Gå til innhold

Den beste gitarsoloen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det gjør da strengt tatt ikke Metallica heller. "Innlevelse" og "Sjel©" er ikke fellesnevnere for god musikk. Personlig er jeg ikke noen stor Metallica-fan, men og en eller annen Metallicafan i denne tråden synes en av Kirk Hammets gitarsoloer er den diggeste/beste/herligste soloen han har hørt, so be it! Det blir bare forbanna dumt å komme trekkende med diverse utslitte 80-tallsikoner og prøve å overgå den stakkars Metallicafanen. "Han har ikke innlevelse, han har ikke sjel, han suger så villt. Men han fyren her, han er Gud, for han liker JEG."

Lenke til kommentar

HalTan..har du hørt noe særlig Vai egentlig?

Er utrolig lei av folk som tror Vai bare er "yet another guitar-wanker".

Kjøp eller skaff deg Steve Vais "Alive In An Ultra World" og jeg tror faktisk du vil like den. Dette er en live innspilling som viser at Vai trolig er en av de få musikalske geniene som finne idag.

Dere kan høre noen småklipp her:

http://www.vai.com/SightsSounds/aural_fixation/index.html

Problemet jeg har med Kirk er at han er som en robot. Det ligger ikke noe følelse bak frasene hans, og ingenting gjør at han skiller seg ut fra mengden av "shreddere". Det blir i mine ører nærmest en slags teknisk oppvisning og absolutt ikke musikalsk.

En liten kuriositet;

Joe Satriani er fan av Mars Volta og Omar Rodrigues Lopez :p

Endret av GTS
Lenke til kommentar

Har noen stilt spørsmålstegn ved Vai? Han er rask, men har dog mye mer enn speed. Den lille skallede mannen er kjent som verdens raskeste gitarist, men jeg tror nok han kanskje også er verdens beste.

Og jeg er enig i din karakteristikk av Kirk. Han har mistet alt som heter særpreg. Husker han da han var læregutten til Satriani - DA var det andre boller da! :)

Lenke til kommentar
HalTan..har du hørt noe særlig Vai egentlig?

Ja, det har jeg. Har en kompis som er totalt Vai-nerd.

Er utrolig lei av folk som tror Vai bare er "yet another guitar-wanker".

Det har jeg da heller ikke sagt at han er. Jeg har ikke sagt musikken hans er dårlig, jeg har ikke sagt han ikke har Groove©, Feel, Flow©, og Feeling®. Jeg har sagt at jeg er lei av folk som skal "tråkke" på andres favoritter, for så å komme trekkende med [sett inn G3-gitarist] og hevde seg selv som den eneste "rette". Musikk er subjektiuvt, selv om det virker som om den ytterste musikkeliten ENDA ikke har oppfattet det. La oss si at jeg faktisk SYNES soloen i "Nothing Else Matters" er fantastisk, og overgår alt jeg har hørt, så la meg synes det, det er kun min subjektive oppfatning, akkurat som "OMG STFU VAI 4 LYFE" er din sujektive oppfatning. For å legge til en liten kommentar om Kirk Hammet: Du sier du synes han høres ut som en shredder-robot, vel, det gjør Metallica også, i de tilfellene Kirk Hammet blir brukt i en slik sammeheng. Aner du hvor fantastisk tåpelig en klassisk feeling-solo alà Little Wing ville høres ut midt inne i "The Shortest Straw"? Slutt å leke så jævla musikknazi, åpne opp øynene, godta musikken for det den er, og innse at folk har forskjellige oppfatninger. Selv om DU er verdensmester i Vai-tilbedning, betyr ikke det at andre kan sette like mye, eller mer, pris på andre gitarister.

Kjøp eller skaff deg Steve Vais "Alive In An Ultra World" og jeg tror faktisk du vil like den. Dette er en live innspilling som viser at Vai trolig er en av de få musikalske geniene som finne idag.

Holder meg til Hendrix, jeg. Vai er, i mine øyne, gresselig kjedelig musikk.

En liten kuriositet;

Joe Satriani er fan av Mars Volta og Omar Rodrigues Lopez  :p

Skulle bare mangle. ;) Omar kommer for øvrig med soloplate snart. Kvasi-instrumental hi-tech salsa progrockfusion. :p

:dribble:

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Jeg ytrer bare min mening og det skal jeg da ha all rett til.

Nå må du ikke glemme at dette faktisk var en diskusjon om "den beste gitarsoloen", og ikke "hva slags musikk liker du". Diskusjonen dreide seg altså ikke om hvem gitarist man setter pris på, men om hvilken gitarsolo som er den beste... jiiz

Vet ikke hva du legger som kriterier for beste gitarsolo, men jeg mener ihvertfall den bør ha følelse og ett bestemt uttrykk. Teknikk er totalt urelevant.

Endret av GTS
Lenke til kommentar
Jeg ytrer bare min mening og det skal jeg da ha all rett til.

Nå må du ikke glemme at dette faktisk var en diskusjon om "den beste gitarsoloen", og ikke "hva slags musikk liker du". jeg blåser i om folk hører på Metallica til øra faller av, men sier bare klart i fra min mening når det kommer såpass (i MINE ØYNE) latterlige påstander som at Kirk Hammett har den beste gitarsoloen ever... :p

Klart du kan ytre din mening, men jeg mener, en fyr nevner Metallica: Det første som skjer er at en eller annen gitarg33k popper opp og nevner hele G3 ++ og skråler ut at Kirk Hammet er ubrukelig. :roll:

Og "den beste gitarsoloen" er akkurat like subjektivt som "beste album", eller "beste seigmannvariant". Det avhenger helt og holdent av hva personen liker. Personlig synes jeg Led Zeppelins "Since I've Been Loving You" har/er den beste soloen i historien. Selv om du ikke deler min oppfatning, betyr ikke det at du trenger å komme trekkende med "OMG NEI, VAI, SATRIANI, LEDERHÖSEN OG SOLBRILLER :woot: LOLOl", men du må GJERNE ytre hva DU synes er best, for all del, men du MÅ ikke tråkke på andre fordet. Bare fordi DU er gitarfreak, og dermed "vet best".

Vet ikke hva du legger som kriterier for beste gitarsolo, men jeg mener ihvertfall den bør ha følelse og ett bestemt uttrykk. Teknikk er totalt urelevant.

At jeg liker den best av alle gitarsoloer jeg har hørt. Om teknikk, feeling eller flow spiller inn på det, ja det er en annen sak.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Jeg deler ikke din mening om at Jimmy Page har den beste soloen, men herregud den mannen kan jo tross alt spille som en gud så jeg forstår jo synspunktet ditt.

Apropos tråkke på andre, Jeg har da aldri på noen måte skrevet noe negativt om om vedkommende som skrev at han likte Metallica. jeg skrev faktisk at bare at jeg ikke likte Kirk. Er det noen som tråkker på andre her, så er det jo faktisk du med den utdritingen din.

Du genereliserer oss gitargutter bare som en gjeng som bare går etter fart, teknikk og wank. Personlig har jeg overhodet ikke sansen for shredding, og syns ikke Petrucci er Vai's høyre hånd...langt ifra.

Det går faktisk også ann å like musikken til Steve Vai uten at teknikk og fart er utgjørende faktorer for det.

Lenke til kommentar

Er det min tur til å tirre opp gjengen ved å nevne Maiden da? Noen av mine favoritt soloer finne på et album ved navn Wolfheart av den portugisiske metallgruppa Moonspell.

Jeg kan desverre ikke sette fingeren på min BESTE solo her som en enkeltsang, det er rett og slett for vanskelig..

Lenke til kommentar
Jeg deler ikke din mening om at Jimmy Page har den beste soloen, men herregud den mannen kan jo tross alt spille som en gud så jeg forstår jo synspunktet ditt.

Jeg forventer ikke at du skal dele det heller.

Apropos tråkke på andre, Jeg har da aldri på noen måte skrevet noe negativt om om vedkommende som skrev at han likte Metallica. jeg skrev faktisk at bare at jeg ikke likte Kirk.

OK...så det er sagt en gang for alle; Kirk Hammett kan ikke spille gitar.

Nettopp, ja. :ermm:

Er det noen som tråkker på andre her, så er det jo faktisk du med den utdritingen din.

Øhm, nei. Men jeg har hørt rykter om at angrep er det beste forsvar. Du kan vel bekrefte det? :roll:

Du genereliserer oss gitargutter bare som en gjeng som bare går etter fart, teknikk og wank.

PISS. Jeg generaliserer (på en noe harmløs måte) "dere gitargutter" som en gjeng som bare går etter Var, Satriani, Malmsteen og Petrucci. Det er naturligvis fair enough, de er alle _glmimrende_ gitarister. Det som gjør meg litt kvalm er vel egentlig den "vi har rett, du har feil"-holdningen som hviler i den leier'n. For all føkkings del, ytre din mening, men for all del igjen, la andre ha sin uten å bli begravet i [fyll inn liste G3-gitarister] og praik om feeling, flow, og Gud vet hva. Selve hovedpoenget mitt er vel egentlig at en gitarsolo ikke kan måles, akkurat som at om et album er "bra" ikke kan måles. Dette er kun ment for en hyggelig tråd der folk kan ytre hva DE synes er den beste gitarsoloen, det betyr ikke at man trenger å trekke det utover andre. Jeg mener, om jeg på død og liv skulle ville digge Kirk Hammet så saftig at jeg sa noe så skandaløst ( :o ) som at jeg synes han har verdens beste gitarsolo, basert på mine egene oppfatninger og erfaringer, så blir jeg jo bare begravet i gitaristnavn og fortalt at jeg har FEIL.

Personlig har jeg overhodet ikke sansen for shredding, og syns ikke Petrucci er Vai's høyre hånd...langt ifra.

Var kun ment som en liten pekepinn på at "Vai er Gud" og ditt og datt er hans disipler. You get my drill.

Det går faktisk også ann å like musikken til Steve Vai uten at teknikk og fart er utgjørende faktorer for det.

Hvorfor motargumenterer du noe jeg aldri har sagt? Selvfølgelig kan man det! For all del, disse gutta lager mye møkk bra musikk. Jeg vet godt at du legger vekt på Feeling osv. osv. Så flott for deg, det er ikke sikkert alle andre gjør det. Personlig legger jeg vekt på om jeg liker den. Naturligvis KAN feeling og sjel osv. spille inn på det.

Lenke til kommentar

ok.

Jeg trodde faktisk det var lov å diskutere ting som er ganske så relatert til gitarsolo, men tydeligvis var visst dette en tråd hvor hver enkelt skal ramse opp sin favoritt solo også kan vi andre lese hva vedkommende mener.

fair enough...får bare beklage da, at jeg uttrykte min misnøye over Kirk Hammett.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt du ikke kan diskutere, men at det blir for teit å av den grunn måtte skrike til en eller annen at [fyll inn] er udugelig, og at det du mener er 1000 ganger bedre. Du må gjerne mene det, men å skråle ut i en flom av G3-gitarister, sjelløshet og det som verre er, ja det passer seg ikke.

Lenke til kommentar
Nå må du ikke glemme at dette faktisk var en diskusjon om "den beste gitarsoloen", og ikke "hva slags musikk liker du".

Den mest teknisk soloen er ikke nødvendigvis den beste. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Den mest teknisk soloen er ikke nødvendigvis den beste.  :)

Word! :yes:

Helt enig...

Så nå kan jeg ytre min mening:

Kirk Hammet har mange kule soloer og han kan spille sitt instrument. Er du god nok på gitar til å dømme han? Har han stilt opp i gitarwank-VM?

Steve Vai har kjedelig gitarwank-musikk og det blir fort veldig slitsomt når hver jævla sang er en lang solo. Yngwie Malmsteen går for det samme.

Joe Satriani derimot er en variert musiker som greier å løsrive seg fra teknisk dilldall og lage enkle melodier som fenger i tillegg til teknisk avansert gitarspill med fine soloer.

Jesper Strømblad (In Flames) synes jeg også har en bråte med fete soloer. Han er kanskje ikke fantastisk flink på gitar, men han er mer enn god nok og skikkelig kreativ og musikalsk. Eksempler: December Flower, Suburban Me, The Hive, Only For The Weak, Scorn, Embody The Invisible.

Lenke til kommentar

Den mest teknisk soloen er ikke nødvendigvis den beste.

Selfølgelig er dette helt korrekt. Har jo skrevet det samme uttallige ganger nå..jiiz :roll:

Regner med at dette var rettet mot meg:

Kirk Hammet har mange kule soloer og han kan spille sitt instrument. Er du god nok på gitar til å dømme han?

Ja. Jeg er da god nok til å mene at Kirk er dårlig. Skjlnner ikke hva det har med saken å gjøre igrunn.

Steve Vai har kjedelig gitarwank-musikk og det blir fort veldig slitsomt når hver jævla sang er en lang solo. Yngwie Malmsteen går for det samme.

Joe Satriani derimot er en variert musiker som greier å løsrive seg fra teknisk dilldall og lage enkle melodier som fenger i tillegg til teknisk avansert gitarspill med fine soloer.

Har du hørt noe særlig Steve Vai da? Jeg mistenkter at du har lastet ned Steve Vai - "Speed Metal Symphony" fra KaZaA..right?

Skal vi gå utifra et rent musikkteoretisk/analytisk ståsted så er vel Steve Vai hakket mer variert enn Joe Satriani. Går vi på platene er de vel så og si like varierte jevnt over, men går vi til improvisasjons siden er vai mer kreativ (hvis kreativ betyr å gjøre finne på nye ideer). Satch har en tendens til å spore inn på legato licks vi har hørt før.

Malmsteen er den minst varierte og drar vel de samme arpeggione dagen lang.

Har ikke noe særlig sansen for Malmsteen, men respekterer han for det han driver med. Ligger mye har trening og disiplin bak det der.

Jesper Strømblad (In Flames) synes jeg også har en bråte med fete soloer. Han er kanskje ikke fantastisk flink på gitar, men han er mer enn god nok og skikkelig kreativ og musikalsk.

Helt enig. In Flames er ganske kult.

Endret av GTS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...