Gå til innhold

Trimme 50ccm


friction

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De "gamle" mopedene (DT/DTR, MT5m MTX, TSX & Co) er/var ikke EU-mopeder og hadde en "grense" på 50km/t. De aller aller fleste av disse gikk alikavel ca. 60km/t helt originale. Mange helt opp i 65km/t.

 

Kjørte forresten med trimma moped i 6 år i strekk. Aldri fått bot for trimming. Tror mye er pga. at jeg kjørte med i det minste en smule vett. Ikke full gass i 80-90km/t overalt med x-antall titusen RPM på fri eksos som visse andre. Hadde bra lyddemper og kjørte som regel rolig. Spesielt i bebygde strøk, og om kveldene/nettene.

 

En annen ting er hvor viktig det er å ha andre ting som lys/baklys og lyddemper i orden hvis man kjører med trim. Kommer du kjørende uten lys så BER du omtrent om å bli stoppa. :p

Lenke til kommentar

akk, jeg må svare på nytt i denne tråden. begynner snart å bli helt imot at man skal få kunne ta mopedlappen på ungs.skolen også. 16-åringene som kommer rett fra skolen sin får lappen uten vett til å forstå at de ikke bør trimme pga liten erfaring i trafikken. men det mest irriterende er, de kan nesten ingen regler! jeg har vært ut for å regelrett meid ned en scooter i sommer, kun fordi scooterføreren ikke kunne høyreregelen. også i dag var jeg ut for at de som kjører scooter ikke kan å overholde vikeplikt, og dette sier meg at opplæringen på en ungdomsskole er alt for dårlig!

Lenke til kommentar

En ting som de BURDE skjønne (men som mange tydeligvis ikke er klar over) er at om de kolliderer på scooter så får de vondt! VELDIG vondt!! Bilen vil få en bulk, og mye av den bulken vil bli laga med 1 stk. mopedfører.

 

Har selv holdt på å få en scooter i høy fart rett i fronten på en VW Transporter kun fordi han ikke gadd å bry seg om noe som kalles enveiskjøring. (Og det er en VELDIG god grunn til at den gata er enveiskjørt!) Jeg hadde vel kanskje kvekt litt, og fått en bulk i front, men scooterduden hadde mest sansynlig havna rett på intensiven.

Lenke til kommentar
akk, jeg må svare på nytt i denne tråden. begynner snart å bli helt imot at man skal få kunne ta mopedlappen på ungs.skolen også. 16-åringene som kommer rett fra skolen sin får lappen uten vett til å forstå at de ikke bør trimme pga liten erfaring i trafikken. men det mest irriterende er, de kan nesten ingen regler!

Hallo

 

Jeg har selv tatt mopedlappen på skolen, og syns det er kjempebra opplæring, hvertfall som jeg har erfart. vi har hatt 3 timer i uka med moped i et halvt år, veldig veldig mye teori i forhold til på kjøreskoler f.eks!

 

Bedre vett til å forstå hvor "dumt" såkaldt "trimming" er , får man ikke på trafikkskolen kontra ungdomskolen. Læreren vår skremte oss til å ikke ta lappen ved å fortelle hva som KAN skje om man trimmer en moped, og/eller kjører uten lappen f.eks.

 

Så jeg skjønner ikke hvorfor du er imot at folk skal få ta mopedlappen på ungdomskolen, jeg mener hvertfall at det er 10 ganger bedre enn å ta et hastekurs på en eller annen trafikkskole.

Lenke til kommentar

En ting de virkelig burde informere om på kursa er at om du kommer i skade for å drepe eller skade noen alvorlig med en trimma moped så kan du regne med å måtte ut med noen hundre tusen penger i erstatning. (Eller at forsikringsselskapet betaler det, og du må betale tilbake til de igjen. Aka regress.) Dette lærte vi ingenting om da jeg tok kurset. Eneste vi fikk høre var at forsikringa ikke gjaldt.

Lenke til kommentar
En ting de virkelig burde informere om på kursa er at om du kommer i skade for å drepe eller skade noen alvorlig med en trimma moped så kan du regne med å måtte ut med noen hundre tusen penger i erstatning. (Eller at forsikringsselskapet betaler det, og du må betale tilbake til de igjen. Aka regress.) Dette lærte vi ingenting om da jeg tok kurset. Eneste vi fikk høre var at forsikringa ikke gjaldt.

Det er igrunn ikke demmes oppgave å si ifra om dette, men det hadde ikke skadet om de hadde gjort det og.

 

Om man leser sine forsikringsvilkår så finner man ut bl.a dette :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke vanlig sykkel når man skal kjøre lovlig over 45?? Med en god sykkel kommer de fleste lett opp i 45km/t (så sant det ikke er oppover) og ofte langt forbi også, og det beste av alt er at det er ingen avgifter, registrering, opplæring og andre slike ting og fullt lovlig (så lange man holder den gitte fartsgrensen).

 

(Deeuten har alle godt av litt trim :p )

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at man kan justere variatoren i en SFX slik at den går 55++ istedefor 50. Dette kan ikke politiet ta deg for, hvordan gjøres det?

Bullshit. Det står svart på hvitt i vognkortet at endring av ytelse eller utveksling ikke er tillatt, og fjerner du sperra i variatoren, endrer du utvekslingen. Det er ikke lov!

 

[...]om du kommer i skade for å drepe eller skade noen alvorlig med en trimma moped så kan du regne med å måtte ut med noen hundre tusen penger i erstatning.[...]

 

Noen millioner, tenker jeg vi sier.

Lenke til kommentar
[...]om du kommer i skade for å drepe eller skade noen alvorlig med en trimma moped så kan du regne med å måtte ut med noen hundre tusen penger i erstatning.[...]

 

Noen millioner, tenker jeg vi sier.

:yes:

 

Finner forsikringsselkapet ut at du har/hadde trimmet mopeden kan du bare glemme å få støtte fra dem, og du må besørge en annens handikap for resten av livet, i tillegg til deg selv hvis du blir skadet.

Lenke til kommentar

Det er et faktum at mange slipper unna bter fordet politiet ikke er sikre på om sperrene er fjerna. Hvis f.eks. mopeden går over 45km/t men ikke så fort at det skulle være innlysende at den er usperra. Selv idag går jo flere originale mopeder over 50 rett ut fra butikken. Skal man da få bot for å kjøre på en klin original moped? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Seriøst .. Det er faktisk ikkje alle 16 åringer som for lov av foreldra å kjøpe lett sykkel, dessuten kan du bare glemme att det er nesten like dyrt å kjøpe lett som å ta moped lappen og trimme mopeden. Skal du ha en fint brukt lettsykkel som ikkje er 30 årgammel koster sikkert pakken lettlapp+sykkel nærmere 40.000,-

 

Det kommer jo regel endringer no, mopedfolka må ta grunnkurs og en bedre opplæring (vist eg ikkje husker feil). Til gjengjeld får dei kjøre 2 på mopedene.

Lenke til kommentar

bjaa, fint svar du hadde, men jeg velger likevel å rette et spørsmål mot deg. blir dere på kursene til mopedførerbeviset opplyst om at dere bør velge høyrefelt på veier med 2 felt? omtrent hver dag jeg kjører en vei her i Trondheim med 2 felt ligger en moped i 45 km/t og bremser ned hele feltet og lager kø.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at man kan justere variatoren i en SFX slik at den går 55++ istedefor 50. Dette kan ikke politiet ta deg for, hvordan gjøres det?

Bullshit. Det står svart på hvitt i vognkortet at endring av ytelse eller utveksling ikke er tillatt, og fjerner du sperra i variatoren, endrer du utvekslingen. Det er ikke lov!

 

[...]om du kommer i skade for å drepe eller skade noen alvorlig med en trimma moped så kan du regne med å måtte ut med noen hundre tusen penger i erstatning.[...]

 

Noen millioner, tenker jeg vi sier.

Politiet tar deg ikke om du har en scooter som går 55 km/t vettu.

Lenke til kommentar
Det er et faktum at mange slipper unna bter fordet politiet ikke er sikre på om sperrene er fjerna. Hvis f.eks. mopeden går over 45km/t men ikke så fort at det skulle være innlysende at den er usperra. Selv idag går jo flere originale mopeder over 50 rett ut fra butikken. Skal man da få bot for å kjøre på en klin original moped? :dontgetit:

JA!

Nå for tiden står politiet overalt og venter på mopeder som kommer forbi. De står og venter like bortenfor skolen og vinker elevene inn. De tar absolutt alt og alle! Og nesten alle som blir vinket inn får klippet skiltene og 3200 i bot, KUN fordi at den kan kjøre fortere enn 45 km/t. Selvom det er orginale deler står det på vognkortet at den ikke har lov til å overstige 45km/t.

Det er det som er så idiotisk med denne 45-regelen. Det fins ikke mange mopeder som ikke går over 45km/t, uten noen form for trimming. Det er også trafikkfarlig med mopeder som ikke kan kjøre over 45 på motorveier.

 

My opinion: De BØR endre 45-regelen i nærmeste framtid og samtidig gi de unge et skikkelig opplæringskurs.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...