Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL - sentral


Anbefalte innlegg

Hei !

 

På ett boligfelt som ligger ca. 200m fra meg, er ADSL tilgjengelig, dessverre er det ikke det hos meg.

Altså, vi tilhører da to forskjellig sentraler.

Noen som vet om det vil være mulig å bytte sentral, evt. mot noe ekstra betaling ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert ikke umulig, men da må telenor grave ned en kabel fra deg og bort til det nye feltet.

Siden det er krav om at kabler skal graves ned på minimum 40 cm så bør en minigraver benyttes.

 

Hvor lang tid dette tar kommer ann på hvor hardt det er å grave og om det eventuelt er asfalt så må det skjæres i denne.

 

Hvis gravingen krysser andres eiendom eller statens/offentlig eiendom må det søkes om gravetilatelse.

 

Prislappen på det hele vil jeg tippe på at blir mellom 5000 og 8000.

 

Hvis det derimot er stolper i nærheten mellom huset ditt og det nye feltet der det allerede henger telefonkabel så blir det hele mye billigere.

 

Men alt er jo avhengig at telenor går med på dette.

Lenke til kommentar

....er i samma situasjon :sad:

Her jeg bor er jeg omringet av boligfelt med adsl tilgjengelig, men jeg i midten har selvfølgelig ikke adgang til adsl - grrrrr! Irriterer meg grenseløst!

 

...men har nå funnet løsningen tror jeg :smile:

Har funnet firma som leverer bredbånd over parabol :eek: til hele norden - yessssss!

Sjekk linken:

http://www.nsab-sirius.com/

(gå inn på -press release - 2002 - bredbånd til alle via satelitt (norsk)).

Lenke til kommentar

Sjekk med http://www.bluecom.no Tlf: 23233100 mener det er salgs avd.

 

Jeg bestilte derfra da de sa at de kunne levere hos meg. Men så viste det seg at sentralen ikke var klar for ADSL. Fikk spørsmål om jeg ville ha det på egen linje. Det koster 100 kroner mer i mnd. ( pris uten tlf). som det står. Det kostet ikke noe mere i instalasjon. Det er Bravida som monterer for de. De strakk ny kabel fra "Loftet" og ned. De sa at den ene linja nå var koblet mot en annen sentral.

Har hatt Bluecom en drøy mnd nå. Og er meget fornøyd så langt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 19:26, t_man skrev:

Hei !


Det å ville strekke en kabel er helt uaktuelt. Hadde derimot vært interesant å hørt med telenor, om det i det er mulig å bytte sentral, ev.t mot en lite pristillegg.



 

Har vært i samme situasjon for få mnder siden selv, og har undersøkt myyye frem og tilbake.

 

Det er ikke fysisk eller teknisk umulig oh kobble deg over på en annen sentral, men Bravida gjør svært sjeldent dette (i hvertfall i private saker). Selv ikke mot betaling en gang var de noe særlig villig til og utføre det. Det enkleste da er kanskje og bli bestekamerat med en Bravida montør som kan ordne litt for deg..hehe.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 19:26, t_man skrev:

Hei !


Det å ville strekke en kabel er helt uaktuelt. Hadde derimot vært interesant å hørt med telenor, om det i det er mulig å bytte sentral, ev.t mot en lite pristillegg.




 

Joda jeg skjønner det, men det at du tilhører en sentral betyr faktisk at din telefonkabel har fysisk kontakt med denne sentralen.

Så du kan ikke få byttet sentral uten at det fysisk ligger en telefonkabel fra et koblingspunkt nært huset ditt og til den andre sentralen (den som har ADSL tilgjengelig)

Lenke til kommentar

De la kun ny tlf.ledning/kabel i fra tlf. intaket på loftet i huset mitt, og ned til "Datarommet" Ikke noe graving eller ny kabel til tlf.sentralen. Det er vel noen ledige "Linjer" på eksisterende tlf.nett. Som de kjører til en annen sentral. Noe i den duren da.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Man skal lige ta det Parabol-greier me lite gran salt.

 

Når man laster ned via parabolen må man være koplet på Nettet via vanlig modem/ISDN. Dermed også dyre tellerskritt. Andre ting er dårligt vejr og måske en fjellvegg der skygger for sattelitten!

 

Mvh

Kim Vater

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 19:33, Curtis skrev:

De la kun ny tlf.ledning/kabel i fra tlf. intaket på loftet i huset mitt, og ned til "Datarommet" Ikke noe graving eller ny kabel til tlf.sentralen. Det er vel noen ledige "Linjer" på eksisterende tlf.nett. Som de kjører til en annen sentral. Noe i den duren da.


 

Har sendt mail til bluecom nå. Håper det funker hos meg !!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 19:45, matricus skrev:

Quote:


On 2002-04-03 19:33, Curtis skrev:

De la kun ny tlf.ledning/kabel i fra tlf. intaket på loftet i huset mitt, og ned til "Datarommet" Ikke noe graving eller ny kabel til tlf.sentralen. Det er vel noen ledige "Linjer" på eksisterende tlf.nett. Som de kjører til en annen sentral. Noe i den duren da.


 

Har sendt mail til bluecom nå. Håper det funker hos meg !!

...sendte mail jeg også....hehe!

Venter spent på svar

Lenke til kommentar

Ta en titt på: http://www.nettsoft.no/default.asp?id=171

Sammenligning av ulike adsl løsninger. Må vel tas med en klype salt. Da det nok er Bluecom som står bak den siden. Får håpe at dere kan få i fra Bluecom.

PS: Det står at det er 6 mnd faktura. Jeg spurte om å få for 3 mnd av gangen, og det var greit. Men fikk for 6 mnd, Men etter en mail fikk jeg en ny for 3 mnd.

Jeg har det jo på egen linje så jeg har ikke

noen "splitter" ol. Kun adsl modem, og en "Tlf.kontakt" i veggen. ( Kun for adsl da )

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 19:18, Curtis skrev:

Sjekk med
Tlf: 23233100 mener det er salgs avd.


Jeg bestilte derfra da de sa at de kunne levere hos meg. Men så viste det seg at sentralen ikke var klar for ADSL. Fikk spørsmål om jeg ville ha det på egen linje. Det koster 100 kroner mer i mnd. ( pris uten tlf). som det står. Det kostet ikke noe mere i instalasjon. Det er Bravida som monterer for de. De strakk ny kabel fra "Loftet" og ned. De sa at den ene linja nå var koblet mot en annen sentral.

Har hatt Bluecom en drøy mnd nå. Og er meget fornøyd så langt.


 

Bare for å se om jeg har forstått det riktig. Bravida strekkte altså en ny kabel som gikk i luften fra en annen sentral (sammens med strøm?) til huset ditt.

I så fall er vel heller ikke det en løsning for meg, da vi ikke får strømmen inn i huset på 'gammel måte'

 

Ellers takk :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-04-04 12:16 ]

Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo, (et borettslag som består av spredt bebyggelse med rekkehus, og doble leiligheter) og har ADSL fra Nextgentel. Vi har 2 telefonlinjer her i leiligheten, og ingen av dem har kommet opp som tilgjengelige for ADSL i noen som helst ADSL-sjekker med informasjon om at levering er mulig. Den dag i dag, hvis jeg ringer Telenor, så sier de at de ikke kan levere ADSL hjemme hos meg :wink: (og ja, jeg vet at de kan levere)

 

Prøvde å få ADSL i over 1 år, fra både Telenor og Nextgentel. En periode så påsto Catch (SDSL) at de kunne levere en linje, men selvsagt så kunne ikke det skje likevel. Samme gjaldt Bluecom, var på nære nippet til å få linja installert, inntil selgeren fant ut at han gjorde en blunder :wink: Neida, det gikk visst ikke likevel gitt. Skulle sett hvor skuffet jeg var den dagen.

 

På nyåret så skjedde det noe likevel. En her i borettslaget fikk ADSL levert fra NGT. Tok kontakt med utvalgte person, og forhørte meg hvilken telefonsentral han tilhørte. Så foretok jeg et lite søk i telefonkatalogen, sjekket en del telefonnumre i gata mi. Hipp som happ fikk jeg opp at både Telenor og NGT kunne levere til adresser ca. 50 - 100 meter unna. Ringte jeg derimot og spurte, så fikk jeg kun høre at ADSL ikke kunne leveres. Opplysningen jeg fikk, var at jeg tilhørte Gaustad "telefonsentral" som ikke er tilrettelagt for ADSL. Spurte jeg Telenor om det er mulig å bytte telefonsentral, så fikk jeg kun negativt svar. Selv ikke mot betaling ble slikt utført.

 

Jeg tok kontakt med styret i borettslaget mitt, og etter litt om og men fikk jeg informasjon fra en som kunne sine saker. Han nevnte at "telefonsentralen" min ikke er en telefonsentral. Jeg tilhørte en utskutt enhet, som igjen er forbundet med den egentlige sentralen. Og i alle ADSL-sjekker så er det den utskutte enheten (Gaustad) som kommer opp, i stedet for den reelle telefonsentralen (Slemdal). Jeg tok kontakt med Nextgentel, fikk overbevist selgeren om at jeg kan likevel kunne få ADSL, og en bestilling ble lagt inn. Selgeren kunne ikke garantere noe.

 

Bestillingen ble bekreftet via mail, og 3 uker etter fikk jeg en Bravida-montør på døra. Jeg tenkte at hadde det kommet så langt, så kan jeg vel få ADSL :wink: Montøren nevnte at det eneste som han trengte å gjøre, var å sikre at jeg fikk direkte linjeføring fra Slemdal telefonsentral. Kun en liten omkobling i en eller annen koblingsboks var nødvendig.

 

Kanskje jeg var litt heldig, det er umulig å si. Men jeg stoler ikke lenger på noen som helst ADSL-sjekker, el. diverse selgere.

Lenke til kommentar

Svar til T_man

Som jeg skrev, så la de kun ny kabel/ledning fra loftet og ned. Eller fra der tlf.ledningen kommer inn i huset. Det ble IKKE strukket noen ny kabel i fra huset til en tlf.sentral. Det er vel ledige linjer i den eksisterende kabelen. Når jeg fikk beskjed at jeg måtte ha egen linje, da det ikke gikk an å bruke sentralen min. Ble jeg spurt om jeg hadde

isdn. For da kunne de bruke den ene isdn linja. Men jeg hadde IKKE isdn. Derav lagde de en egen linje

a.la isdn, men uten isdn boks.

Vil anbefale en tlf. til Bluecom hvor du legger fram problemet ditt. Samt får en bekreftet pris.

Tlf.Bluecom: 23 23 31 00 Tror det er åpent til kl.20.00

Lenke til kommentar

Fikk svar på mailen nå. De svarer dette:

 

Hei!

 

 

Jeg har sendt inn en forespørsel til Telenor slik at de manuelt vil

sjekke mulighetene for ADSL på sambandet ditt. Videre kan jeg fortelle at det ikke

skal ha noe å si om du bestiller ADSL med tlf. abb. eller ikke, hva

som har skjedd i han du snakket med sitt tilfelle vet jeg ikke, jeg har

aldri hørt om liknende tidligere og jeg tror heller ikke at dette er

vanlig praksis.

 

 

--

 

Med vennlig hilsen

 

 

Tom Bjørnrud

BlueCom Sales Support

 

( Jeg så en bravida bil borte på tlf. sentralen på vei hjem fra skolen håper han sjekket om jeg kunne få)

 

[ Denne Melding var redigert av: matricus på 2002-04-04 15:42 ]

Lenke til kommentar

Hos oss er det en liten rød brakke med masse telefoner og saker inni. Jeg har motatt en ny mail fra bluecom:

 

Hei!

 

 

Etter å ha sendt denne mailen til deg igår, forhørte jeg meg med

Telenor og en del andre her, og fant ut at det er riktig som du sier

at man i har i noen få tilfeller, har kunnet levere ADSL, såfremt man

bestiller uten telefoniabbonement. Grunnen til dette er at en egen

linje blir lagt og denne kan bli lagt fra en annen telefonsentral i nærheten

og hvis denne har utstyr for ADSL så kan det altså la seg gjøre!

 

 

Jeg beklager at du fikk galt svar i forrige mail, men dette er altså

veldig uvanlig og vi har bare et par slike tilfeller. Men som sagt så

det er jo altids en mulighet, så hvis du ønske så kan vi ta imot

en bestilling fra deg deg og se hva som kan gjøres!

 

 

 

--

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

Tom Bjørnrud

BlueCom Sales Support

 

Så nå blir det adsl på meg!!!!

Lenke til kommentar

Hei !

 

Har selv lagt inn en bestilling på NGT. Fikk tilbud om en 2Mbit linje (640 ut) for kr. 498.- i mnd. i tillegg kom innstalasjonen på 732.-

 

Hørtes ut som et greit tilbud, så nå har jeg bestillt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...