sedsberg Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Nå har jeg blitt stoppet i noe over 50km/h (i en 40-sone) og fikk kun et forenkla forelegg (fartsbot). De tok ikke skiltene, og fikk ikke bot for "trimsett" selv om mopeden gikk over det som var lovlig. (Den gikk egentlig 75km/t, men det gadd jeg ikke si til de). Mulig de konsentrerer seg mere om å få tatt "ferskingene" som har så og si null erfaring i trafikken. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Det er et faktum at mange slipper unna bter fordet politiet ikke er sikre på om sperrene er fjerna. Hvis f.eks. mopeden går over 45km/t men ikke så fort at det skulle være innlysende at den er usperra. Selv idag går jo flere originale mopeder over 50 rett ut fra butikken. Skal man da få bot for å kjøre på en klin original moped? JA! Nå for tiden står politiet overalt og venter på mopeder som kommer forbi. De står og venter like bortenfor skolen og vinker elevene inn. De tar absolutt alt og alle! Og nesten alle som blir vinket inn får klippet skiltene og 3200 i bot, KUN fordi at den kan kjøre fortere enn 45 km/t. Selvom det er orginale deler står det på vognkortet at den ikke har lov til å overstige 45km/t. Det er det som er så idiotisk med denne 45-regelen. Det fins ikke mange mopeder som ikke går over 45km/t, uten noen form for trimming. Det er også trafikkfarlig med mopeder som ikke kan kjøre over 45 på motorveier. My opinion: De BØR endre 45-regelen i nærmeste framtid og samtidig gi de unge et skikkelig opplæringskurs. Jeg sto faktisk å så på at politiet og biltilsynet dreiv med en fartstralle i går. Der fikk de som nådde alt under 55 gå uten bot og avklipping... Og, en jeg kjenner fikk nylig fartsbot på scooter, da han ble målt til 59 km/t i 40-sone. Han slapp bot for trimming... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Noen politifolk som er slappere enn andre da. Her jeg bor kjører alle jeg kjenner rundt i sentrum med trimma mopeder, og ingen har noen gang blitt stoppa som jeg veit om. Han ene kjører uten lappen også Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hva måler den tralla egentlig? Hvor fort mopeden faktisk går? Eller hvor fort bakhjulet går rundt uten noen motstand? Lenke til kommentar
highlander Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Jeg vil råde deg hvis du skal trimme mopeden din, så for all del ikke kjøp effekt annlegg og ting som synes uttapå sykkelen, ta ut diverse plumber osv. Det er bedre sjangse for deg da for at politiet ikke tar deg i kontroll, er NAF med som på idag på skolen var NAF og sjekket omtrent alle scootere og mopeder men jeg og forum pain kom oss unna flaks sier bare. Når vi hadde kommet oss vekk fra skolen så kjørte vi en helt annen vei, idet vi svingte en vei for å komme oss opp på veien så stod det en NAF bil akkurat i den svingen vi svingte inn, utrolig flaks vi kom oss inn der istedet for at den sendte politi bilen etter oss. *fnis* Boten vår hadde kommet på 4000,- Spar deg for effektannlegg og riv ut plombene dine Pet_Ter Edit: Og det med tralla er at de måler hvor fort mopeden din går i sammenlignet fart som med som om den skulle gått på veien, så er du i den knipa kan du heller innrømme at duhar trim. Da slipper du unna med en stor bot tror jeg. Endret 2. september 2004 av highlander- Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 hørte faktisk i dag at politiet stoppet innom den videregående skolen her hvor jeg bor og testet alle syklene som sto på skolen. _samtlige_ mopeder ble avskiltet i min tid da jeg freste rundt på blodtrimma moped så eksisterte det ikke kontroller så da var det fritt frem for bytting av sylinder, større forgasser, effekt luftfilter, dreving og effekt eksosanlegg. mopeden jeg hadde, en Honda MB5, ble registrert på ett bilverksted med 7.5HK Malossi hardchrom sylinder, 24mm forgasser, effekt luftfilter, malossi effekt-potte og den var drevet.. de som så på sykkelen sjekket kun lysene, bremsene og blinklysene og stemplet 'Godkjent' på papirene. sykkelen hadde ikke problemer med å nå 115km/t og den ble godkjent.. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 bjaa, fint svar du hadde, men jeg velger likevel å rette et spørsmål mot deg. blir dere på kursene til mopedførerbeviset opplyst om at dere bør velge høyrefelt på veier med 2 felt? omtrent hver dag jeg kjører en vei her i Trondheim med 2 felt ligger en moped i 45 km/t og bremser ned hele feltet og lager kø. Nå har ikke jeg vært med på opplæring utenfor skolen, men på skolen fikk vi hvertfall lære at vi skulle velge høyrefeltet på 2 feltsveier, så raskere trafikk kan slippe til på venstrefil. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Forresten, er helt sinnsykt med kontroller nå for tida Har vært en haug av kontroller i hele Grenlandsområdet de siste dagene, har sett at det er mopedkontroll med tralle hver eneste dag... Om tirsdag var det f.eks kontroller 5 forskjellige steder i Skien. De plyndra noen skoler denne uka også, ser endel mopeder uten skilt på parkeringsplassene til div. industriområder rundt skoler nå for tida. Er som å se døde folk etter en krig omtrent Ukas kontroller har skremt mopedtrimmere over hele landet, det er jeg sikker på. Trur mopedfolka lærer litt av dette, kjenner mange som har blitt avskilta denne uka. De hadde kontroll 200 meter ifra huset mitt, tok noen få bilder med mobilen, om folk skulle lure på hvordan kontrollene var www.bjaaland.x-nett.com/kontroll Sjølv tar jeg buss for tida Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Ser at det er en del mopeder på en plass der... Hvis jeg blir tatt, blir 'bare' skiltet tatt og en bot, så jeg få noen til å hente den med henger elns, eller mister jeg hele mopeden? Hvis den blir tatt, får jeg den tilbake da? Lenke til kommentar
friction Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 For det første har ikke politiet rett til å prøve mopeden. Hvis de så skulle avskilte deg for trim er det ikke sikkert du får bot, kommer an på trimmen og politiet. Når politiet tar skiltene og vognkortet står du igjen med mopeden og en lapp der set står hva som skal gjøres men mopeden for å få den registrert igjen. Da fikser du mopeden og frakter den til din lokale trafikkstasjon der de vil skjekke den. Er alt i orden får du umiddelbart igjen skiltene og vognkortet på stedet helt kostnadsfritt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Er det kun toppfarta de ser på? Så om jeg blir stoppa med trimpotte og trimsylinder (som det står 49ccm på) og den alikavel ikke går mer enn 50 (ikke EU-moped) så slipper jeg gjennom? Har ikke originale potta og sylinderen til mopeden min. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 sedsberg: Så lenge effekten og toppfarten ikke er økt skal det gå greit. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Hvordan er det med støy? På bl.a. TS50X så er det jo så populært å kjøre uten lyddemper. Skulle ønske alle de kronidiotene fikk føle litt på pungen. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Det står vel muligens noe om støy ett eller annet sted. Hvis det bråker alt for masse har folk gjerne en tendens til å ringe politiet, og hvor mange er det egentlig som kjører original TS? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Hoho, mange som er imot trimming her ihvertfall. Jeg elsker diskusjoner om sånt. ^^ tok også lappen på skolen, vi hadde bra opplæring vil jeg si, delprøve en gang i uken eller noe sånt i et halvt år og 6 timer med kjøring i "kjøregård" før vi hadde oppkjøring på 4 klokketimer. Jeg er veldig enig i at ALTFOR mange får lappen uten å kunne ting som er helt basic for å overleve i trafikken. Ser på meg selv som "oppegående" når det gjelder trafikkregler, fikk til sammen 2 feil på alle de prøvene vi hadde og har alltid vært interessert i hva som betyr hva av skiltene og hvordan reglene er. Om man kjører i 80 km/t hver dag i ett år så har man opparbeidet seg erfaring (kanskje ikke så gunstig i starten), man får jo ikke all erfaringen på teorikurs og så er det slutt for læringen. Men, det går fint å kjøre fortere enn 45, om man tilpasser farten etter forholdene, noe som er ekstremt viktig. Man trenger ikke kjøre i hundreoghelvete fordi bilene gjør det. Ja, jeg kjører med trim. Lenke til kommentar
friction Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Hvordan er det med støy? På bl.a. TS50X så er det jo så populært å kjøre uten lyddemper. Skulle ønske alle de kronidiotene fikk føle litt på pungen. Jeg kjører uten lyddemping og jeg tror ikke purken bryr seg noe særlig. Lenke til kommentar
friction Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 I de fleste vognkort står det at modifikasjoner som øker toppfart og effekt er straffbart, men jeg vil ikke tro at noen blir avskiltet for å ha god akselrasjon. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Er stor forskjell på lettmorotsykkel og moped da.For å ikke snakke om prisen .. på å ta lappen. Selv betalte jeg 900 for mopedlappen, alt inkludert. Lett MC lappen koster fort 10 000. du slipper den teoretiskekurset når du skal ta billappen, sa det blir billegere, (tror det var noe sånt) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Teorikurs er vel ikke obligatorisk uansett? Lenke til kommentar
friction Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Det er jo surt hvis du ikke tar teorikurset som du blir tilbydt på skolen, der sier de endel om trafikk og kjøring som ikke står i teoribøker som du får kjøpt. Ta teorikurset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg