Gå til innhold

Trimme 50ccm


friction

Anbefalte innlegg

*snip*

Jeg har da ikke nektet for at plomberinger ikke gjør det mulig å oppnå turtall? Det jeg var mest uenig i var det at mopeder skal gå 45 uansett hvordan man vrir og vender på det. Det som skjer med plomberingene som jeg har hørt eksempler på er at på girmopeder ihvertfall, så sperrer turtallet på cirka 6 000 rpm, noe som resulterer i at turtallskicket ikke kommer, folk har ikke kommet opp den bratte bakken som de må opp for å komme inn i sin egen oppkjørsel. Bare ett eksempel til dere som mener at plomberinger så fint og alt det der.

 

 

og til det med hvordan trallen fungerer;

 

Reglene er så vidt jeg vet at den skal være kalibrert til motstand, og det skal sitte en på mopeden når den testes som veier minst 70kg.

 

 

Igjen, beklager.

 

 

EDIT: De satt ned fra 50km/t til 45km/t pga. EU-regler som vi må følge fordi vi er medlemmer av EØS.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smirnoff Skrevet 15/09/2004 : 20:13

  QUOTE (fredrikrb @ 15/09/2004 : 20:11)

Er blitt årsavgift på mopeder også nå. 300+ i året. Ikke mye, men fortsatt; vi lever fortsatt i norge. 

Det skal #¤%¤ ikke være gratis å leve i dette landet. 

 

 

Hmmm... er dere ikke glade for å bidra litt til gjenoppbygging av veislitasjen da gutter..?

Tenk selv, er sikkert ikke rent lite slitasje dere påfører veibanen når dere dundrer avgårde i over 40kmt med kjøretøyer som veier borti 100 kg.. :!:

 

Fredrikbr  EDIT: hmm, jincheng monkeybike er 4t, da er sikkert honda monkey som jinchengen er en kopi av også det .(tror det var honda.)

 

Er det en sånn bitteliten latterlig sak? Var en som het Honda DAX før i tiden, en ganske tåpelig liten sak igrunn, men kul motor da 50cm3 - 4 takt...!

Lenke til kommentar

Jeg har kjørte trimma moped i over 6 år. Hadde jeg fått en bot på 4000,- så hadde det vært verdt det. :p

 

I motsetning til mange av "kameratene" mine som kjørte trimma (og fikk bøter osv. i ett kjør) så kjørte jeg med fornuft (som regel). Er 110% sikker på at det har redda meg fra en del bøter. :)

Lenke til kommentar
  sedsberg Skrevet 16/09/2004 : 16:45

  QUOTE (pcp160 @ 15/09/2004 : 19:05)

blablabla og har jo langt bedre dreiemoment..) 

 

 

Dette er bare feil desverre. 

 

Jeg håper det er noe av bla bla bla alt annet jeg har sagt du mener er feil, eller mener du faktis at det ikke er bedre dreiemoment i en 4-takts motor?

 

Bør jo kanskje legge til at min påstand bør sees i sammenheng med diskusjonen. Altså, jeg mener ikke at en 2 takter nødvendigvis, hvis du måler ved det turtallet den leverer sitt høyeste dreiemoment ikke har et like høyt dreiemoment, poenget mitt er at det i praksis, (og særlig når det er snakk om plomberinger også) er langt bedre dreiemoment i en 4 takter.

Rett og slett fordi den har et høyt dreiemoment over et mye større turtallsregister enn 2 taktere.

To takter må ha høyere turtall for å oppnå bra dreiemoment, med plomberinger får den jo ikke det!

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Om 2-taktere har bedre eller dårligere dreiemoment enn 4-taktere kommer helt an på hvordan motoren er laga/konstruert. Nye rieju/aprilia etc. (minarellimotorer) har absolutt totalt null effekt/moment på lavt turtall og er derfor selvfølgelig omtrent ubrukelige når en sperrer turtallet på dem. Dette fordet de oprinnelig er laga for å yte rundt 8HK. Ikke 2,5. En moped som er konstruert for å ha 2,5Hk toppeffekt vil ha (og har) MYE mere moment og effekt på lavere turtall. (Med mindre de som har konstruert motoren har vært i pillerus e.l.)

 

Grunnen til at 2-taktere som oftest yter bedre pér kubikk en 4-taktere er fordet at 2-takterne produserer effekt på HVER omdreining mens 4-takterne kun produserer effekt på annenhver omdreining.

 

Legg merke til at jeg sammenligner på samme kubbikk, og at ved sperring så blir saken helt annerledes.

 

Btw: Noen som har prøvd å kjøre om kapp i terreng med Usperra Rieju vs Original DT50®? :!:

 

Offtopic: Hva slags stoff tror dere designerene av denne gikk på?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg er helt 100% enig i alt du sier Sedsberg! :yes:

 

Men jeg står like fult fast ved at under de omstendighetene vi snakker om her, vil du generelt ha et bedre dreiemoment i en 4 takter.

 

Har også selv hatt div 100cm3 både 2 og 4 taktere, og det er liten tvil om hva som "drar" best.

De var forøvrig også plomberte og på 4 taktern, var dette knapt merkbart bortsett fra toppfart.

 

Men jeg er klar over at det også har vært en bra utvikling på "effektkurven" på 2 taktere siden jeg hadde disse.

 

Tror egentlig vi er nokså enige :yes:

(off topic, tror det har vært litt mye sopp jeg)

Lenke til kommentar

Ja jeg tror faktisk vi mener det samme ja. :)

Men det er så UTROLIG mange som tror at 4-taktere alltid har høyere effekt enn 2-taktere siden 4 er et høyere tall enn 2. (Og et større tall MÅ jo bety at det er bedre!) :dontgetit:

 

I tilfelle noen lurer så er fordelene med 4-taktere lavere bensinforbruk, mye mindre sylinder/stempel-slitasje, mindre støy og mindre forurensning.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...