Gå til innhold

Trimme 50ccm


friction

Anbefalte innlegg

Det står i vognkortet at man har ikke lov til å modifisere kjøretøyet så det går fortere eller får bedre ytelser osv.

 

Hva med strengere mopedopplæring, så kan vi la mopedene gå fortere?

Det syns jeg ville blitt greit, hatt dobbelt opp med kjøretimer eller noe ;)

Nå må man bare stille opp for å få lappen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

"Hørt så mye rart om trimming av lett motorsykler med slagvolum som ikke overskrider 50 kubikkcentimeter"

 

 

Dette hørtes litt rart ut siden lett har 125 cc orginalt, mulig jeg misforstod litt nå:!:

 

 

 

Dessuten synes jeg det er FOR mange folk som kaller lett mc for moped

 

Moped er 50cc

Lett mc er 125cc

 

 

BTW kjøp lett vis du vil kjøre fort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
BTW kjøp lett vis du vil kjøre fort.

Bra sagt :yes: .......Siden mange "ungdommer" idag synes moped'ne går for treigt, så velger de å trimme den, for å øke farten noe som er ulovlig, men hvis man har lett lappen og lett mc så kan mc'en kjøre fort nok....! Men det som er problemet med lett lappen og mc, er at det er mye mer dyrere enn å trimme en moped, men lovlig er det dessverre ikke å trimme enn moped.....

Lenke til kommentar

Jeg mener fremdeles at det er for dumt å trimme mopeder. Mest på grunn av at det er ulovlig.

Jeg skjønner poenget med at det er en plage at mopeden ikke klarer å følge fartsgrensene, og at dette er en potensiell fare i trafikken.

Likevel er opplæringen av mopedister så mangelfull at det er direkte livsfarlig å slippe dem ut i trafikken med noe som går fortere enn det det gjør. De fleste mopedister på 16 år har ingen som helst forståelse av trafikken, og de potensielle farene som er der. De tror at de har det (det trodde jeg også, da), men det viser seg gang på gang at de tar feil.

Det tar lang tid å bli en god motorsyklist. Det krever også en god del opplæring. Ikke nødvendigvis i den fysiske beherskelsen av sykkelen, men i å tenke riktig. Må man foreta en nødbrems, er det viktig at man tenker over hvorfor man ble nødt til det. Hva var det jeg glemte å forutse? Hvor var fokuset mitt? Hvorfor var jeg ikke i forkant av situasjonen, og reduserte farten, slik at jeg slapp å bremse så kraftig? :hmm:

Jeg tror dere skjønner poenget mitt...

I tillegg er kjøreegenskapene på enkelte mopeder så latterlige at det er vanskelig nok å manøvrere dem i 45 km/t. Kjørte nylig en Starway (Stayaway) scooter. Den hadde forferdelig dårlige kjøreegenskaper, og ville vært direkte farlig å trimme.

Men på den annen side, kjørte jeg også en Derbi GPR, som hadde kjøreegenskaper som en tung motorsykkel, og hadde sånn sett klart en motor på sikkert 200ccm til, uten at det hadde gjort noe.

 

Moralen er:

Tenk deg om før du finner ut at du skal trimme mopeden din. Kanskje er det ikke moped du burde hatt, men lett motorsykkel?

Det er vesentlig dyrere, men hvis du tar med en bot for trimmet moped i regnestykket, samt et regresskrav fra forsikringsselskapet, er det ikke så mye dyrere likevel. Da kan du kjøre sikrere, og ikke minst lovlig.

Kjør uansett forsiktig! Vi vil ikke ha flere forulykkede på tohjulinger.

 

Hilsen

Motorsyklisten Zoot :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva er sjangsen for å bli tatt i å kjøre i 60km/t med en moped?

Hvem er det nå som bryr seg om en moped som kjører i 60 foran seg?

Å hvis du blir stoppa av politiet, noe som er ganske vanelig. Å de vil teste den, å finner ut at den går i 60. Vil de da bry seg med at mopeden kan gå raskere eller bryr de seg bare om den kjøres raskere?

Lenke til kommentar

heh.. trippelpost gitt... :dontgetit:

Men altså.. Jeg vet ikke om noen som i det heletatt har en scooter eller moped som går i bare 45km/t. :nei:

Men er det ikke sånn at de må ha tillatelse av eier for å prøve den? At du kan nekte dem å prøve den..

Lenke til kommentar
Trimming er ulovlig, basically. Gjør du noe bøll med mopeden eller sykkelen din for å forbedre hastighet og/eller aks, deriblandt også omdreving og fjerning av plomberinger, blir den ulovlig. Enkelt og greit. Blir du tatt kan det skje alt fra at du får tilsnakk til at politiet tar trimutstyr og skilter, du får bøter, og diverse, diverse.

 

Det verste er at dersom forsikringsselskapet ditt finner ut av at du har trimma, tar de ikke fem øre for å kreve regress hvis du driter deg ut med noe.

:yes: hør, hør :yes:

 

Skal man absolutt kjøre fortere enn det mopeder går, anbefaler jeg lett motorsykkel.

 

Misforstå meg rett:

Jeg er ikke for alle restriksjonene som er på mopeder her i landet. :no:

Slik det er, med de begrensningene og plomberingene som er, er det faktisk livsfarlig å kjøre moped. Man blir en sinke i trafikken, og skaper irritasjon. I neste instans fører dette til farlige forbikjøringer og andre situasjoner.

Som mangeårig motorsyklist vil jeg ikke ha flere ulykker med tohjulinger innblandet.

 

Poenget er: Kjøp lett MC dersom du vil ha mer enn det en moped har å gi, for å trimme er faktisk forbudt. :thumbup:

Må nesten si jeg er litt uenig der.

 

Bare for prisen av lettsykkel-lappen.. Får man seg mopedlappen, trimsett og man får satt unna 3900kr til registrering og bot hvis man blir tatt. :)

 

 

Norge er et tragisk land med tanke på veiene

Endret av power
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er ikke nok med boten på *3200* du får, skiltene dine blir i tillegg tatt og det koster hele 550,- kroner for å få dem tilbake.

 

Politiet bryr seg sinnsykt, har selv blitt tatt, men slapp unna bota.

Må dessverre rette litt her :)

 

Ble avskilta for ikke så lenge siden, heldigvis kun av vegvesnet!!

Jeg slapp å betale en krone... Eneste jeg måtte var å møte opp hos biltilsynet og ha alt i orden.

 

Kan jo så klart være det at man må betale de 550,- hvis man blir stoppa av politiet + 3200,-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

jeg fikk vite at man kan trimme en moped og ta lappen på lett motorsykkel lovlig når jeg tok lappen.

 

Kjører ikke de fleste scootere i 65? en jeg kjenner har en som går så 'fort', orginalt

Lenke til kommentar
jeg fikk vite at man kan trimme en moped og ta lappen på lett motorsykkel lovlig når jeg tok lappen.

HÆÆÆÆ!!!!! :dontgetit:

 

Jeg trodde hensikten med ikke å trimme en moped var at noen av de ikke er konstruert for å gå fortere en 50km/t. Det sa ihvertfall lensmannen når klassen var på besøk på politistasjonen.

Lenke til kommentar
jeg fikk vite at man kan trimme en moped og ta lappen på lett motorsykkel lovlig når jeg tok lappen.

 

Kjører ikke de fleste scootere i 65? en jeg kjenner har en som går så 'fort', orginalt

Da må du i så fall omregistrere moped til lettmotorsykkel da, og da er du jo igrunn like langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
dersom mopeden går raskere enn 45km/t vil du få 3500 i bot, da mopeden ikke skal gå fortere enn 45km/t.

 

Og politiet bryr seg, tro meg.

Vel, scooteren min gjør på gode dager 60 km/h på flatmark. Dette er i original stand. Jeg nekter å tro at jeg skal bli staffet fordi folkene som skulle gjøre meg til en trafikkfare i alt annet enn 30-sonene, ikke klarte å få den til å gå sakte nok.

 

Jeg blir så grenseløst provosert av dagens mopedregler. Enten får de gi oss såpass god opplæring at vi kan kjøre sykler som holder følge med trafikken, eller så får de avskaffe hele moped-opplegget. Å være leketrafikkanter som i dag, er et råttent alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg blir så grenseløst provosert av dagens mopedregler. Enten får de gi oss såpass god opplæring at vi kan kjøre sykler som holder følge med trafikken, eller så får de avskaffe hele moped-opplegget. Å være leketrafikkanter som i dag, er et råttent alternativ.

Nemlig. Så råtne og firkantete regler skal man lete lenge etter. I min omgangskrets har over 90% av alle med moped blitt stoppet, dette er feil bruk av ressurser. De som har vedtatt disse reglene må jo ha misforstått verden helt.

 

De værste er at Politiet følger opp dette. Her klager dem over pengemangel og at de ikke kan følge opp alvorlige kriminelle handlinger. Spaning av mopedister som kjører over 45kmt, det har dem tid og penger til.

Hvis det er mopedopplæringen som er for dårlig så får dem gjøre noe med den.

 

Det at mopeder ikke tåler belastningen ved fart høyere enn 45kmt er bare vås. Hadde fartsgrensen på moped vært høyere hadde både mopedisten som kommer seg fortere fra A til B og medtraffikantene som slipper og kjøre forbi vært mer fornøyde.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...