Fredrik Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 (endret) *snip* Jeg har da ikke nektet for at plomberinger ikke gjør det mulig å oppnå turtall? Det jeg var mest uenig i var det at mopeder skal gå 45 uansett hvordan man vrir og vender på det. Det som skjer med plomberingene som jeg har hørt eksempler på er at på girmopeder ihvertfall, så sperrer turtallet på cirka 6 000 rpm, noe som resulterer i at turtallskicket ikke kommer, folk har ikke kommet opp den bratte bakken som de må opp for å komme inn i sin egen oppkjørsel. Bare ett eksempel til dere som mener at plomberinger så fint og alt det der. og til det med hvordan trallen fungerer; Reglene er så vidt jeg vet at den skal være kalibrert til motstand, og det skal sitte en på mopeden når den testes som veier minst 70kg. Igjen, beklager. EDIT: De satt ned fra 50km/t til 45km/t pga. EU-regler som vi må følge fordi vi er medlemmer av EØS. Endret 15. september 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Flott, da er vi alle enige da Men finnes det noen 4takter mopeder på markede idag? (lurer fordi vi hadde jo noen få i "gamle dager" og en firetakter lider ikke så mye av å bli "kvelt" litt, og har jo langt bedre dreiemoment..) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 (endret) Jeg er ikke helt sikker på 50cc 4-takter. Men 125 finnes det en del av, men det er jo en helt annen sak. EDIT: hmm, jincheng monkeybike er 4t, da er sikkert honda monkey som jinchengen er en kopi av også det .(tror det var honda.) Endret 15. september 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
friction Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Det vi trenger er en mellomting mellom 50cc og 125cc som alle har råd til og som i tillegg går raskere. Dette innebærer selvfølgelig bedre opplæring, men ikke i den grad som 125cc. Mellomleddet kjører i likhet med mopeder og scootere avgiftsfritt. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Er blitt årsavgift på mopeder også nå. 300+ i året. Ikke mye, men fortsatt; vi lever fortsatt i norge. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Er blitt årsavgift på mopeder også nå. 300+ i året. Ikke mye, men fortsatt; vi lever fortsatt i norge. Det skal #¤%¤ ikke være gratis å leve i dette landet. Lenke til kommentar
friction Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Årsavgift på moped? Det visste jeg faktisk ikke. Men det er faen meg ille at rike Norge ska kreve småpenger ut av oss unge lovende... Som om ikke registreringsavgift og forsikring er nok... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Samme tenkte jeg da jeg åpnet brevet fra Telemark politidistrikt. Bare 170 kroner i år da, siden det er halve året ellerno, men til neste år er det på'n. Lenke til kommentar
friction Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Tror ikke vi betaler avgift her i Møre og Romsdal jeg, har ikke hørt noe som helst om det. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg tror det er landsdekkende, bare vent og se om det dumper et brev fra politidistriktet ditt i posten. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Smirnoff Skrevet 15/09/2004 : 20:13 QUOTE (fredrikrb @ 15/09/2004 : 20:11) Er blitt årsavgift på mopeder også nå. 300+ i året. Ikke mye, men fortsatt; vi lever fortsatt i norge. Det skal #¤%¤ ikke være gratis å leve i dette landet. Hmmm... er dere ikke glade for å bidra litt til gjenoppbygging av veislitasjen da gutter..? Tenk selv, er sikkert ikke rent lite slitasje dere påfører veibanen når dere dundrer avgårde i over 40kmt med kjøretøyer som veier borti 100 kg.. :!: Fredrikbr EDIT: hmm, jincheng monkeybike er 4t, da er sikkert honda monkey som jinchengen er en kopi av også det .(tror det var honda.) Er det en sånn bitteliten latterlig sak? Var en som het Honda DAX før i tiden, en ganske tåpelig liten sak igrunn, men kul motor da 50cm3 - 4 takt...! Lenke til kommentar
friction Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Skal bli kjekt den dagen det kommer et brev i postkassa mi der det står: "Du må herved betale vegavgift for ditt kjøretøy på 150,- slik at vegslitasjen du påfører kan dekkes" "Da ska i flire!" Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 blablabla og har jo langt bedre dreiemoment..) Dette er bare feil desverre. Lenke til kommentar
MenMonic Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 IKKE trim moped!!!!! for all del Jeg trimme scooteren min og blei tatt for det Jeg fikk 4000 i bot og ble avskilta... har nå fått tilbake lappen min etter 3 måneder, og venter på å få vist scooteren så jeg kan få kjørt orginalt igjen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg har kjørte trimma moped i over 6 år. Hadde jeg fått en bot på 4000,- så hadde det vært verdt det. I motsetning til mange av "kameratene" mine som kjørte trimma (og fikk bøter osv. i ett kjør) så kjørte jeg med fornuft (som regel). Er 110% sikker på at det har redda meg fra en del bøter. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) sedsberg Skrevet 16/09/2004 : 16:45 QUOTE (pcp160 @ 15/09/2004 : 19:05) blablabla og har jo langt bedre dreiemoment..) Dette er bare feil desverre. Jeg håper det er noe av bla bla bla alt annet jeg har sagt du mener er feil, eller mener du faktis at det ikke er bedre dreiemoment i en 4-takts motor? Bør jo kanskje legge til at min påstand bør sees i sammenheng med diskusjonen. Altså, jeg mener ikke at en 2 takter nødvendigvis, hvis du måler ved det turtallet den leverer sitt høyeste dreiemoment ikke har et like høyt dreiemoment, poenget mitt er at det i praksis, (og særlig når det er snakk om plomberinger også) er langt bedre dreiemoment i en 4 takter. Rett og slett fordi den har et høyt dreiemoment over et mye større turtallsregister enn 2 taktere. To takter må ha høyere turtall for å oppnå bra dreiemoment, med plomberinger får den jo ikke det! Endret 16. september 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Om 2-taktere har bedre eller dårligere dreiemoment enn 4-taktere kommer helt an på hvordan motoren er laga/konstruert. Nye rieju/aprilia etc. (minarellimotorer) har absolutt totalt null effekt/moment på lavt turtall og er derfor selvfølgelig omtrent ubrukelige når en sperrer turtallet på dem. Dette fordet de oprinnelig er laga for å yte rundt 8HK. Ikke 2,5. En moped som er konstruert for å ha 2,5Hk toppeffekt vil ha (og har) MYE mere moment og effekt på lavere turtall. (Med mindre de som har konstruert motoren har vært i pillerus e.l.) Grunnen til at 2-taktere som oftest yter bedre pér kubikk en 4-taktere er fordet at 2-takterne produserer effekt på HVER omdreining mens 4-takterne kun produserer effekt på annenhver omdreining. Legg merke til at jeg sammenligner på samme kubbikk, og at ved sperring så blir saken helt annerledes. Btw: Noen som har prøvd å kjøre om kapp i terreng med Usperra Rieju vs Original DT50®? :!: Offtopic: Hva slags stoff tror dere designerene av denne gikk på? Endret 16. september 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg er helt 100% enig i alt du sier Sedsberg! Men jeg står like fult fast ved at under de omstendighetene vi snakker om her, vil du generelt ha et bedre dreiemoment i en 4 takter. Har også selv hatt div 100cm3 både 2 og 4 taktere, og det er liten tvil om hva som "drar" best. De var forøvrig også plomberte og på 4 taktern, var dette knapt merkbart bortsett fra toppfart. Men jeg er klar over at det også har vært en bra utvikling på "effektkurven" på 2 taktere siden jeg hadde disse. Tror egentlig vi er nokså enige (off topic, tror det har vært litt mye sopp jeg) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Ja jeg tror faktisk vi mener det samme ja. Men det er så UTROLIG mange som tror at 4-taktere alltid har høyere effekt enn 2-taktere siden 4 er et høyere tall enn 2. (Og et større tall MÅ jo bety at det er bedre!) I tilfelle noen lurer så er fordelene med 4-taktere lavere bensinforbruk, mye mindre sylinder/stempel-slitasje, mindre støy og mindre forurensning. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Og bedre bånndrag.... (får jeg lov å si det, sedsberg..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg