cazper_no Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Hei, trenger en ny server og trenger noen anbefaligner til hardware og oppsett til denne. Det aller viktigste kravet er at dette systemet må være helt stabilt. Serveren skal kjøre web, mail og database aplikasjoner i FreeBSD. Den skal behandle ca 1000 mail, ca 150 000 webhits (100-150 MB) hver dag. Prismessig er jeg begrenset til 10 000 kr, men tar gjerne i mot forslag på billigere løsninger også. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Skal det være midi-tower altså? Blir vel Asus P4P800 deluxe-E eller hva nå det kortet hete igjen En P4 3.0Ghz med 1.5-2GB Corsair TwinX minne Dell har gode servere Endret 20. april 2004 av LoS Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Dell har gode servere Ja, de har fine servere, men i det prissegmentet jeg ser på så er det vel mulig å få litt mer for pengene hvis jeg setter sammen noe selv? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Dell har gode servere Ja, de har fine servere, men i det prissegmentet jeg ser på så er det vel mulig å få litt mer for pengene hvis jeg setter sammen noe selv? Det har du helt rett i Hvilke deler har du fra før da? Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Hvilke deler har du fra før da? Har ingen deler fra før, ser etter en helt ny server, som skal overta for en annen jeg har. Trenger ikke å ha plass til mer enn 2 disker, cd-rw og diskettstasjon.. med andre ord ikke noe big-tower her nei Men stabilitet for alt av ustyret er veldig viktig! Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Blir vel Asus P4P800 deluxe-E eller hva nå det kortet hete igjen En P4 3.0Ghz med 1.5-2GB Corsair TwinX minne Høres lurt ut. Ta gjerne et hovedkortkort med innebygget grafikk (i865G), sparer du noen kroner Hva minne angår tror jeg vel ikke du trenger mer enn 1GB (men det ser du jo). TwinX er fint det, kanskje litt dyrt, et billigere alternativ er jo Geil eller Twinmos. Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Hva slags disker anbefaler dere? Opteron eller Xeon CPU? - Eller bare vanlig P4 Northwood, i såfall hvorfor? Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 10.000kr er jo ikke så alt for mye for en server... Og har ikke så god peiling på såkalte low-end servere. Hva med noe slikt? Samsung DVD-ROM 16x48x IDE/ATAPI Intel Pentium 4 - 3.0Ghz Socket PGA478 2x Western Digital 74GB Raptor S-ATA Intel Bayfield D865GBF S478/800 med VGA Chieftec Dragon Midi Tower kabinett GRÅ 2x TwinMOS 512MB DDR PC3200 = 9 927,00kr hos MPX.no' Så hiver du på et GbLAN nettverkskort. Så på AMD MP system, men ble litt dyrere. Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Sier P4, pga. pris grensen... Ellers ville jeg lagt litt ekstra i serveren, og kjøpt opteron eller evt. xeon. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Dollar, det var bare ett lite utkast, fikk litt lite info til å begynne med @topic: Lister opp litt jeg PsData: 52x CD-spiller floppy 2xWD 40GB raptor i raid1 2x strøm -> s-ata Dårlig agp skjermkort P4 3.0Ghz Northwood 1GB Geil DDR400 Minne Asus P4P800 hovedkort med Gblan og s-ata Kabinett + 350w PSU 8953,- En slik server hadde ihvertfall jeg likt =) Dessuten så burde produkter med liten feil"ratio" brukes samt av god kvalitet og tåler en del stress edit: en P4C prosessor holder nesten helt sikkert, det skal en del til for å få en dårlig webserver med såpass mye prosessorkraft. Mange som klarer seg med mye mindre enn det igjen og Endret 20. april 2004 av LoS Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 AMD Opteron 144, 1.8 GHz, 1way Socket 940, 1 MB cache, BOXED Asus SK8N Hovedkort for Socket 940 nForce3 PRO 150, SATA, LAN, Firewire Sapphire Radeon 7000 32MB SDR AGP,ATI7000,TV-Out, Lite-Retail Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200 DIMMs Western Digital Caviar 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Q-Tec Midi tower ATX 6022MD Value Line, m/300W AMD/P4 LG CD-spiller 52x (GCR-8523BB) Hvit Bulk Thermaltake Venus 12 CPU-Vifte A1744 Socket 754/940-AMD Opteron/AMD 64 Totalt: 9094.87 Men jeg veit ikke så mye om servere og sånt Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Blir vel Asus P4P800 deluxe-E eller hva nå det kortet hete igjen En P4 3.0Ghz med 1.5-2GB Corsair TwinX minne Høres lurt ut. Ta gjerne et hovedkortkort med innebygget grafikk (i865G), sparer du noen kroner Hva minne angår tror jeg vel ikke du trenger mer enn 1GB (men det ser du jo). TwinX er fint det, kanskje litt dyrt, et billigere alternativ er jo Geil eller Twinmos. Har du et hovedkort med grafikk å anbefale? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Dollar, det var bare ett lite utkast, fikk litt lite info til å begynne med @topic: Lister opp litt jeg PsData: 52x CD-spiller floppy 2xWD 40GB raptor i raid1 2x strøm -> s-ata Dårlig agp skjermkort P4 3.0Ghz Northwood 1GB Geil DDR400 Minne Asus P4P800 hovedkort med Gblan og s-ata Kabinett + 350w PSU 8953,- edit: en P4C prosessor holder nesten helt sikkert, det skal en del til for å få en dårlig webserver med såpass mye prosessorkraft. Enig, så lur ut den derre, tror og en P4C klarer seg i lange baner. Kabinettet spesifierer du ikke men jeg vil tro du tenker på AOpen med en AOpen/FS strømforsyning (Q-tec BØR unngåes, prisen reflekterer i høyeste grad den dårlige kvaliteten på kasse og PSU). Er RAID ikke påkrevd ville jeg sett på dette AOpen kortet, det har gigalan og innebygget skjermkort (penger spart). Ellers hadde vært nyttig med litt info om kravet til diskplass (GB) , redundans (RAID1) og nettverk (100mbit/gigabit)? Edit: Great minds think alike, kabinettet er det samme som jeg hadde i tankene Endret 20. april 2004 av Dollar Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Ellers hadde vært nyttig med litt info om kravet til diskplass (GB) , redundans (RAID1) og nettverk (100mbit/gigabit)? Disk redurans vil jeg gjerne ha, kravet til diskplass er ikke stort for øyeblikket, men utvidelsesmuligheten må være der. Det viktigste er å finne disker som ikke kræsjer, er WD raptor det beste? Når det gjelder nettverk så er det helt klart en fordel om det er gbit muligheter. Når det gjelder kabinett så har jeg et slikt ettstående, med 400W PSU, det burde vel fungere ganske greit til det jeg vil bruke det til? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Raptor diskene er høyt ytende, pluss med raid1 er du ganske sikret, kræsjer hele den ene disken ligger akkurat samme data på den andre, så det er bare å kjøpe en ny en isåfall Kabinett har veldig lite å si, det eneste må være luftstrømmen, ett par vifter hjelper alltid. Hva slags PSU har du som står i der? Dollar; har selv utrolig dårlig erfaring med AOpen så jeg vil ikke annbefale det grunnet de problemene jeg har hatt med det. Man anbefaler jo som oftest ikke ting man ikke liker edit: husker jeg ikke feil er det intregret Gigabit NIC på det hovedkortet, noe som gjør det svært bra da dette ikke kjøres gjennom PCI porten Endret 20. april 2004 av LoS Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Disk redurans vil jeg gjerne ha, kravet til diskplass er ikke stort for øyeblikket, men utvidelsesmuligheten må være der. Det viktigste er å finne disker som ikke kræsjer, er WD raptor det beste? Når det gjelder nettverk så er det helt klart en fordel om det er gbit muligheter. Når det gjelder kabinett så har jeg et slikt ettstående, med 400W PSU, det burde vel fungere ganske greit til det jeg vil bruke det til? Ok, redundans = RAID1 (info her), så da synes jeg du skal gå for 2x 36GB Raptor (to av disse er tross alt 2000kr billigere enn to 74GB'ere). Raptor er helt sikkert den mest pålitlige IDE/S-ATA disken du får idag. Suppler heller med en vanlig billig IDE disk til datalager for filmer o.l. I865G kort med RAID og GbLAN blir faktisk dyrere enn de "billigste" i865P/GbLAN/RAID kortene og et billig skjermkort så dette er nok løsningen. Da vil jeg anbefale deg Asus P4P800 Deluxe pluss et billig skjermkort, som f.eks252 kroner. Den kassa fra Microplex gjør fint jobben, bare pass på at den 400W PSU'en er av en duganes kvalitet om levetid på komponenter og opptid er viktig Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Dollar; har selv utrolig dårlig erfaring med AOpen så jeg vil ikke annbefale det grunnet de problemene jeg har hatt med det.Man anbefaler jo som oftest ikke ting man ikke liker edit: husker jeg ikke feil er det intregret Gigabit NIC på det hovedkortet, noe som gjør det svært bra da dette ikke kjøres gjennom PCI porten AOpen kortet har CSA gigabit lan (som ikke går via PCI), Asus har bare vanlig PCI basert gigabit lan på alt unntatt P4C800E. På en maskin med bare noen få disker (som sitter på ICH5R-southbridge) har det noe særlig å si, siden PCI bussen likevel ikke blir brukt til disk-trafikk. I større servere hvor RAID/SCSI kontrollere okkuperer PCI slotter er CSA et must. Ulempen med AOpen kortet er at det har ikke onboard RAID (og en skikkelig RAID kontroller er dyrer enn et skjermkort så derfor Asus her) Har selv gode erfaringer med AOpen - så derfor anbefaler jeg det (på lik linje med MSI, Asus og Abit som jeg for tiden bruker i mine maskiner) Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Når du nevner det så høres det faktisk veldig riktig ut Intregerte nettverkskort har for min egen del alltid vært vesentlig bedre enn det man plugger inn i pci porten. Ikke har jeg noe annet i mine pci porter heller. For min del har AOpen aldri vært noe annet enn bråkete duppeditter som ikke funker/yter slik dem skal. AOpen har dog aldri vært ustabilt hos meg da Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Prosessorkraft er vel ikke det viktigste her så det er mulig å spare inn litt på å gå for en lavere klokket CPU. P4C 2.8GHz? Ellers ville jeg gått for WD Raptor 74GB gjerne i Raid1. Det vil gi noe bedre ytelse til webserver delen, siden Raid1 gir god lese ytelse. Ellers er CSA GbE LAN en fordel å ha. Skal du opp ett hakk så kan en jo titte på dette: https://prisguiden.no/produkt/3492 https://prisguiden.no/produkt/926 SCSI _er_ bedre enn S-ATA! Særlig når det er mange som bruker disken sammtidig. Påliteligheten er vel ca den samme som WD Raptor. De har 5 års garanti. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 ...Ellers ville jeg gått for WD Raptor 74GB gjerne i Raid1... ...SCSI _er_ bedre enn S-ATA!... Helt enig i begge deler, problemet er bare å holde prisen under 10K. En "nedgradering" til 2.8C er ikke dumt, det er ingen praktisk forskjell på 2.8 og 3.0 annet en prisen CSA gigabit (bruker det selv i min server) er helt fenomenalt, men poenget er vel størst dersom PCI bussen er lesset ned med andre 'travle' kort. Angående ytelsen på CSA-gigabit (for de som enda er tvilere) under TG nå leverte min server i perioder over 100MB/s via CSA gigabit. Peak var lørdagen, da den freste ut 3.6TB på en dag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå