Falcon_ Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Da må jeg ha minmum dual 246 for å få full glede av et dual system til mitt bruk, og det blir litt dyrt... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Når det gjelder linken jeg gav tidligere, så var det ikke den jeg mente å gi, og jeg finner ikke den jeg var ute etter. Denne sier litt hvertfall. http://www.2cpu.com/articles/6_1.html hva er en dual cpu? Dual CPU er ikke en type CPU, men det å ha to CPU'er. Har du fire heter det Quad. hva er det bra til? [Warning, bilforklaring ahead] Alle plasser hvor du trenger mye CPU kraft. Hvor mye "utbytte" du får av den/de ekstra prosessorene spørs på hvilke programmer du kjører. Alle programmer blir skrevet i 'tråder' som vel kan beskrives som en rekke av ting prosessoren skal regne ut. Programmer blir skrevet i flere slike tråder, men det er ofte bare en som "gjør det virkelige arbeidet". I de tilfellene vil ikke det programmet gå raskere, fordi selv om det er to kjørefelt så kjører programmet bare en bil, og må kjøre frem og tilbake mange ganger for å f.eks frakte X antall mennesker. Mens om programmet er skrevet i flere tråder "som gjør arbeidet", vil de to (eller flere) bilene kunne bruke begge kjørefeltene og levere like mye på nesten halve tiden. (eller dobbelt så mange på samme tiden). Noen typer programmer er mye lettere å skrive for multi CPU maskiner, og en av disse er programmer som har en kjent mengde data som skal prosesseres gjennom en fast "logaritme" for så å komme ut ferdig på andre siden og hvor dataene som allerede er regnet ut ikke har noe å si for resten. Lyd/Bilde redigering/rendring havner i denne kategorien, fordi der har du f.eks et bilde som skal endres på. Om programmet er skrevet for dual kan en prosessor begynne oppe og en annen begynne nede, og så møtes de på midten på halve tiden som en. Om du går til hjemmesiden til forumbrukeren Snorreh her på forumet, så kan du lese om hva han bruker sin dual maskin til (Forumets "feteste" maskin i vårkonkurannsen) fordi det er også et bra eksempel på hva en slik maskin er god til. Programmer hvor det blir vanskeligere å kode for multi prosessorer er f.eks spill hvor all data kommer inn i realtime og ingenting er bestemt på forhånd. Det er ikke umulig å skrive spill på denne måten, men de er vistnok så altfor mye mer arbeid, og siden bare et par prosent har flere enn en prosessor, og bare et par prosent av de igjen bruker den til å spille, er det ikke verd å gjøre. Flere spill kan derimot gjøre et par mindre oppgaver på en annen prosessor, som f.eks Q3 kunne med lyden. I en tidlig versjon av Q3 kunne du med kommandoen [r_smp = 1] aktivere for SMP og da ble lyden prossesert i CPU2. Dette kunne gi 40-50 % mer fps på noen maskiner på den tiden (Celeron 500MHz f.eks) men med nyere prosessorer ble det ekstra du tjente mindre og mindre. Og jeg har hørt at de disabled den funksjonen litt senere. (En ting som kan være spennende er at r_smp finnes i Doom III) Her er en liste over nyere spill som støtter/vil støtte SMP, og som du ser har det meste opphav i Carmack. En annen måte å utnytte kraften fra flere prosessorer er å kjøre flere programmer samtidig. Det vil da være flere biler som skal bevege seg bortover veien, og om det er to kjørefelt vil flere komme frem om gangen. I "alle" nye OS kan du selv velge hvilken prosessor et program skal gå gjennom... eller alle. Så du kan f.eks ha en server for både FTP og HL uten at du trenger å bekymre deg for at mye trafikk på FTP serveren gjør at HL serveren går tregere. Når det gjelder de store fordelene med SMP så er det ikke bare at du har kraft til å gjøre flere ting på en gang uten ytelsestap, en annen viktig ting er responstid. Om en tråd bruker 100% CPU på en single maskin vil maskinen bli "krøplet" fordi "det blir så stor kø til prosessoren". Men om du har flere prosessorer så vil du fortsatt ha ledig "plass" til flere tråder. Intel kom for ikke så altfor lenge siden med Hyper Threading (SPAM) som gjør at du kan prossesere flere tråder på en gang på en prosessor, noe som har vist seg å ha noe av de samme fordelene som en SMP maskin, men til en mindre grad. De nye P4C prosessorene er blandt de som støtter HT. Om du selv vurderer å kjøpe en SMP maskin så er det for tiden mange flere grunner mot det enn for, men det håper jeg blir endret med tiden. Bruker du maskinen primært til spilling og "Internet" så vil du nok ikke få så stor glede av de ekstra kronene en dual maskin koster, og ulempene vil være mye større enn fordelene. Men om du bruker maskinen mye til Photoshop, 3DsM, ACAD, Video/bilde/lyd-redigering, -produksjon, tallknusing osv osv og samtidig ønsker en rask og responsiv maskin som kan brukes til flere ting samtidig som du bruker de tunge programmene, så er muligens en dual noe for deg. Trenger du en server med mye kraft og god respons (og ofte mye større stabilitet) så kan også dual være noe for deg. HW.no blir vel drevet av to dual Opteron om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Eneste problemet med dual-systemer er at utvalget på hovedkort er bedritent. Ikke om Xeon står på ønskelisten Drøssevis av bunnsolige chipsetter og et svært bredt spekter av forskjellige hovedkort er finnes. Komplett fører f.eke like mange dual Xeon kort som S754/S940 (singel og dual) kort tilsammen. Hva ytelse angår, dual rigger vil skjeldent banke singelprosessor konfigurasjoner i benchmarks, tvert i mot (singel rigger bruker raskere minne og mer aggresive innstillinger) men hva komfort angår så vil alltid en dual kjennes 'smooth' i forhold, samme hva du ber den om vil den bare be om mer. Å makse ut to prosessorer (særlig Xeon'er, som har Hyper-Threading) er svært vanskelig. I motsettning vil hva noen her ser ut til å tro - det er i praksis fult mulig å ha dobbel ytelse med dobble CPU'er, det kommer bare ann på programvare (kombinasjonen) du bruker, det er ikke noe problem hardware-messig. Til en vanlig arbeidsstasjon/lekemaskin så er dual ikke verd pengene, en P4 med HT (kall gjerne det en-og-en-halv prosessor) er stort sett et godt kompromiss, for de av oss som er nødt til å se på prislapper Men for all del, har du $$ å brenne i det kjøp en dual - du vil aldri angre Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Nope, kun sett på HW.no sine tester. HW.no har jo tidligere testet SMP systemer som gjorde at det nesten ble opptøyer [dual K7 testen hvor ingenting var for SMP utenom Q3 (hvor jeg er sikker på at r_smp var disabled på den tiden)] Men om du har lest de siste opteron testene så tror jeg faktisk at det er tester hvor diverse ting blir pakket med winrar samtidig som en kjører en "vanlig" test. Det går hvertfall klart den rette veien når det gjelder testbenken. Dette var interressant . Vil det komme programmer og spill som kan gjøre nytte av begge cpuene? Nesten alle programmer som har med bilde/lyd støtter dette på en eller annen måte, og de fleste programmer er jo skrevet i flere tråder, så du vil få en "boost" i de fleste programmer, men ulempene med de gamle dual x86 platformene pleier å yte litt dårligere enn single systemer, så du lander ikke på pluss siden likevel. (Starter du taskmanager og velger "performance" kan du lese hvor mange tråder som du kjører nå. Jeg kjører 309 nå. ) Men vi håper alle (og om dere ikke gjør det, så bør dere) at i fremtiden så kommer maskiner heller til å bli utstyrt med flere "trege" prosessorer istedet for en "rask".Den dagen gjennomsnittsmaskinen har flere enn en prosessor kan jeg garantere at det finnes spill som støtter SMP. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 hmm, jeg har aldri prøvd et Dual CPU system, og setningen "once you go Dual, you'll never go back" skremmer meg Det må jo bli forferdelig dyrt hvis man bare skal ha dual systemer Tror nok jeg skal teste et dual system neste gang jeg oppgraderer Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Å kjøpe et dual system trenger ikke koste skjorta hvis du ikke skal ha Opteron eller Xenon. Jeg hadde en XP 1800+ prosessor fra før. Kjøpte en brukt Xp 1800 og et demokort fra komplett. Kostet tilsammen 1100 kroner. Nå var jeg heldig fordi begge prosessorene fungerte fint i dual uten modding(L5 bru). En XP2500 fås for omtrent 350 på bruktmarkedet. Demokortet kostet ca. 800 kroner. Så prisen trenger ikke å bli så veldig høy. Med dual XP2500 og f.eks. Radeon 9800 Pro, så har man ganske så akseptabel ytelse. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) hmm, jeg har aldri prøvd et Dual CPU system, og setningen "once you go Dual, you'll never go back" skremmer meg Det må jo bli forferdelig dyrt hvis man bare skal ha dual systemer Tror nok jeg skal teste et dual system neste gang jeg oppgraderer Du ender opp med gamle systemer du er så glad i at du ikke vil gi slipp på de. Selv kjøpte jeg et "ikke betalt for" ASUS P2B-D og to P3 450MHz for fire 1/2 år siden, for 4000 (det var de dagene P3 kostet to føtter og en arm), og jeg endte opp med å sitte på det systemet i tre år. (og med GF2MX400 var den fortsatt en kule i alle ting) (Jeg solgte maskinen her på bruktmarkedet, og å sende den på posten var emosjonelt tungt. ) Å makse ut to prosessorer (særlig Xeon'er, som har Hyper-Threading) er svært vanskelig. I motsettning vil hva noen her ser ut til å tro - det er i praksis fult mulig å ha dobbel ytelse med dobble CPU'er, det kommer bare ann på programvare (kombinasjonen) du bruker, det er ikke noe problem hardware-messig. Med tanke på at min P4C ofte ligger på 70-80 % CPU. (2000 hvor 50% er 100%) Så to HT Xeon prosessorer i de rette tilfellene virkelig banke ræv. Endret 20. april 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Det er faktisk fristende å stase på et dual 248 bare for å ha prøvd et sånt rått system liksom Meget fristende Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Å kjøpe et dual system trenger ikke koste skjorta hvis du ikke skal ha Opteron eller Xenon. Jeg hadde en XP 1800+ prosessor fra før. Kjøpte en brukt Xp 1800 og et demokort fra komplett. Kostet tilsammen 1100 kroner. Nå var jeg heldig fordi begge prosessorene fungerte fint i dual uten modding(L5 bru). En XP2500 fås for omtrent 350 på bruktmarkedet. Demokortet kostet ca. 800 kroner. Så prisen trenger ikke å bli så veldig høy. Med dual XP2500 og f.eks. Radeon 9800 Pro, så har man ganske så akseptabel ytelse. så du trenger ikke MP CPU'er for å få det til å funke i Dual system?? Jeg kan da f.eks bare kjøpe et Dual hovedkort, og enda en XP3200+, så har jeg et bra Dual system? hmm, men hovedkortene for AMD Dual ser dårlig ut, det frister ikke akkurat å gå over fra nForce2 til AMD760 Lenke til kommentar
lille_balder Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Dual systemer egner seg meget godt til allround-brukere som spiller litt og gjerne gjør flere tyngre ting / oppgaver samtidig. Andre fordeler er som tidligere nevnt, at maskinen ikke henger / fryser om et program ikke reagerer. Har hatt dual-systemer med Pentium II, Pentium III og nå AMD K7 Barton. Alle disse maskinene har vært utrolig smidige maskiner. AMD systemet basert på 760 MPX chipsettet gir mye kraft for pengene, billige hovedkort, billige prosessorer, og man kan bruke opp til 2 GB RAM uten reg/ECC (Leit at minne er blitt så dyrt) Les sudian.com sin SMP system test og sammenligning med singelsystemer. Denne testen anbefales å leses av alle som lurer. Med MSI sitt K7-D Master hovedkort eller ASUS A7M266-D sitt hovedkort kan man klokke en del på maskinene. Og man trenger ikke så stor strømforsyning, 350 Watt klarer seg om det er av god kvalitet (FSP, Enermax eller lignende) Større power anbefales, og helst av god kvalitet, siden det er avgjørende for maskinens stabilitet om du skal montere mange disker og PCI kort i maskinen. Gjelder også om du skal overklokke maskinen stabilt. Min maskin (ASUS A7M266-D) overklokker opp til 160x2 (320)Mhz FSB med 350 Watt power og 2 x Barton XP 2500 på 2238 Mhz. Maskinen løsnet når fsb kom over 150x2 (300)Mhz, og fungerer utmerket i spill eller andre programmer. Systemet blir boostet enormt og kan sammenlignes med nFORCE og VIA systemer på 333 Mhz frontsidebus. BTW min PCMARK04 score er 5127 på W2k. I dual rigs Endret 20. april 2004 av lille_balder Lenke til kommentar
tbend Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 BTW min PCMARK04 score er 5127 på W2k nice.... To spm: 1*Kan man sett to p4 i dual om man har Hk til det? 2*Hvilke kjente progs har støtte for to cpu eller mere? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Min maskin (ASUS A7M266-D) overklokker opp til 160x2 (320)Mhz FSB med 350 Watt power og 2 x Barton XP 2500 på 2238 Mhz. Virkelig? Er det nytt at det støtter over 150FSB? (Det var grensen forige gang jeg knotet på et A7M266-D.) Hva ligger PCI/AGP hastighetene på? Ikke mye ATI skjermkort regner jeg med. så du trenger ikke MP CPU'er for å få det til å funke i Dual system?? Jeg kan da f.eks bare kjøpe et Dual hovedkort, og enda en XP3200+, så har jeg et bra Dual system? Ja og nei. I K7 serien har AMD egne prosessorer som kan brukes i dual som heter AMD MP. Men alle de andre (single) K7 prosessorene er helt identiske til MP prosessorene, men en liten "bro" på toppen er laserkuttet. Om du sørger for at det blir kontakt mellom de to portene på hver side av denne "broen" så vil prosessoren støtte dual på AMD760, og du har akkurat spart X kroner. Men du må huske at AMD760 bare støtter 133 FSB! Som gjør at en 2500+ barton vil kjøre på 1466MHz. 1*Kan man sett to p4 i dual om man har Hk til det?2*Hvilke kjente progs har støtte for to cpu eller mere? 1: Tja. Du kan sette to P4 Xeon prosessorer i et slikt hovedkort. Prisen er bare et par hundre kroner over det P4 koster. 2: You name it. Windows f.eks. Endret 20. april 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
lille_balder Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) ATI 9500 PRO m/biosmod @ 80 Mhz AGP PCI @ 40 Mhz Kjøpte dette kortet (A7M266-D) på psdata.no lagersalg i fjor sommer, tror det hadde bios v. 1004. allerede da gikk fsb over 160 mhz som valg i bios. Hadde likens kort fra før, som jeg kjøpte hos komplett.no demovarer. Det eksperimenterte jeg ikke med. (dyrere) MPX chipsettet skal ha en fungerende PCI lock (uoffisielt), og Tyan sitt virket vistnok. leste det engang på en respektabel site ](LOSTCIRCUITS) som testet MSI, ASUS og Tyan sine MPX hovedkort mot hverandre. Det er en jumper man flyttet på. A unique jumper is present in the form of J93 to force the PCI bus to run in asynchronous mode, that is, to force it to a locked 33 MHz bus. Endret 20. april 2004 av lille_balder Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 A7M266-D har 760MPX, og det er ikke en virkendes PCI lock på de hovedkortene som du kan få tak i idag. (jeg tror aldri at det har fantes på noe 760) Tyan hadde derimot et hovedkort som støttet FSB opp til 200 MHz. (Ikke at noen kom over ca 160 da.) Og jeg trodde frem til for en time siden at grensen på alle andre 760 var 150 MHz. (slik det er på K7-D Master.) Lenke til kommentar
lille_balder Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) A7M266-D har 760MPX, og det er ikke en virkendes PCI lock på de hovedkortene som du kan få tak i idag. (jeg tror aldri at det har fantes på noe 760)Tyan hadde derimot et hovedkort som støttet FSB opp til 200 MHz. (Ikke at noen kom over ca 160 da.) Og jeg trodde frem til for en time siden at grensen på alle andre 760 var 150 MHz. (slik det er på K7-D Master.) Man lærer noe hver dag. Jeg har prøvd å lære, og noen ganger fungerer det. Les linken til LOSTCIRCUITS Endret 20. april 2004 av lille_balder Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Man lærer noe hver dag. Jeg har prøvd å lære, og noen ganger fungerer det. Les linken til LOSTCIRCUITS Takk for den du, der står det om PCI lock. Jeg skal se inn i saken i morgen tror jeg. Og velkommen til forumet Endret 20. april 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Har et "nytt" Dual P3 kort og en P3 800/256/133 CPU, hva dette kan brukes til ? (seff må jeg få tak i en CPU til) http://www.msi.com.tw/program/products/mai...tail.php?UID=83 modell A Endret 20. april 2004 av jarmo Lenke til kommentar
lille_balder Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Takk for velkomsten Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Men du må huske at AMD760 bare støtter 133 FSB! Som gjør at en 2500+ barton vil kjøre på 1466MHz. AMD-762 nordsiden støtter faktisk 2 stk. 266MHz FSB (en til hver CPU) så i praksis har man samme båndbredde tilgjengelig som et dual Xeon-system med 533MHz FSB (delt mellom hver CPU). For mer om AMD-760MPX brikkesettet så se her: http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/24494.pdf Barton-kjernen finnes også for Athlon MP, som 2600+ og 2800+ med 512KB L2 cache. Akkurat nå gir det mest igjen for pengene, men ser man på fremtidsutsiktene så er ikke det noen særlig lur investering. Da synes jeg det er mer klokt å gå for et dual Opteron system heller, som man tross alt lett kan oppgradere senere Endret 20. april 2004 av snorreh Lenke til kommentar
lille_balder Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 snorreh vet hva han prater om. Gå for et dual K8 hovedkort når socket 939 kommer, og kjøp 1 Opteron og eventuelt RAM (minimum 1024 MB onboard) Bruk resten av utstyret du har inntil du får råd til å kjøpe en til CPU. Da starter moroa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå