Gå til innhold

Trimme 50ccm


friction

Anbefalte innlegg

Hørt så mye rart om trimming av mopeder med slagvolum som ikke overskrider 50 kubikkcentimeter. Alle selger sykler med trim på...

 

Er det noen spesielt streng straff eller dårlig kontroll siden alle har trim?

Endret av friction
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trimming er ulovlig, basically. Gjør du noe bøll med mopeden eller sykkelen din for å forbedre hastighet og/eller aks, deriblandt også omdreving og fjerning av plomberinger, blir den ulovlig. Enkelt og greit. Blir du tatt kan det skje alt fra at du får tilsnakk til at politiet tar trimutstyr og skilter, du får bøter, og diverse, diverse.

 

Det verste er at dersom forsikringsselskapet ditt finner ut av at du har trimma, tar de ikke fem øre for å kreve regress hvis du driter deg ut med noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trimming er ulovlig, basically. Gjør du noe bøll med mopeden eller sykkelen din for å forbedre hastighet og/eller aks, deriblandt også omdreving og fjerning av plomberinger, blir den ulovlig. Enkelt og greit. Blir du tatt kan det skje alt fra at du får tilsnakk til at politiet tar trimutstyr og skilter, du får bøter, og diverse, diverse.

 

Det verste er at dersom forsikringsselskapet ditt finner ut av at du har trimma, tar de ikke fem øre for å kreve regress hvis du driter deg ut med noe.

:yes: hør, hør :yes:

 

Skal man absolutt kjøre fortere enn det mopeder går, anbefaler jeg lett motorsykkel.

 

Misforstå meg rett:

Jeg er ikke for alle restriksjonene som er på mopeder her i landet. :no:

Slik det er, med de begrensningene og plomberingene som er, er det faktisk livsfarlig å kjøre moped. Man blir en sinke i trafikken, og skaper irritasjon. I neste instans fører dette til farlige forbikjøringer og andre situasjoner.

Som mangeårig motorsyklist vil jeg ikke ha flere ulykker med tohjulinger innblandet.

 

Poenget er: Kjøp lett MC dersom du vil ha mer enn det en moped har å gi, for å trimme er faktisk forbudt. :thumbup:

Lenke til kommentar

For å svare på det første; så får man bot på 3000 for å ha trimmet eller gjort noe annet med mopeder/scootere. Dette er vanligvis forelegg, men jeg regner med at det ved gjentatte ganger vil bli noe mer, som fører til anmeldelse eller utsettelse på førerkort klasse B.

 

Selv er jeg ikke helt enig med de reglene som gjelder nå, da hastigheten som er tillatt er såpass lav at det er en risiko i trafikken.

Men så lenge selve opplegget med oppkjøring til 50cc er såpass sløvt som det jeg har sett/erfart i trafikken, mener jeg at disse restriksjonene er vel begrunnet. Når en 16-åring uten noen erfaring, gjennomsnittlig dårlig regel-kunnskap, og kan ha tatt lappen uten å ha bestått noen som helst form for teoriprøve, syns jeg det er betryggende at de ikke skal få lov til å kjøre fortere enn 45-50.

 

De som mener de skal kjøre fortere når de er 16, burde heller, som nevnt over, ta lappen til lett motorsykkel, eller holde ut 2 år til så du kan få kjørt bil isteden.

Lenke til kommentar
Skal du betale så lite, så får du jo bare finne deg i reglene ;)

Joa, men mopeder med trim, eller som ikke er plombert og nedtrimma, men som er 100% orginale..Man får ikke lov å kjøre i 60 engang, så man kan holde fartgrensene. Moped er jo livsfarlig når de kun går i 45!

 

Mopeder som er orginale er jo lov i andre land, og det fungerer greit der..så hvorfor ikke i Norge? Jo fordi styres av en trangsynt prest som enda ikke har forstått at vi er forbi hest og kjerre tida!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rmxen min gikk hele 32 km/t da vi testa den på rampe :roll: snart på tide å roe ned plomberingene littegrann? jaja uansett orker jeg ikke å kjøre så treigt, så litt trim er no inne i bilde her

Har RMX jeg og.

Med plombering så er den helt sinnsykt dau, og ikke bare det, alt blir så tett i eksosen. Er så tett i eksosen at det lekker olje ut av "enplassjegikkehuskerhvaheter".

 

Satt på "trim" eksos og grenrør (svanehals), gikk mye mye bedre da ;)

Lenke til kommentar

yup, er rett å slett ikke bra for mopeden med orginalt eksosanlegg, stempelet er helt svart, for den får ikke blåst ut eksosen.

 

jeg har effektanlegg og athena sylinder selv, gikk lei av att mopeden ikke yter noe før 6500 o/min og jeg ville ikke bli frakjørt av furiar :p

Lenke til kommentar

Det har også noe med hvordan man kjører en trimma moped, hvis man kjører fint og ungår å bråke mye i tettbebygd strøk, kan man klare å bevare mopeden, seg selv og lappen i 2 år som den er nødvendig. Selv har jeg billappen og er 19 så. Men er greit å ha en moped når man skal ut en liten tur...

 

:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det har også noe med hvordan man kjører en trimma moped, hvis man kjører fint og ungår å bråke mye i tettbebygd strøk, kan man klare å bevare mopeden, seg selv og lappen i 2 år som den er nødvendig. Selv har jeg billappen og er 19 så. Men er greit å ha en moped når man skal ut en liten tur...

 

:)

Enig! Har hatt mopeden min i snart 2 år nå, 90% av alle jeg kjenner har blitt stoppet pga. trim. Jeg har litt ekstra å guffe på med, men viser det aldri til andre, det har mest sannsyneligvis spart meg for forelegg og utsettelse på lappen.

 

Jeg er helt uenig i reglene som finnes men på den andre siden skjønner jeg godt politiet når jeg ser alle som grisekjører og har mopeder som bråker som fy.

Endret av cdrom
Lenke til kommentar
Det er jo sinnsykt latterlig at det ikke skal være lov å kjøre mer enn 45 km/t på veiene. Mopedene og scooterene skulle ha gått slik som de gjør når de kommer ut av fabrikken. Det er dette de er laget for!

1. Mopedene som skal til Norge kommer ut av fabrikken MED plomberinger. De blir solgt ut slik de er. Om plomberinger settes inn er avhenging av hvilket land som bestiller, you know.

 

2. Sånn som reglene er i dag, kan enhver dust skaffe seg mopedlappen. Skal folk som ikke vet hva høyreregelen er, engang, få lov til å kjøre i hundre-og-helvte, for å sette det litt på spissen?

 

Jeg er fornøyd med reglene slik de er i dag, jeg :)

Lenke til kommentar
Trimming av moped er ulovlig, men det er ikke ulovlig å trimme en moped hvis du har lett motorsykkel lappen da! Men det tror jeg ikke de fleste har akkurat

Det er nøyaktig like ulovlig å kjøre trimma moped, uansett hva slags lapp du har. Du kan godt ha tungsykkellappen, for den saks skyld.

 

Så lenge du ikke får den omreg. etter endringene du har gjort, er og forblir den ulovlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...