Tellemann Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Jeg er en førstegangskjøper av digitalkamera. Her er min historie; først oppdaget Minolta enten Xt eller Xg, og falt veldig for det, men etter å ha lest diverse forumtråder her har jeg ombestemt meg. Jeg hører på de erfarne og går nå for Canon Ixus. Det jeg lurer på er hvilke av de to jeg burde kjøpe. Er det noen store forskjeller? Jeg sparer gjerne noen hundrelapper på å kjøpe Ixus 400, med mindre dere anbefaler meg å gå for storebroren... Jeg er ikke så vanskelig å overtale! Det jeg er på jakt etter er et brukervennlig kamera som er enkelt å manøvrere, lite og lett, stilig, god zoom, tar like gode bilder ute som inne, god batteritid og enkelt å få bildene over på data og redigere der; altså et bra all round-kamera. Hvor mange bilder kan man ta på Ixus 400? Før man setter inn et memory card, altså. Håper at mange vil dele erfaringer, og komme med tips=) Lenke til kommentar
mesben Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg har vært igjennom mye av det samme som deg, og jeg endte opp med Ixus 500. Trenden går mot mer og mer mp, og jeg synes det var "dumt" da å kjøpe et kamera som allerede var "akterutseilt" En annen ting, er at 500 er noe raskere enn 400, og dette er alltids greit å ta med. Det jeg er på jakt etter er et brukervennlig kamera som er enkelt å manøvrere, lite og lett, stilig, god zoom, tar like gode bilder ute som inne, god batteritid og enkelt å få bildene over på data og redigere der; altså et bra all round-kamera. Når det gjelder batterikapasitet, så er ikke dette kamera det beste, men 500 er også her noe bedre enn 400. Jeg har kjøpt et ekstra batteri, og dette har fungert bra for meg i alle fall. På de andre kriteriene du nevner fungerer kameraet veldig bra. Tror ikke dette kameraet kan ta bilder uten minnebrikke, dvs. tror ikke kameraet har innebygd minne. På mitt Ixus 500 valgte jeg minnebrikke på 512 mp. Ter alle bilder i full oppløsning, og heller forminsker de senere hvis det behøves. Med så stor minnebrikke, har du alle muligheter åpne. Kameraet gir suverene bilder i forhold til størrelse, og det er jo noe av det viktigste, er det ikke?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det følger med 32 megabytes minnebrikke med Ixus 500. Det vil si 10-15 bilder i beste oppløsning og maks kvalitet (minst kompresjon). Det lønner seg altså å kjøpe ett kort ekstra. Ett 256 megabytes kort har plass til rundt 100 bilder i beste oppløsning og kvalitet. Tips : Kjøp Lexar eller Sandisk compact-flash kort. De er mer stabile, og risikoen for å miste bildene, er minimal. Ellers har du Ixus 430, som er nøyaktig samme kamera som Ixus 500, bare med fire megapixler. Men ville gått for Ixus 500 ettersom bildebrikken er såpass stor at det tåler fem megapixler uten å plages av støy i bildet. Ellers gir begge disse kameraene knivskarpe og utrolig gode bilder i forhold til pris og størrelse. Batteritiden er ikke av de beste, men leste en test, der de hadde fått presset ut over 400 bilder på en lading (lurer på om det var her på Akamera). Det var sannsynligvis uten blits og skjerm, og tatt like etter hverandre, men vil tro du kan forvente 2-300 bilder under normal bruk. Ellers vet jeg ikke om det er mulig å få tak i Ixus 400 lenger. Det er en stund siden det gikk ut av produksjon. Lenke til kommentar
Tellemann Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Tusen takk for gode, og ikke minst nyttige svar! Da går jeg for Ixus 500, jeg. Vet dere noen morsomme funksjoner Ixus 500 har? Hva har jeg og se frem til? Ett spørsmål til, hvor bør jeg kjøpe det? Vil få best mulig pris, samt være sikker på at man enkelt kan levere det inn hvis det skulle skje noe med kameraet ol. Lenke til kommentar
mesben Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Jeg kjøpte mitt hos FotoVideo. Kjenner en "dude" der som er skikkelig hyggelig (Kim). Dette er en seriøs butikk med ganske gode priser. Tror også at de tar vare på deg i etterkant om det skulle være problemer med kameraet ditt. Var nettop inne på prisguiden, og fant ut at kameraet per i dag har en pris på kr. 3.950,- hos FotoVideo. Ikke kjøp hos ITButikken som har dagens beste pris. Har lest endel "grums" om de ang. bl.a. etterbehandling om noe skulle skje med kameraet. Når du kjøper kameraet, får du med deg en tykk instruksjonsbok på svensk/dansk. Tar litt tid å gå igjennom, men det er interessant lesning. Kul funksjon: Kameraet hjelper deg til å ta flotte panoramabilder. Kan faktisk ta 360° visning og bruke "sticht-program" til å lime det sammen. Har prøvd selv, og det FUNKER utmerket!! Da er det bare å ønske LYKKE TILl!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå