Gå til innhold

Retur av vare og refundering ?

Anbefalte innlegg

Jeg returnerte et aksesspunkt til komplett fordi det ikke virket slik det skulle. Kan de da bare refundere pengene mine i stedet for å gi meg ny vare ? Har jeg ikke rett på omlevering ?

Om de har lov til dette, da har jeg vel rett til å få refundert portoutgiftene når jeg først kjøpte dette aksesspunktet ? Om ikke så har jo jeg kastet bort 150 kr på ingenting ?!?

Noen som har peiling på juss her ? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikken skal dekke dine utgifter for retur av defekte varer, men du er ansvarlig for å sende dem et brev/mail med den informasjonen de trenger til dette.

Vet ikke om du kan kreve et nytt produkt over pengene tilbake. Jeg anntar at om de gir deg pengene tilbake i stedet for å gi deg et nytt accesspunkt, så betyr det vel at de ikke er i stand til å få fatt i en ny en til deg (og da blir det jo litt feil å kreve at de skal levere noe som ikke de kan skaffe). Noen annen forklaring kan jeg ikke tenke meg.

Om de ikke kan skaffe deg varen, så kjøp den et annet sted etter du får refundert portokostnadene dine?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg antar at varen ikke fungerer som den skulle, slik at reklamasjonsretten gjelder.

I så fall skall du for det første få dekket alle utgifter (inkl porto begge veier). Du kan ikke forlange ny vare i stedet for pengene tilbake (de kan jo være utsolgt). Men hvis kjøpet blir hevet og du får pengene tilbake har du krav på å få tilbake full pris for varen selv om du kjøpte den på tilbud.

Mao. hvis du benyttet deg av ukas tilbud på komplett, og senere hever kjøpet på grunn av feil ved varen, så skal du få tilbake nok penger til å kjøpe varen et annet sted, selv om denne prisen er langt høyere enn tilbudsprisen du slo til på.

Lenke til kommentar
I så fall skall du for det første få dekket alle utgifter (inkl porto begge veier).

Sant.

Du kan ikke forlange ny vare i stedet for pengene tilbake (de kan jo være utsolgt). Men hvis kjøpet blir hevet og du får pengene tilbake har du krav på å få tilbake full pris for varen selv om du kjøpte den på tilbud.

Tull. Forbrukeren skal i utgangspunktet selv velge avhjelpsform. Omlevering eller reparasjon. Man kan *ikke* kreve kjøpet hevet før butikken har gjort to avhjelpsforsøk.

Mao. hvis du benyttet deg av ukas tilbud på komplett, og senere hever kjøpet på grunn av feil ved varen, så skal du få tilbake nok penger til å kjøpe varen et annet sted, selv om denne prisen er langt høyere enn tilbudsprisen du slo til på.

Man vil få dekket de utgiftene man har hatt, og få kjøpesummen refundert. Butikken *kan* også være erstatningspliktig etter §33 i forbrukerkjøpsloven men det er ingen automatikk i dette.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra? Dette strider jo mot all fornuft. Utgangspunktet er alltid kjøpssummen. Sjekk forresten kap. 10 i Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra? Dette strider jo mot all fornuft. Utgangspunktet er alltid kjøpssummen. Sjekk forresten kap. 10 i Forbrukerkjøpsloven.

Jeg har det fra forbrukerkjøpsloven, som du tydeligvis avsluttet lesning av et kap. for tidlig, siden dette står i kap. 11 :p

Loven er litt vanskelig å tyde, men heldigvis kan Forbrukerrådet hjelpe (jeg har snakket med dem om dette), og også Hardware.no sin jusguide:

Om kjøper skaffer seg en tilsvarende gjenstand fra annet hold, kan han kreve prisdifferansen dekket. Om han ikke skaffer seg en tilsvarende gjenstand, kan han likevel kreve denne prisdifferansen dekket, men nå er utgangspunktet for vurderingen "gjengs" pris, noe som ofte vil være gjennomsnittsprisen i markedet. Kjøper kan også kreve forsinkelsesrente på kjøpesummen, regnet helt fra han betalte!

Linken er her.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til aktivitet her da :)

Jeg kjøpte dette aksesspunktet som Demovare og komplett har refundert det jeg betalte når jeg kjøpte dette.

Hva er det egentlig jeg har krav på da ? Komplett får vel et erstatningspunkt fra produsent så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få ny vare ?!? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...