(1)Player Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Hei. Jeg er en newbie innen fotografering. Jeg prøvde å ta noen bilder av fugler med himmelen som bakgrunn, men da blir fuglene litt mørke. Se på dette bildet under. Det er tatt med Canon S1 IS. Brukte 10x zoom. 2 fugler (1)Player Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Så langt fra en ekspert som man kan bli, men... Justere hvitbalansen? Himmelen ER jo veldig lys, som gir en mørk fugl lite kontrast å gå på. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Eksponeringskompensasjon, kanskje? Vet ikke hvordan man stiller det på ditt kamera, men det står vel i manualen.. Exposure Compensation - hvis du har engelsk manual.. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Lysmåleren blir "lurt" av den lyse himmelen. Ved motlysfotografering så må du enten fryse eksponeringen ved først å måle lyset på et annet tilsvarende belyst motiv som fuglen eller prøve deg frem ved å justere "Exposure Compensation" med +1,5 EV slik at bildet blir lysere og motivet riktig eksponert. Lykke til! se også Motlys og Motlyskompensasjon her: http://www.fujifilm.no/default.asp?tf=y&gid=219&amid= Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Tilsvarende som om du skal ta bilde av noe lyst på mørk bakgrunn (f.eks. månen) kan du enten bruke spot metering (lettest om fuglen står stille) for å måle lyset på akkurat det du skal ta bilde av, eller justere eksponeringen (eksponeringskompensasjon; prøv deg fram - eller manuell styring av lukkertid og blender..) Lenke til kommentar
(1)Player Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Takker for alle svar. Skal prøve ut tipsene når jeg kommer hjem fra jobb i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå