willypolly Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Er instillingen av Volt i BIOS avgjørende når man skal overklokke? Jeg har på default(Volt), og med min 1000MHz Athlon får jeg ikke mer enn 11*100=1100MHz. Enda jeg har en bra kjøleribbe Taisol CGK760 og Arctic silver 3. Prøver jeg mer enn dette, fryser bare maskina i spill/3Dmark o.l. Tempen ligger på ca 37 IDLE, så det bør jo ikke være problemet... Noen som har peiling? Skal jeg skru opp Core Volt? Hilsen newbee.... Lenke til kommentar
aSSmaSter Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Kanskje, hvis du vil..... å sette opp voltcoren kan ødelegge prosessoren din, men prosessoren din kan kanskje ikke yte mere med kun default v.core. jeg kjører 1.85 på min celeron 1.0 GHz @ 1.3 GHz, defaulten er på 1.75 Lenke til kommentar
Ash Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Det er ofte at du kan overklokke mer ved å gi prosessoren mer spenning og jobbe med. Det som skjer er at den utvikler enda mer varme slik at du trenger en større kjøler for å "skuffe" unna den ekstra varmen. Eks: Jeg har en T-bird 1.2Ghz. Den gjør 1.4Ghz uten å mukke. Mer enn det vil den ikke med standard spenning. Øker jeg spenningen til 1.85 så klarer den 1.466Ghz 100% stabilt. Men den utvikler mer varme og krever en bra kjøler for at det skal være vits. Så i ditt tilfelle så vil det kanskje hjelpe, men alt med måte. Du kan ikke direkte skade prosessoren din ved å øke spenningen (innenfor de grenser som biosen gir deg), skaden kommer fra overoppheting hvis du har for dårlig kjøling. Hadde du derimot kunnet velge vcore fritt i bios hadde det ikke vært noe problem å "nuke" en prosessor. Dessuten finnes det eksempler der hvor en økning av vcore ikke hjelper, det er i de tilfeller hvor prosessoren enten ikke orker mer samme f, eller at det er et annen element i maskinen din som stopper deg fra å overklokke mer. Et eksempel på en prosessor som ikke orket mer var en P3 jeg hadde, det var en 650Mhz som jeg klarte å få til å kjøre på 845Mhz med standard spenning. (6.5x130Mhz på et hovedkort som var godkjent for 133Mhz fsb og med PC133 ram). Selv om jeg økte vcore så høyt som biosen ville la meg så orket ikke prosessoren mer enn 845, 866 (6.5x133Mhz) var rett og slett umulig å oppnå. Selv med et monster av en Alpha kjøler etc. Men ihvertfall, alt med måte. Prøv deg fram litt av gangen! Alle bioser jeg har sett for Athlon prosessorer gir deg ikke muligheten til å øke mer enn 1-1.5volt og det tar ikke knekken på prosessoren uten videre. Men har du et modda hovedkort så ikke kom og klag hvis du har brent prosessoren din med 3volt vcore. [ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-04-03 20:36 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå