human Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Jeg for noen måneder siden kjøpte jeg et nytt hovedkort - abit ai7. Per i dag er jeg veldig tilfreds med kjøpet - så lenge jeg har kjørt windows på maskinen. Jeg vurderer nemlig sterkt et bytte ifra windows til linux, økonomiske og personlige årsaker, men jeg er usikker. Jeg har hatt hardware-problem før i linux, da i mandrake 9.1. Blant annet fungerte ikke lyden. (kanskje fordi jeg ikke fant drivere til det?) Uansett så vurderer jeg nå å bytte ifra windows til fedora, finnes det folk her ute som kan hjelpe meg med å skaffe drivere til mitt hovedkort? Mer informasjon om abit ai7 finner du her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121244&cks=SER På forhånd, tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Intel-chipset er som regel godt støttet i de siste linux-distroene. Jeg hadde trøbbel med et AMD-basert system, men har aldri hatt trøbbel med Intel, spesielt ikke med Fedora eller RedHat. SuSe fungerer helt utmerket med Abit IC7 MAX3, og alle enheter ble funnet og installert korrekt ved installasjon av OS`et, så jeg tror du trygt kan migrere over. Ta et image av disken først Lenke til kommentar
human Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Mhm, skal ta backup av disk og data, dog det ligger veldig lite på denne disken enda ... det meste ligger på en annen disk jeg har liggende på skrivebordet her. Hva med nettverks- og lydkort, fungerer det "automatisk" hvis jeg legger inn fedora. Det kan være kjipt og sitte der uten drivere og ikke ha tilgang på internett Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Godt poeng, det er fordelaktig å hente ned slikt på forhånd. De fleste distroer har lister over støttet hardware liggende ute på nettet slik at man kan søke. Når det gjelder det kortet du har, bør/skal alle enheter støttes og installeres automagisk med Fedora. Husk driver til skjermkort, og evt til S-ATA kontroller. Sistnevnte bør du sjekke opp hvorvidt det er støtte for, det vet jeg ikke. Ifølge LinuxMafia er S-ATA støttet i siste kernel. Men har du ikke S-ATA disk er ikke det noe du bør tenke på. Endret 20. april 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
human Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Ok, tusen takk for hjelpen .... jeg har s-ata og skal sjekke opp om fedora støtter det (tror det gjør det, men). skjermkortet har jeg drivere til her. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Fedora støtter s-ata, har innstalert det selv med s-ata Jeg hadde ingen problemer med mitt Abit IC7 kort i fedora core 1, fedora har som redhat svært god hardwarestøtte Hadde 0 problemer med mine specs i fedora, bortsett fra skjermkortet da. Men drivere til det finner man på ati/nvidia sine sider, og hjelp finner man i linux forumet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå