|FSK| Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Må vel først si at jeg nylig har tatt lappen, og derfor kanskje reagerer mer når andre gjør ting slik de ikke skal gjøres... Men likevel har jeg en liten ting som gjør meg noe irritert. Var i ettermiddag på vei til sørkanten av Trondheim via motorveien, og ligger i det riktige feltet. Plutselig ser jeg en enorm caravelle kommer opp på sia av meg med en liten pjokk bak rattet. Han kommer seg så vidt foran meg, og kaster seg over, helt uten bruk av blinklys, og med veldig liten margin (akkurat hvor lite vet jeg ikke, er ikke så vant til bilen jeg kjørte i dag). Som om ikke det var nok bremsa han også rett før han skifta felt, samt når han var i mitt felt (sikkert fordi han da så at han lå et godt stykke over 80, som er fartsgrensa der). Så det jeg stusser over nå, er hvorfor i huleste 16-åringer kan ha seg utpå motorveien med foreldra sine? Er det flere enn meg som mener det burde ha vært ytterligere krav før de får lov til å kjøre på en vei hvor trafikken går relativt fort og samspill er viktig? Lenke til kommentar
chma Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Du vet jo ikke om han faktisk var under 18, er lov å være liten.... Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Vel, sant... men så sånn ut Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Hvis ikke jeg tar helt feil så er det forbudt å øvelseskjøre på motorvei klasse A, dersom det ikke er med kjørelærer da. Her hvor jeg bor (Drangedal) har vi et par muslimer som tror at bare de setter på L'n bak på bilen så kan de kjøre. De er begge under 18 år, ikke snakker de norsk heller... des,OUT! Endret 21. april 2004 av Desdichado Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Nå er jeg faktisk ikke 100% sikker, men mener motorveien jeg snakker om er klasse B. Derimot har jeg blitt stoppet på motorvei klasse A i løpet av oppkjøringa (promillekontroll), og da sa de ingenting... Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Klasse A skal ha fysisk skille mellom banene for deg og motgående trafikk. Hvis noen lurte. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det er fullt lovlig å øvelseskjøre på alle veier (motorveier av alle klassr) så lenge du er innenfor norges grenser Om dette BURDE vært lov, er jo en diskusjonssak. Alle som øvelseskjører er jo ikke like "dårlige" eller liker "ferske" da... Hadde vedkomene "L" bakpå? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 ...og ekstra speil? Så det ut som ledsageren behersket situasjonen og hadde full kontroll? Det er regler for slike forbikjøringer. Når du blir bekymret for om at han skal treffe deg, ja da er han iallfall for nær! Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 - Han hadde L - De hadde sidespeil - De øvelseskjørte, noe jeg antyder ut ifra kjørestilen til pjokken bak rattet... (Rykkete, uten evne til å holde jevn hastighet) - Og ja, jeg var bekymret for at de skulle treffe bilen. (Noe som hadde vært veldig kjedelig, firmabil til 500k) som du sier w3p, så er det nok ved tvil at slikt skulle vært lov. Etter min mening burde de ha bestått noen form for prøve, eller at det skulle vært forbeholdt kjørelærer, som har mer kontroll og myndighet enn det foreldre har. Og for de som er kjent i Trondheimsområdet, var det på vei opp okstadbakkene det skjedde, og alle i hele Trondheim og omegn vet at trafikken der ikke er den peneste. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg mener også at det er ledsageren som også må gå på et kurs. Det er jo de som lar ungen sin kjøre som en villmann!!! Et kurs for elevene er jo nå igangsatt, men ledsagerene (forelsrene) gjenstår ... Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 riktig. må si jeg føler meg tryggere når jeg sitter på venner av meg som har hatt lappen like lenge som meg, enn personer mellom 40 og 50 år... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 riktig. må si jeg føler meg tryggere når jeg sitter på venner av meg som har hatt lappen like lenge som meg, enn personer mellom 40 og 50 år... heilt omvendt for meg, føler meg mykje tryggare når eg sit på med ein eldre person enn 18-19 åringer Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Vel, det gjelder ikke alle, men noen. Men likevel er poenget at mange som føler de er verdens beste sjåfører faktisk ikke er det. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Kan bare være en verdens beste sjafør da Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Hvis ikke jeg tar helt feil så er det forbudt å øvelseskjøre på motorvei klasse A, dersom det ikke er med kjørelærer da. Sorry, you do. Øvelseskjøring er tillatt på alle steder åpen for vanlig bilkjøring med mindre politiet eller skilt gir forbud mot det. Mange mener at motorveien er et fint sted å begynne å øvekjøre. Relativt rette veier, lite å tenke på ifht vikeplikt osv. Vel, det er også tøy og tull etter min, og alle profesjonelles, mening. På motorveier går det fort, og da bør man være litt pro. Kan huske min første gang på motorveien, det var litt skummelt. Nå går jo all kjøring fett da Trafikalt grunnkurs er en del av en forbedrer føreropplæring, og er noe jeg støtter fullt ut, forøvrig. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Vel, det gjelder ikke alle, men noen.Men likevel er poenget at mange som føler de er verdens beste sjåfører faktisk ikke er det. Det gjelder jo i høyeste grad 18-19 åringer da.. Hadde også en periode i den alderen der jeg var best. Men roa seg etter en liten tur i grøfta etter en 360 i en sving på tørr asfalt Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Hehe... Ja Jeg kjører lettsykkel jeg da.. greit å begynne med, da jeg ikke kan sladde, fordi det er rimelig utrykt hehe.. Da må du "oppføre" deg, ellers så får du j***** vondt!!!! Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 okstadbakken er ikke motorvei Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Det er motorvei klasse b, iflg papirene jeg har Hvorvidt de papirene enda stemmer, kan derimot diskuteres... (fått de via jobben, veivesenet) Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Det finnes ikke noen skilt som sier at okstadbakken er motorvei, verken klasse a eller b. Bare se neste gang du kjører der. Det er en helt vanlig vei (E6) med 80km/t som fartsgrense Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå