Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage Antenner

Anbefalte innlegg

Ser denne handlelisten fra Elfa grei ut?

46-104-73 "N - chassi" 33,70 - 1stk

55-914-25 "H1000 50omh kabel" 36,60 - 1m

46-072-06 "N - hanplugg" 45,30 - 1stk

46-451-80 "sma rp hunplugg" 43,00 - 1stk

sma er til D-link 614+, men finner ingen som passer direkte med H1000 kabelen.

Husk på at du sansyneligvis må ha spesialtang for å montere på kontakten på kabelen, og disse er DYRE!

Husk også på at SMA og rp-sma er to forskjellige kontakter, ser ut til at den du har sett på er bare vanlig SMA?

Sto dette på toppen av produktsiden så tror det skulle gå greit:

BNC-, TNC-, SMA-, N-don med omvänd polaritet

En serie med omvänd polaritet (RP) där stiftproppar är försedda med hylsa som centrumkontakt och hylstag och hylsproppar är försedda med stift som centrumkontakt. Används i applikationer där standard koaxialkontakter ej förekommer t ex WLAN. Samtliga don crimpansluts och har en impedans på 50 ohm.

Tang har vi på jobben :)

N-kontakten er ikke RP men det skulle vel ikke ha noe å si? Skal man ha alt i høyeste kvalitet blir det faktisk endel kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser denne handlelisten fra Elfa grei ut?

46-104-73 "N - chassi" 33,70 - 1stk

55-914-25 "H1000 50omh kabel" 36,60 - 1m

46-072-06 "N - hanplugg" 45,30 - 1stk

46-451-80 "sma rp hunplugg" 43,00 - 1stk

sma er til D-link 614+, men finner ingen som passer direkte med H1000 kabelen.

Husk på at du sansyneligvis må ha spesialtang for å montere på kontakten på kabelen, og disse er DYRE!

Husk også på at SMA og rp-sma er to forskjellige kontakter, ser ut til at den du har sett på er bare vanlig SMA?

Sto dette på toppen av produktsiden så tror det skulle gå greit:

BNC-, TNC-, SMA-, N-don med omvänd polaritet

En serie med omvänd polaritet (RP) där stiftproppar är försedda med hylsa som centrumkontakt och hylstag och hylsproppar är försedda med stift som centrumkontakt. Används i applikationer där standard koaxialkontakter ej förekommer t ex WLAN. Samtliga don crimpansluts och har en impedans på 50 ohm.

Tang har vi på jobben :)

N-kontakten er ikke RP men det skulle vel ikke ha noe å si? Skal man ha alt i høyeste kvalitet blir det faktisk endel kroner.

Aha.. Leste ikke det jeg, da skal det nok gå bra.. :)

Lenke til kommentar
Må jeg ha denne spesialtangen for å feste kontakten til koaksialen eller kan jeg få det til uten,

ved feks lodding?

N-kontakten kan du få med lodde muligheter, men har aldri sett RP-SMA kontakter med lodding desverre... Er det noen som kommer over noe sånn så si fra!

Lenke til kommentar

Men dere...

Trenger jeg egentlig alle disse konnektorene?

Hvis jeg hadde vært flink til å lodde kunne jeg vel laget et lite hull i antennen, og tredd BITTELITT av koaksialen gjennom og loddet fast skjermen til antennen og hatt lederen i koaksialen som den kobbertråden som skal stikke opp i antennen..

Og loddet koaksialen fast i WLAN kortet.

(Dårlig formulert og forklart men.

Og jeg er IKKE flink til å lodde men kan sikkert få noen til å hjelpe)

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde vært flink til å lodde kunne jeg vel laget et lite hull i antennen, og tredd BITTELITT av koaksialen gjennom og loddet fast skjermen til antennen og hatt lederen i koaksialen som den kobbertråden som skal stikke opp i antennen..

Og loddet koaksialen fast i WLAN kortet.

Senterlederen i koaksialkabelen er for tynn, var det 3-4mm den skulle være?

Ellers funker det greit uten kontakter. Du får bedre signal også :)

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk på det selv...Vist du finner deg noe 50ohm koaksialkabelen(lokal butikk) så koster det deg ikke noe å prøve dette,foruten wlan kortet da..

Burde fungere det,bare du får kabelen til å henge bra..

Feks. lodde en hylse i boxen som kabelen sitter trangt i så tre kabelen inn i hylsa med skjermen tilbaketrukket..Kanskje lodde skjermen fast.

Bare ha lang skjerm det så kan du lodde den direkte i boxen på utsia.

TaZ

Lenke til kommentar

Det med at lederen er for tynn kan jeg vel fikse me å lodde på noe annet...?

Synes det er litt dumt å bruke flere hundre på konnektorer for så å måtte betale masse penger for en spesialtang..

Da er jo hele poenget borte, det skulle jo bli så billig som mulig.

Lenke til kommentar
Det med at lederen er for tynn kan jeg vel fikse me å lodde på noe annet...?

Synes det er litt dumt å bruke flere hundre på konnektorer for så å måtte betale masse penger for en spesialtang..

Da er jo hele poenget borte, det skulle jo bli så billig som mulig.

Jeg vet ikke om det har noe å si at du lodder på noe ekstra, men det skader jo ikke å prøve ;)

Sikkert derfor pigtails er så dyre :(

Lenke til kommentar

Billige pigtails kan du finne her:

http://www.cantenna.com/pigtailfinder.html

Jeg vil ikke anbefale at du lodder direkte på kort eller på antenne, da det er vanskelig å få til bra, spesielt når det er så tykk kabel som RG-213 e.l. Bedre å koste på noen kroner ekstra på kontakter og pigtail. Vil anbefale pigtail siden antennekabeler for wlan er ganske tykke og uhåndterlige.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Jaja, jeg ser jo på den siden her at han bare har loddet koaksialen fast i antennen men....

Men hvis jeg må ha en sånn spesialtang til å feste konnektorene på koaksialen blir vel det nesten billigere å kjøpe en ferdig pigtail fra utlandet.

(Hvis jeg ikke kan få lånt en spesialtang da)

Uansett så har jeg funnet ut at dette vil koste litt uansett, så jeg må vente til jeg får penger...

Lenke til kommentar
hva med å bruke denne heller i antennen?

http://www.rsonline.no

http://www.rsonline.no/cgi-bin/bv/search/S...7423=3258277423

483-023

482-991

Det var jo en F-Konnektor og ikke N-Konnektor men ser ikke at det er noe i veien for at dette skal virke like bra, de var jo nesten helt like,

og F-Konnektoren var MYE billigere.

Men det som uroer meg mest er at et er snakk om at man trenger spesialtang for å feste koaksialen til konnektoren på WLAN kortet..

Er det noen som vet hvor man kan låne slike?

Har de sånne på vanlige databutikker?

Lenke til kommentar

I "can" enden kan du lodde en tykk kabel-flis fra for eksempel jordingskabel, på senterlederen, og spre skjermen utover boksen, samt eventuellt klistre på litt ekstra aluminiumfolie rundt, bare pass på at senterkabelen sitter på rett plass. På lan-kort enden, kan du klemme på plass pluggen med en leatherman e.l. Bare husk å klem hardt, og rundt hele. Fungerer fint i et knipetak. Da holder det med to plugger og coax.

Lenke til kommentar
I "can" enden kan du lodde en tykk kabel-flis fra for eksempel jordingskabel, på senterlederen, og spre skjermen utover boksen, samt eventuellt klistre på litt ekstra aluminiumfolie rundt, bare pass på at senterkabelen sitter på rett plass. På lan-kort enden, kan du klemme på plass pluggen med en leatherman e.l. Bare husk å klem hardt, og rundt hele. Fungerer fint i et knipetak. Da holder det med to plugger og coax.

Takker!

Lenke til kommentar
' date='29/04/2004 : 18:41'] Hmm.. Har tenkt til å mekke meg antenne selv. Kan noen fortelle om den "55-914-25 "H1000 50omh kabel" 36,60 - 1m"-kabelen et godt valg?

Ser at dempingen er 21.8dB/100m ved 2320MHz.

Antennekabler til Wi-Fi - Består de av èn leder?

Den kabelen er god nok hvis den ikke er for lang.

Koaksialkabler består av en leder og en skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...