kryss og overganger: alle andre veier går enten over eller under. Skilt: To veier med en bro over. Motorvei klasse B har begge kjørebanene på samme veidekket. Kryss og andre veier på samme plan forekommer ofte. Skilt: Bil. Lenke til kommentar
Zoot Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 bfisk@21/04/2004 : 22:40 Vel, det er også tøy og tull etter min, og alle profesjonelles, mening. På motorveier går det fort, og da bør man være litt pro. Er du profesjonell? Hvordan? Bare lurer, og ikke for å være ekkel. Har nemlig en bror som er kjørelærer, og han er ikke enig med deg. (Og han er profesjonell.) Jeg er heller ikke fullstendig enig med deg. Mener det er mye lettere å kjøre fort rett fram på en motorvei enn å krongle seg fram i f.eks. Bergen sentrum . Mye tettere mellom bilene, mer vikeplikt, og lettere at noe går galt ved bykjøring. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 det er jo det, men når man ikke kan krypekjøre og må starte bilen fem ganger når man skal kjøre videre etter rødt lys så er ikke motorveien helt tingen. Man må jo selvsagt lære alt det grunnleggende og opplever en del situasjoner man lærer av på byveiene, her har man også mulighet for å unngå kolisjoner pga lav hastighet. Motorveie er noe av det siste man skal begi seg ut på, speilbruk og blinking må sitte inne som en rutine først, samt alt det grunnleggende. Lenke til kommentar
Zoot Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 det er jo det, men når man ikke kan krypekjøre og må starte bilen fem ganger når man skal kjøre videre etter rødt lys så er ikke motorveien helt tingen. I slike tilfeller er heller ikke bykjøring tingen, mener jeg. En parkeringsplass er tingen. Man må selvfølgelig mestre de grunnleggende ferdighetene før men kjører ut på en motorvei. Likevel fastholder jeg at det er enklere å kjøre på motorvei enn i by. I tillegg må det jo sies at å kjøre på motorvei er ikke det samme som å kjøre helt tulling, og drive med hasardiøse forbikjøringer. Dette er ledsagers ansvar. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) Jeg er heller ikke fullstendig enig med deg. Mener det er mye lettere å kjøre fort rett fram på en motorvei enn å krongle seg fram i f.eks. Bergen sentrum . Mye tettere mellom bilene, mer vikeplikt, og lettere at noe går galt ved bykjøring. Når det går galt på en motorvei der bilene kjører i 80 km/t eller mer, blir konsekvensene stort sett fatale, noe som skjelden skjer i byen. Selvom du har rett i at det er mere krevende å kjøre i byen Jeg mener det er foreldrenes ansvar å vite hvor sønnen/datteren sin kan kjøre i forhold til kjøringen deres, ikke ta de med ut i byen/motorveien før de synes det er forsvarlig, og "øvelseskjøreren" selv føler seg trygg på det. Endret 30. april 2004 av jh_ Lenke til kommentar
Zoot Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg mener det er foreldrenes ansvar å vite hvor sønnen/datteren sin kan kjøre i forhold til kjøringen deres, ikke ta de med ut i byen/motorveien før de synes det er forsvarlig, og "øvelseskjøreren" selv føler seg trygg på det. Det var omtrent det jeg også mente. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 bfisk@21/04/2004 : 22:40 Vel, det er også tøy og tull etter min, og alle profesjonelles, mening. På motorveier går det fort, og da bør man være litt pro. Er du profesjonell? Hvordan? Bare lurer, og ikke for å være ekkel. Neida, du er ikke ekkel på noen måte, men jeg formulerte meg kanskje dårlig. Jeg er ikke profesjonell på noen måte, men jeg deler oppfatningen til de som er profesjonelle, om at kjøring på motorvei er avansert. Såklart er det kanskje lettere enn å kjøre i byen dersom man føler seg komfortabel med store hastiheter - men man må lære å krype før man kan lære å gå, før man kan lære å løpe, ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå