ehatleskog Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Hvilket kamera er kjappest fra jeg trykker på knappen, til bildet er tatt? Har en følelse av at digitale kameraer er sinnsykt trege. (kamera for vanlgie forbrukere...) En kompis kjøpte nettopp ett Sony Cybershot (5m.pix) som skulle være så kjapt; kunne skru på ett system som gjorde at kameraet fokuserte hele tiden (strømkrevende) som gjorde at du slapp å vente på denslags når bildet skulle tas... Jeg ble ikke imponert. Hva skal jeg velge? Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Nå er det meste relativt, det spørs hvilke krav du har til hurtighet. Og hva skal være hurtig: autofokus ,bilde til bilde m/u blits eller antall bilder i løpet av ett gitt tidsrom ? Denne linken gir en oversikt på hurtighet over en del relevante kamera : http://akamera.no/tester/hurtighet.html Jeg er enig med deg, forsinkelsen i de fleste kompakte digitalkamera er forferdelig irriterende. Det hender jo man ønsker å ta bilder av annet en fruktfat og solnedganger. Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Vær klar over at Nikon D70 ikke er med i denne oversikten enda. I følge testen av D70 her på Akam, så er D70 av de hurtigste kameraene på de fleste områder. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det virker som du setter store krav til hurtighet, og i såfall er det kun digitale speilrefleks som oppfyller dine krav. Disse er like kjappe som analoge speilrefleks. Kompakte digitalkamera sliter fortsatt med en viss forsinkelse, men det er blitt en sinnsyk forbedring her bare det siste året, halvannet året. Nå er ett halvt sekund akseptabel tid. For ett par år siden, var to-tre sekunder bra. Lenke til kommentar
ehatleskog Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Har kanskje store krav, men de _burde_ ikke være store. Ikke rart det ikke finnes bilde av UFO'er... de har jo forlengst flydd avgårde Men fra spøk til alvor.. Jeg er slettes ingen seriøs fotograf, jeg kunne bare tenkt meg ett digitalt kamera som tar bildet NÅR jeg trykker på knappen (nesten når...) Har svært liten peil, så derfor må jeg spørre; er digitalt speilrefleks sinnsykt dyrt? ett kamera for meg er ca så viktig som 5000 kroner... Da kan jeg vel bare gleme denne saken Har noen noe anbefalinger? så jeg slipper å lete Endret 21. april 2004 av ehatleskog Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Et digitalt speilrefleks : 13000-15000,- Kompakte : Canon, Nikon og Olympus har ikke så hurtig autofokus som man kanskje skulle ønsket seg, selv om bildekvalitet er i toppklasse. Det ser ut som Casio Z4 eller Sony DSC T1 er kamera med meget hurtig autofokus og liten utløserforsinkelse. De ligger også innen for din limit. Men dette er en kontinuerlig prosess fra kameraleverandørene og man forventer en forbedring på dette fra hver ny modell som lanseres. Det strømmer på med lekkerbiskener utover våren så dette er et valg du må ta. Du bør uansett vente til testen på Casio Z40 fra akamera som er rett rundt hjørnet, den sannsynlig enda litt raskere en Z4. Lenke til kommentar
Casle Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Som eier av et Casio Z4 så kan jeg bekrefte at det er veldig raskt. Det fokuserer raskt og tar bildet med en gang du trykker ned knapppen. Det gjorde ikke mitt gamle Nikon 5700... Mvh C Lenke til kommentar
mrbard Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Mitt Fuji Finepix S7000 tar bildet med veldig lav forsinkelse (den var vel oppgitt til 0.0x sekunder her på akam et sted). Det går aller raskest når man bruker manuell fokus. Oppstart på digitale kompaktkameraer er dog lengre enn på digital SLR fordi kompaktkameraene har motorer som bl.a. kjører ut optikk og slikt. Men når kameraet først står på kan man ta ofte bilder like raskt som med SLR. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Mitt Fuji Finepix S7000 tar bildet med veldig lav forsinkelse (den var vel oppgitt til 0.0x sekunder her på akam et sted). Det går aller raskest når man bruker manuell fokus. Med de fleste kompakte digitalkamera, kan man forhåndsfokusere ved å trykke utløseren halvveis ned. Når man da trykker utløseren helt ned, tar den bilde med en gang. Så at manuell fokus fører til at ett kamera tar bilde med en gang, er ganske normalt. Så ett tips, hvis forholdene tillater deg å forhåndsfokusere, gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå