Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan!!

Jeg har en bok som heter programmering for dummies (som jeg egentlig ikke bruker da, jeg programmerer i C++, mens den tar for seg Qbasic), uansett så står det litt om generell programmering og litt sånn JavaScirpt og html m.m.

Det står også at hvis man vil ha det litt gøy med programmering(altså ekstra gøy, det er jo gøy å programmering :p ) så kan man programmere kamproboter.

Dette er bare spill som går over nettet, ikke sånn at man bygger roboter.

Det står også at man f.eks kan programmere kamprobotene i språk som C++.Yes tengte jeg, men hvordan gjør man det(litt lenge siden jeg leste dette men kom på det nå for ikke så lenge siden).

Er det en helt annen dialekt som man bruker til sånn type programmering eller kan man fint bruke ANSI standaren? Skjønner bare ikke hvordan(det fins da ikke en funksjon i C++ som heter "gå rett frem og drep motstander" så vidt jeg vet)

Det sto noe om at man kan laste ned CORE WAR eller noe sånt(tror det var det det het, så vet ikke om lego Mindostorm er det jeg leter etter. Det sto jo noe om det da men).

...Venter spent på svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å tenk litt "outside the box".

Altså .. hvis du bruker det du kan om C/C++ .. så kan du lage et 2 dimensjonalt brett:

typedef std::map<unsigned int, std::map<unsigned int, Character*> > Brett;

Brett brett;

..og lage en klasse Character .. og plassere to objekter av denne klassen på brettet:

class Character {

public:

Character(Brett& brett, unsigned int x_pos, unsigned int y_pos); // osv

unsigned int x; // x pos. of character

unsigned int y; // y pos. of character

// osv.

};

Character* my_robot = new Character(brett, 0, 0);

Character* your_robot = new Character(brett, 20, 0);

..så kan du ha en funksjon i Character klassen .. moveLeft() f.eks.

..som bare legger til én på x .. x++;

..når de er på samme posisjon (x og y) .. så angriper den som flyttet sist .. for eksempel ........

Ved hjelp av biblioteker som SDL eller OpenGL har du grafikk .. dette er nevn X antall ganger tidligere.

[off topic]

..er så mange på dette forumet som lever i en "drømmeverden" av ett eller annet slag .... herregud .. grow up .. kan ikke seriøst tro at datamaskinen vet hva "gå rett frem og drep motstander" vil si? .. sånn uten videre? (eller er det virkelig slik at folk tror dette? mulig mødre på rundt 50 tror dette ...)

Mulig folk er litt unge, men t.o.m. som 12 åring skjønnte jeg dette. Kan hende folk poster fordi de ikke har noe annet å foreta seg, og egentlig ikke har så fryktelig løst å sette seg inn i det de vet at de må sette seg inn i.

Fryktelig fort skrevet alt det her; må sove nå.

[/off topic]

Edit:

http://www.homestarrunner.com/sbemail94.html hehe -- kanskje forsøke noen av disse spillene? :]

Endret av søppel
Lenke til kommentar

LEGO Mindstorms er fysiske roboter som bygges i LEGO, så det er nok ikke det du er på jakt etter.

Robocode er et fint system for å programmere virtuelle kamproboter til å slåss mot andres over nettet, men det bruker Java og ikke C++. Finnes garantert mange andre varianter der ute. Husk: Google er din venn :thumbup:

Lenke til kommentar

Den "gå rett frem og drep mostsander" var egentlig ikke seriøst ment, mulig jeg forklarte, eller kansje du bare var trøtt som du skrev? Men uansett takk for alle svar ihverfall :)

Edit:Trodde den LEGO Mindstorm var sånn man skulle bygge liksom men var ikke helt sikker :)

Edit:Søppel: jeg poster IKKE for morro skyld hvis du trordde det ;)

Endret av zirener
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Sorry for at jeg bumper, men JO, Lego Mindstorms robotene programmeres i C/C++. Når du lager program til roboten på datamaskinen i det fine lille brukervennlige Lego programmet, programmeres de egentlig i C/C++. Deretter sendes programmet over via infrarød tilkobling...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...