Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som han over sier:

et peltier element består av to forskjellige metaller. det sendes elektroner (strøm) gjennom de to platene. ved overføringen av elektronene fra det ene metallet til det andre blir det også overført energi i form av varme (varme energi ;)). Derfor blir den ene siden varm og den andre siden kald.

Eksempler på hvor peltier elementer (riktig nok i andre skalaer) blir brukt:

Kjøleskap, Varmeskap (da står peltier elementene motsatt vei som i kjøleskap), aircondition, og ikke minst datadeler :p.

Lenke til kommentar
Så, hvis jeg har vannkjøling, så kan jeg sette kald-siden på et peltier-element der vannblokken er fra før, og vannblokken på den varme siden? Vil det ha store fordeler?

det vil nok senke temperaturen betraktelig ja, og spesielt hvis du har en peltier på 226W.

microplex

Og Neoprene Bundle 5-pack ffra netconnection er mot kondens/kondensskader

;)

Lenke til kommentar
Du kan ikke sette peltieren rett på cpu, men du må ha en "coldpalte" i mellom. Dette for å fordele varmen fra cpu mot hele den kalde siden på peltieren.

Det kommer jo som oftest med en coldplate hvis du kjøper en kjøleblokk spesialtilpasset bruk med peltier da ; )

Denne for eksempel: Danger Den Maze 4-1 PIV 478 Varenummer: DMAZE41PIV

fra netconnection (beklager at jeg ikke kan ordne link til denne)

Og denne: Fra Microplex OBS! peltier er også inkludert her!

Lenke til kommentar

Hvis du gjør det ja, men det var jo ikke nevnt det på noen som helst måt før i tråden. Men som du ser er da også ofte peltieren bygd inn. Det som er litt rart er at hverken Microplex eller nettconnection selger coldplates lenger, men begge selger løse elementer. For gjort for noen newbies å kjøpe et element og motere det mellom cpu og vannblokk og vips 5 minutter så er både element og cpu ødelagt.

coldplaten brukes forøvrig også for å få riktig trykk på peltieren.

Lenke til kommentar
i hæll***** bruker den 200w? Holder 420w fra lepont da?  :blush:

Du kan jo alltids kjøpe en på 170W da

Den trenger 24 Volt for å være på 172Watt. Med kun 12 så blir effekten ikke noe mer enn 80-90Watt, ikke noe å ha på en CPU.

kan man ikke bare koble den til to 12V kontakter da? :hmm:

vet ikke jeg altså, bare et spørsmål

edit: huff, en skriveleif

Endret av eriks4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...