<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Hei. Hadde for ikke så lenge siden en post her om et nettverk mellom meg og en kamerat (1 km avstand) Dum og uvitende som jeg var foreslo jeg fiber, men det ble jo latterliggjort og det ble heller foreslått trådløst. Jeg ble gitt denne linken her hvor det blir vist hvordan du kan lage egne antenner. Så er det bare det at jeg ikke helt vet hva de forskjellige tingene heter på norsk slik at jeg kan kjøpe de i en norsk nettbutikk. -A N-Female chassis mount connector. hva heter denne på norsk? -Four small nuts and bolts .... denne går jo greit. -Wire You'll need about 1.25" of 12 guage copper wire. This wire will stick into the brass stub in the N-connector. Er dette koaksialkabel, hvis ikke hva er det da? -A can...jeg er ikke helt dum. Er det ellers noe jeg trenger? Vet jo at vi begge må ha trådløst nettverkskort, noen forslag? Er det noe mer vi trenger? Som sagt så har jeg ikke peiling på nettverk, verken kablet eller trådløst. Edit: Skriveleif Endret 20. april 2004 av <BøNilzen> Lenke til kommentar
CD Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) N-connector er vel en N-connector som f.eks. en F-connector (som brukes på satelittmottakere/mikrobølgehoder) så om du spør etter en hun N-connector på en elektronikk butikk får du den der. Wire er ledning, ikke coaks kun en kobbertråd uten skjerm/isolasjon. En Pringle boks er utmerket å bruke istedenfor en hermetikkboks edit: ser at de ikke liker pringle boksen til den antenna Endret 20. april 2004 av CD Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 N-connector er vel en N-connector som f.eks. en F-connector (som brukes på satelittmottakere/mikrobølgehoder) så om du spør etter en hun N-connector på en elektronikk butikk får du den der. Wire er ledning, ikke coaks kun en kobbertråd uten skjerm/isolasjon Ok...hehe dummet meg mer da.. Men uansett er det noe mer jeg trenger før jeg setter i gang? Lenke til kommentar
CD Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Du trenger 2 slike http://www.seattlewireless.net/index.cgi?PigTail Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Takker! Forlag til nettverkskort? Er dette virkelig alt jeg trenger? 2 nettverkskort og 2 antenner + pigtail? Lenke til kommentar
CD Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Ja og en litt tykk kobbertråd (sveisetråd skulle virke utmerket), den skal være inni boksen fast i N-connectoren. Pigtailen kobler du der antenna på nettverkskortet er og derfra til N-connectoren i boksen Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Ok takker. Men er et noen som har forslag til trådløse nettverkskort som er billige OG gode? Lenke til kommentar
Giganorm Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Eller du kan kjøpe ferdige antenner...... Antenner Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Eller du kan kjøpe ferdige antenner...... Antenner Ja, selvfølgelig et alternativ men det koster litt Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Du trenger 2 slike http://www.seattlewireless.net/index.cgi?PigTail Trenger strengt tatt ikke bruke en formue på pigtail. Er jo bare å lodde koaks kabelen rett til kretskortet. Det gjorde jeg, funker uten problemer. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Du trenger 2 slike http://www.seattlewireless.net/index.cgi?PigTail Trenger strengt tatt ikke bruke en formue på pigtail. Er jo bare å lodde koaks kabelen rett til kretskortet. Det gjorde jeg, funker uten problemer. Takker spesielt mye for den informasjonen For de pigtailene var jo SVINDYRE! Men hvor lang kabel kan jeg ha før signalet blir for svakt? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Du trenger 2 slike http://www.seattlewireless.net/index.cgi?PigTail Trenger strengt tatt ikke bruke en formue på pigtail. Er jo bare å lodde koaks kabelen rett til kretskortet. Det gjorde jeg, funker uten problemer. Eller rett og slett kjøpe kabel i metervis og montere på kontakter selv eller få en lokal kabel levrandør til å ordne det. Utrolig dyrt å kjøpe ferdig kabel + pigtail. Er viktig å kjøpe god kabel, og passe på at kabelen blir så kort som mulig, på så høye frekvenser blir tapet i kabelen ENORMT. Kontakten du må ha inne i antennen er en N-type for panelmontering. Pass på at du gjør alle målene så nøyaktig som mulig når du bygger antennen. Når det gjelder pringles bokser så har jeg skrevet 1000 ganger at boksene vi har i norge ikke vil fungere som antenner siden de har for lite metall i seg. Når det gjelder wlansupply så ville ikke jeg handle hos en nettbutikk som ikke vet forskjell på dB og dBi... (Kabel siden..) Har du flere spørsmål så er det bare å spørre på PM (eller her..). Endret 20. april 2004 av TheBoz Lenke til kommentar
xico Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 <BøNilzen> spørr han her du om du lurer på no, fordi jeg og er inntressert i dette =) Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Er viktig å kjøpe god kabel, og passe på at kabelen blir så kort som mulig, på så høye frekvenser blir tapet i kabelen ENORMT. Hvor får jeg "god" kabel? Link? Lenke til kommentar
xico Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 ser på disse pigtailsa , hva er alle disse MC, MMCX, RP-MMCX osv, som er i andre enden av pigtailen? har ikke peiling på dette jeg Og hva er mest vanlig i det der? Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Når det gjelder pringles bokser så har jeg skrevet 1000 ganger at boksene vi har i norge ikke vil fungere som antenner siden de har for lite metall i seg. Hmm, jeg brukte en Pringles Original boks. Funka fint den. Vi fant aksesspunkt 5-6 kilometer vekke (over vann). Altså veldig godkjent Jeg brukte forresten 1 meter vanlig RG-58 coax for 10Base2 nettverk. Denne er ikke beregnet på så høye frekvenser som brukes til trådløst nettverkt (2.4 GHz), derfor skal ikke kabelen vær særlig lang før du mister hele signalet. Du kan ikke bruke vanlig TV/radio antennekabel, den har en impedans på 75Ω, du må bruke 50Ω kabel. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Har ikke fått med meg alt her, er planen å bygge en antenne for vanlig trådløst nettverkskort som skal stå ute? Og vil denne antennen isåfall gi mye større rekkevidde? Ang. navnene på engelsk, det finnes et par ordbøker på nettet. Clue sin skal være god. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 ser på disse pigtailsa , hva er alle disse MC, MMCX, RP-MMCX osv, som er i andre enden av pigtailen? har ikke peiling på dette jeg Og hva er mest vanlig i det der? Det er de forskjellige kontaktene som skal kobles til aksesspunktet/kortet. Finnes ingen standard for disse. Tror ikke to produsenter bruker samme kontakt :S Ikke mange ihvertfall. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Har ikke fått med meg alt her, er planen å bygge en antenne for vanlig trådløst nettverkskort som skal stå ute? Og vil denne antennen isåfall gi mye større rekkevidde? Ang. navnene på engelsk, det finnes et par ordbøker på nettet. Clue sin skal være god. Planen er at jeg skal få kontakt med en kamerat fot å synkronisere arbeidet vi har gjort med et dataspill vi lager. Skal montere antennene på taket og håpe det går. Avstanden er 1 km langs veien, luftstrekningen er vel 700 meter (?) Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 20. april 2004 Forfatter Del Skrevet 20. april 2004 Men er det noen som har forslag til trådløst nettverkskort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå