Gå til innhold

Den beste gitarsoloen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metallica - Ride the lightning, one, unforgiven, welcome home (sanitarium)+++++++

 

Får hive på en norsk en også Marius Müller - Ikke tru et ord og carmen. Synd at denne mannen ikke er med oss mer.

 

Santana - smooth, Mark Knopfler - What it is

 

Hvis man først skal nevne Satriani så bør man også nevne Steve Vai med The Audience Is Listening og hans versjon av Beethoven's 5th man må jo bare trekke på smilebåndet.

Lenke til kommentar
Beste riff:

 

Randy Rhoads i Ozzy - Crazy Train

Pantera - Cemetary Gates

 

Beste Soloer:

 

Malmsteen - .... øhh mye.

Hvordan i alle dager kan du synes at Malmsteens soloer er bra? Han kan jo ikke lage musikk (dog kan han spille sin gitar). Bare gitaronani med flust av arpeggios og opp-og-ned kjøring av skalaer. Greit nok at han gjør det fort, men det blir ikke bra av den grunn. Malmsteen lager etter min mening kjedelig musikk.

 

Teknikk skaper ikke bra musikk.

Lenke til kommentar
ALT for mange geniale og nevne men Kai Hansen, Joe Satriani, Steve Vai, Thomas Youngblood, Jani Limatainen og Steve Luthaker (skriveleif) har levert mange meget habile

Lukather. ;)

Må slenge på John Petrucci og Michael Romeo på den lista.. ;)

goes without saying :)

Lenke til kommentar
Steve Vai med The Audience Is Listening og hans versjon av Beethoven's 5th man må jo bare trekke på smilebåndet.

Steve Vai har aldri laget en versjon av Beethoven's 5th...

Så sånn er det..

 

Og ved at du faktisk trodde at det var Vai som spilte det du hører på den mp3-filen, beviser du at du faktisk er temmelig ukompetent til å avgjøre hva som er en bra solo eller ikke.. :green:

Lenke til kommentar

SKulle også bare forsvare Malmsteen. Jeg veit, jeg veit. Alle hater Yngwie til å begynne med. Men han overrasker stadig. Malmsteen har flere likhetstrekk til Bach enn noen andre gitarister, og selv om det tar litt tid å venne seg til, så er det mange fabelaktige melodier å finne til slutt. Likhetene mellom Bach og Yngwie er blant annet: melodisk moll, simple akkordoverganger som repeteres i et fast mønster. Det er sikkert mer og når jeg kan mer om musikk.

 

Men jeg sluker ikke alt Yngwie gjør rått, neimensanten det skal være sikkert og visst. Jeg hører ikke på noenting av det nye han har laget (fra Odyssey i 1988 omtrent). Det er de tre første skivene som er gull. "Rising Force" fra 1984 er et av verdens mest solgte instrumentale album, og om du hører "Rising Force"-skiva fra 1980 som er utgitt av Marcel Jacob, finner du en SVÆRT begavet 16-åring. Jeg har ALDRI i mitt liv hørt noe villere fra en 16-åring. Yngwie kan anklages for veldig mye, og jeg synes også han oppfører seg som en idiot til tider, men at han ikke har et MASSIVT talent kan ingen med peil på gitar si uten å derav ha innrømmet at de ikke veit hva de snakker om.

 

Yngwie inspirerte både Bettencourt, Paul Gilbert og ikke minst Jason Becker (bless!). Faktisk er deler av introen på "he man woman hater" med Extreme rippet direkte fra noe av Yngwie's soloer på Alcatrazz-liven fra 1984.

 

Synes nå han gjør det vanvittig bra på G3-CDen i hvert fall... Hva angår DVD-en så blir han nok slitsom ja :) kan jeg tenke meg.. har ikke fått sett den enda.

 

MEN når alt kommer til alt: INGEN artister er verdt å ha et manisk forhold til. Det koster deg penger og ikke minst tid. Bedre å øve alene og utvikle sin egen stil... Det er jo det det handler om også da.

 

edit: kom akkurat til å lese en gang til hva det var som fikk meg til å skrive denne posten. Nemlig at jeg skrev at Malmsteens soloer er best.... Ved nærmere ettertanke er jeg helt enig med deg. Det siste jeg hører på bootlegs og sånn er selvfølgelig soloene hans, noe som er grufullt kjedelig. Helt enig. MEN det jeg tenkte på var kanskje mer noe helhetlig.... Licks og låtmateriale, for IKKE Å SNAKKE OM melodilinjer er jo til tider utrolig genialt! MEN soloene er jo tross alt sjelden noe å skryte av... Du har rett i det......

 

Så jeg kom opp med hva jeg mener er den beste gitarsoloen noensinne: Dire Straits: Brothers in Arms! All ære til Knopfler! Jeg skjønner ikke at det går an!

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...