jic Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Hei! Jeg lurer på om hvordan jeg kan få 5 resultat pr side fra tabellen. Slik at jeg må trykke på side 1,2,3 osv... Det andre jeg trenger hejlp til er hvordan jeg kan lage en script som søker gjennom hele siden. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Bruk LIMIT for å begrense resultatet av en SQL spørring. "søker gjennom hele siden" betyr dette at siden ligger i en database? I så fall bruker du funksjonen LIKE Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Dette er det jeg bruker: $per_page=5; //hvor mange per side $start_id = 0; if ($_GET['start'] > 0) $start_id = $_GET['start']; // TELL ANTALL - START $query = "SELECT count(*) as antall FROM "; $result = mysql_query($query) or die("<br>Query failed:<br> $query"); $antall = mysql_result($result, 0, "antall"); $tot_sider = ceil($antall / $per_page); if ($start_id > 0) $cur_side = ceil($start_id / $per_page); // TELL ANTALL - END // VIS FORRIGE/NESTE - START echo "<center><table><tr>"; if ($start_id > 0) echo "<td><a href=$_SERVER['PHP_SELF]?start=" . ($start_id - $per_page) . "><-- Forrige side</a></td><td width=30> </td>"; else echo "<td><-- Forrige side</td><td width=30> </td>"; echo "<td><center>Side<br>" . ($cur_side + 1) . "/$tot_sider</td><td width=30> </td>"; if ($antall > ($start_id + $per_page)) echo " <td><a href=$_SERVER['PHP_SELF]?start=" . ($start_id + $per_page) . ">Neste side --></a></td>"; else echo "<td>Neste side --></td>"; echo "</tr></table>"; // VIS FORRIGE/NESTE - END Endret 24. april 2004 av ZoRaC Lenke til kommentar
???????? Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Endret 21. april 2004 av ???????? Lenke til kommentar
jic Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Dette er det jeg bruker: $per_page=5; //hvor mange per side // TELL ANTALL - START $query = "SELECT count(*) as antall FROM "; $result = mysql_query($query) or die("<br>Query failed:<br> $query"); $antall = mysql_result($result, 0, "antall"); $tot_sider = ceil($antall / $per_page); if ($start_id > 0) $cur_side = ceil($start_id / $per_page); // TELL ANTALL - END // VIS FORRIGE/NESTE - START echo "<center><table><tr>"; if ($start_id > 0) echo "<td><a href=$_SERVER['PHP_SELF]?start=" . ($start_id - $per_page) . "><-- Forrige side</a></td><td width=30> </td>"; else echo "<td><-- Forrige side</td><td width=30> </td>"; echo "<td><center>Side<br>" . ($cur_side + 1) . "/$tot_sider</td><td width=30> </td>"; if ($antall > ($start_id + $per_page)) echo " <td><a href=$_SERVER['PHP_SELF]?start=" . ($start_id + $per_page) . ">Neste side --></a></td>"; else echo "<td>Neste side --></td>"; echo "</tr></table>"; // VIS FORRIGE/NESTE - END Hei! Takk det var en slik script jeg trenger. Jeg får ikke dem til å funke. Kunne du gjort noen forbedringer. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Tip of the day: Les litt i manualen/artikler selv, så får du mye mer glede av PHP enn å bare la andre skrive og endre applikasjoner for deg! Lenke til kommentar
jic Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Tip of the day: Les litt i manualen/artikler selv, så får du mye mer glede av PHP enn å bare la andre skrive og endre applikasjoner for deg! Hvis du kunne hjelpe meg med å fortelle hvilken manual jeg kan lese på kunne det hjulpet meg mye. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det er ikke lett å fortelle deg når man ikke vet hvor mye du kan. Kan du php funksjonene for å hente data fra en database? mysql_query() kikke på den. Så må du kikke i mysql manualen på LIMIT den begrenser resultatet, f.eks: SELECT * FROM tabell LIMIT fra_rad#, antall_rader Ta også en kikk på QUERY_STRING i php manualen. Det er en effiktiv måte å bygge linkene til de neste sidene er å byttet ut fra tallet. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg får ikke dem til å funke. Kunne du gjort noen forbedringer. Hva er det som ikke virker? Har du husket å tatt med oppkoblingen mot databasen? Lenke til kommentar
jic Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Jeg får ikke dem til å funke. Kunne du gjort noen forbedringer. Hva er det som ikke virker? Har du husket å tatt med oppkoblingen mot databasen? Ja jeg har gjort det. Jeg får opp side <forige side 1/3 neste side> men det skjer ikke noe mer enn det. Den går ikke til side 2/3 Kan fortelle hva jeg skla bruke den til. Jeg har laget en mms script. Jeg bruker denne koden for å få neste side. define("PAGE_LIMIT", 5); $offset = $_GET["offset"]; if ((!$offset) || ($offset < 0)) { $offset = 0; } function navigation($offset) { $result = mysql_query("select count(*) from themes"); list($total_rows) = mysql_fetch_array($result); mysql_free_result($result); if ($offset > 0) { print "<A href=\"index.php?side=mms&id=themes&offset=" . ($offset - PAGE_LIMIT) . "\">Forrige </A> <--->\n"; } else { print "<b>Forrige </b> \n"; } if ($offset + PAGE_LIMIT < $total_rows) { print "<A href=\"index.php?side=mms&id=themes&offset=" . ($offset + PAGE_LIMIT) . "\"> Neste</A>\n"; } else { print "<b> Neste </b>\n"; } } navigation($offset); ?> $query = "SELECT * FROM mms ORDER BY id desc LIMIT $offset, " . PAGE_LIMIT; $result = mysql_query($query); $color = "EAEAEA"; while($data = mysql_fetch_array($result)) { $mld = wordwrap($data['mld'], 150, '<br>', 1); echo "</td><td><table valign='top'><tr><td valign='top'>Navn: $data[tekst]</td></tr><tr><td valign='top'>Kode: $data[wap]</td></tr></table></td></tr>"; echo "</TR>"; if ($color == "EAEAEA") $color = "f8f8f8"; else if ($color == "f8f8f8") $color = "EAEAEA"; } ?> Jeg får ikke brukt java script i den. Derfor trenger jeg en annen og enkel script som jeg kan bruke til det. Er nybegynner. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Opps.. hadde glemt 2 linjer kode. Har rettet koden i det forrige innlegget. Manglet disse: $start_id = 0; if ($_GET['start'] > 0) $start_id = $_GET['start']; Lenke til kommentar
jic Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Opps.. hadde glemt 2 linjer kode.Har rettet koden i det forrige innlegget. Manglet disse: $start_id = 0; if ($_GET['start'] > 0) $start_id = $_GET['start']; Takk nå funka den. Jeg har en dum spørmål. Hvordan får jeg hentet data fra tabellen. Jeg har tidligere brukt denne koden. $henta= mysql_query("SELECT * FROM "); while($get=mysql_fetch_array($henta)){ <? echo " $get[ ]"; ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå