Gå til innhold

Brukt PC virker ikke

Anbefalte innlegg

I forrige uke vant jeg en auksjon på PC på QXL. Jeg mottok den i dag.

PC'en er gammel, en pentium 2, 200 MHz med 64 Mb minne. Det var meningen at jeg skulle bruke den som en server (linux boks).

Men når jeg skulle starte den opp i dag, ble det ikke mye liv på skjermen.. Den var helt svart. Jeg slo den av og på en del ganger, og etter utallige forsøk slå den seg endelig på, men så snart jeg slo den av igjen ville den ikke slå seg på etterpå.

Jeg hadde mistanke om at det kunne være skjermkortet, så jeg prøvde å sette det inn i en annen data, men der virket det kjempebra, så jeg vil tro at det ikke er skjermkortet (selv om jeg ikke utelukker det).

Nå vet jeg ikke hva problemet kan være, noen som har noen ideer? Eventuelt hva jeg kan prøve å gjøre?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du sikker på at den virket før du mottok den da? :lol:

Det vet jeg ikke...

Men selgeren hadde masse pluss-karakterer, så han er nok seriøs.

Får se hva han svarer på mailen jeg har sendt ham.

Er det ingen som har peiling på hva problemet kan være?

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti en lignende sak, men uheldigvis så var det jeg som var selger :(

En AMD XP2100 basert PC fungerte selvfølgelig før jeg pakket den ned, men når mottakeren skrudde den på, så hørte han bare viftene, skjermen forble svart. Det viste seg at CPU kjøleren hadde løsnet under transport. Dessvere så tar det ikke mange sekunder før en AMD XP2100 CPU blir brent.

Jeg tok tilbake PCen, og den virket 100% etter å ha satt inn ny CPU. Salget ble det jo dessverre ikke noe av.

Mitt tips: Sjekk etter alle løse deler. Beskriv så hva som virker, går vifter rundt, er det liv i CD- spiller, harddisk (du hører den spinner opp) etc.

Lenke til kommentar
Det er vel mulig å resette cmos på en så gammel pc.. Om det er det, så resett den.

Enig!!

Om ikke det virker - prøv:

1. Kontrollert dato/tid på pc'n, dersom den må justeres gjør dette.

2. Slå av pc'n.

3. Slå på pc'n igjen. Kontroller dato/tid igjen.

Dersom du må stille tiden på nytt må du mest sannsynlig bytte BIOS batteri, noe som ikke ville være så rart på en PII, den begynner jo å bli noen år :)

Dersom ingen ting annet virker kan du jo prøve et "teknisk spark" :devil: (det funker for meg - noen ganger :thumbup: )

Lenke til kommentar

Nå tror jeg endelig at den virker som den skal.

Jeg sjekket kontakten mellom alle kabler, og mellom alle komponentene, og trøsket alt skikkelig på plass ;)

Det virket egentlig som om alt satt skikkelig på, men det var tydeligvis ett eller annet det ikke var bra kontakt imellom, for nå virker det.

Lenke til kommentar

Vel... Nå virker den ikke igjen :hmm:

Den virker som at når man først får den på, så virker den en god stund, men når den er slått av en stund, så er det nesten umulig å få den på igjen.

Merkelig problem...

Noen som har hørt om noe lignende, eller som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...